HB Akto i storm?

Köpet av ett HB Akto kommer allt närmare. Finns det någon här som har erfarenhet av tältet i riktigt busväder? Ingen av kortändarna går ju ända ner till marken. Blir inte det ett grymt vindfång i stormen?

Undrar HåkanF
 
På en Sarek-tur var vi i en storm. Det stod et Akto bedre end et TNF VE-25.

Det vil sige at det stod meget meget godt! Men det var også sat op med to stænger.
 
Akto i blåsväder

Hej!

Jag hade en natt med ganska hårt väder i Jämtlandsfjällen för ett par år sen och tycker att tältet klarar blåsväder jättebra. Alla stormlinor fästa med tältpinnarna och extra förankrade med stenbumlingar. Jag sov oväntat gott! Det hade blåst 20 sekundmeter i byarna fick jag veta dagen efter blåsnatten. Det är ju ganska lågt, det tror jag är en fördel då det blåser.

Utifrån mina erfarenheter kan jag bara rekommendera detta lilla trevliga tält, rött är finast!

Hälsn. BM
 
Mitt är visserligen grönt, men i mycket hård vind står det fenomenalt. Jag vet inte om det var storm mer än i byarna, men sova gick inte pga ljudet, men Aktot stod väl uppe och skyddade mig fint. Detta var på skånes sydkust. Jag skulle lita på det i hårdare vind och ha med mig öronpluggar, 2 g.
 
runekargo; sa:
På en Sarek-tur var vi i en storm. Det stod et Akto bedre end et TNF VE-25.

Det vil sige at det stod meget meget godt! Men det var også sat op med to stænger.

Eftersom jag är aktivt troende inför VE-25-guden måste jag bara påpeka att om ett Akto stod stadigare än ett VE-25 så är jag fullt och fast övertygad om att det senare var dåligt/felaktigt uppslaget alternativt felkonstruerat ;)
 
Kortändarna är så små så jag är tämligen säker att det inte blir något större vindfång.

Det där har Hilleberg självklart testat.
 
johankse; sa:
Mitt är visserligen grönt, men i mycket hård vind står det fenomenalt. Jag vet inte om det var storm mer än i byarna, men sova gick inte pga ljudet, men Aktot stod väl uppe och skyddade mig fint. Detta var på skånes sydkust. Jag skulle lita på det i hårdare vind och ha med mig öronpluggar, 2 g.

Ja, det blir ett hårt fladderljud i tältet när det blåser, så öronproppar kan var en bra idé om man står ut med att ha nåt instoppat i öronen vilket inte jag gör...

Rött är finast!!! ;)

BM
 
Snor en liten del av tråden och frågar om ngn vet vart man kan hitta viktspecificering för HB Akto inner- och yttertält separat, har letat som en tok utan att hitta :(

// Jocke
 
MAJJEN; sa:
Köpet av ett HB Akto kommer allt närmare. Finns det någon här som har erfarenhet av tältet i riktigt busväder? Ingen av kortändarna går ju ända ner till marken. Blir inte det ett grymt vindfång i stormen?

Undrar HåkanF

Nu har ju inte jag varit ute i naturen med mitt HB Akto än... men första gången jag slog upp det här hemma så blåste det rejält (vi bor på en höjd) och jag blev förvånad över hur lätt det var att slå upp själv trots den starka vinden, lovar mycket gott inför sommaren jag känner definitivt att jag litar på tältet.

Igår så pratade jag med en representant från North Face på tältdagarna i sthlm... ang deras enväggstält solo12, som har ett litet vindfång på taket, som kanske går att jämföra med Akto´s víndfång vid ändarna.

Jag ifrågasatte det, men han menade att vindfånget stabiliserar tältet och att dom testat det upp till 60(hörde jag rätt?!) sekundmeter... dom hade testat det så hårt att fästena för markpinnarna gick av, men duken och bågkonstruktionen höll...

Kanske har Akto´s ändar en liknanade funktion?
 
Joakim Ambrosson; sa:
Snor en liten del av tråden och frågar om ngn vet vart man kan hitta viktspecificering för HB Akto inner- och yttertält separat, har letat som en tok utan att hitta :(

// Jocke


Jag hinner inte leta just nu, men det finns en tråd med rubriken "tält bit för bit", e.d., och där finns
en hel del information. Innertältet väger iaf c:a 530 gram (jag hoppas att du inte, som en del, utgår från att
enbart yttertältet är ett fullgott alternativ till
enväggstält).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Joakim Ambrosson Tält i storm Bo och sova 56

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.