Hilleberg Akto + 186 cm lång?

Ja, vad säger ni? Hur funkar Akto om man, som jag, är 186 cm lång? Jag har läst lite recensioner om folk som klagar på kondensen i modellen och det är ju inte särskilt skoj om jag kommer att ligga med fotändan av sovsäcken mot tältduken isf...

Vad säger ni, Akto-användare?
 
Hejsan, är 190 lång och har ett Akto. Har aldrig upplevt längden på tältet som ett problem. Det jag saknar är höjden. Nån decimeter till (som Ringstind) hade varit trevligt då man sitter i tältet.
 
Kondens eller inte...

Kondens och Akto...
Då jag använder Aktot har oftast 1-3 hundar inne i tältet tillsammans med mig. Med alla ventilationsluckorna öppna, såväl ytter som innertält så tycker jag oftast att kondensen är ett litet problem sommartid.
Vintertid har jag haft problem med att det samlats snö på Aktos tak. Det blir som en "snöbassäng" en bit ner om det är vindstilla och snöar mkt. Vintertid så är däremot kondens alltid ett problem...om man inte har en kåta/millitärtält som man kan elda i...

/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna
 
Ringstind 1/2 är ju också ett alternativ...

Tack för era svar... Det låter ju onekligen bra. Jag har spanat lite på Helsports Ringstind 1/2 också. Det som är lite synd är ju att dessa egentligen är 3-såsongstält och att de inte heller verkar vara gjorda för lika hårda väderleksförhållanden som Akto...
 
Sitthöjden då?

Jag har också läst en del om sitthöjden. Många beklagar sig över att den är rätt låg och pekar på Ringstind istället som är en dec högre. Hur upplever ni detta? Kommer det bli problem för mig med min längd?
 
Nu blandar jag in ett tält till och det är Hilleberg Soulo. Har bra erfarenhet och är 188cm. Vinter används dock ett Allak mest för komfortens skull.
 
Jag är 193, och visst är det lite klaustrofobiskt i Aktot men det räcker till. Även för att sitta upp.

Kan du sitta rakryggad i ditt utan att huvudet sticker rätt ut i innertältsväven? det kan inte jag och jag är 3 cm kortare än du. Kanske har disponerat längden olika om du har all din längd i benen?
 
Kan du sitta rakryggad i ditt utan att huvudet sticker rätt ut i innertältsväven? det kan inte jag och jag är 3 cm kortare än du. Kanske har disponerat längden olika om du har all din längd i benen?

Kör du någon form av Yoga i ditt Akto? ;) Skämt åsido, jag tror inte att jag sitter rakt upp med ryggen. De flesta sitter väl något böjd framåt med underarmarna vilande på låren/knäna?
 
Kör du någon form av Yoga i ditt Akto? ;) Skämt åsido, jag tror inte att jag sitter rakt upp med ryggen. De flesta sitter väl något böjd framåt med underarmarna vilande på låren/knäna?

Att sitta med en rak rygg är nog ganska normalt. Att inte orka hålla upp ryggen utan att ta stöd klarar de flesta;)

Men skämt åsido. Att sitta rakt upp och ner i öppningen fungerar mindre bra, brukar sluta med ett halvliggande. Fungerar men äör inte i mina ögon optimalt.
 
Jag är 186 cm lång och har ett Akto.
Funkar perfekt för mig, har inte haft nåt problem med det alls egentligen.
Innerlängden är lika lång som mitt andra tält Kaitum om jag inte minns fel och jag sover lika gott på ensamturerna i Akto som på parturerna i Kaitum.
Kondens ?
Tja, när det regnar som värst och man har gått en dagstur utan dusch så känns det ju fuktigt oavsett hur man gör...en viss del kondens kommer man aldrig undan hur man än gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...