Tarfala till Vistas

Hej!
Jag planerar att vandra mellan Tarfalastugan och Vistasstugan över Kaskavagge efter den på kartor rekommenderade sträckan, och har lite frågor om detta.

I andra trådar om denna sträcka samt i Claes Grundstens På fjälltur Abisko Kebnekaise skrivs det bara om hur det är att gå från Vistas till Tarfala,, och då att det är en rätt krävande vandring på runt 20 km. Ser dock att STF har någon form av vandring Kebnekaise runt som går just Tarfala - Vistas för att därefter vika av mot Nallo, men hittar inte mer info än så.

Min fråga är om sträckan är lika jobbig/svår/krävande oavsett riktning? Med utgångspunkt i Tarfala blir det ju ett par branta stigningar men i stort en nedgång i höjdmeter. Är det någon annat skäl till att alla diskuterar sträckan just i riktning nord-sydligt? Något annat som bör tänkas på rörande denna sträckan? Vi planerar att gå den om en vecka, och är den första längre vandring vi tar i obanad högfjällsterräng. Har tidigare gått Kungsleden mm.
 
Pratade med stugvärden i Tarfala om denna rutt och den var möjlig men mestadels väldigt stenig sa hon. Säkert ngn annan här som har förstahandserfarenhet.
 
Jag tror att det är lättare att gå i riktning mot Vistas. Skälet är att den brantaste/besvärligaste biten, upp från Tarfala till passet mot Tjeuralakko, blir i uppstigning och inte i nedstigning. Det är fr.a. vid regn eller liknande som den biten kan vara jobbig.

Å andra sidan är just det passet väldigt fint att gå i riktning mot Tarfala om man har fint väder, därför att man får kalasutsikt mot Kebnekaisemassivet. Har jag hört, själv har jag bara gått där i regn :)

Tillägg: om du har tänkt gå i år får du räkna med risk för snö.
 
Gick den sträckan för tre veckor sedan, ingen svår sträcka men kan bli ansträngande med tung packning. MYCKET sten och ingen led till Kaskavagge, bara o gå på kompass. Jag upplevde att det inte var någon ide att försöka hitta en lätt väg, bara att gå på kompass o balansera på stenblocken. Från Kaskavagge till Vistas är det hyggligt markerat med rösen. Nedgången till Vistas dalen kan vara lite ansträngande, ganska brant som avslutas med lite björk o vide. Man får vara försiktig vid dålig sikt o regn/snö, kan bli rejält halt på de steniga partierna.
 
Gick den sträckan för tre veckor sedan, ingen svår sträcka men kan bli ansträngande med tung packning. MYCKET sten och ingen led till Kaskavagge, bara o gå på kompass. Jag upplevde att det inte var någon ide att försöka hitta en lätt väg, bara att gå på kompass o balansera på stenblocken. Från Kaskavagge till Vistas är det hyggligt markerat med rösen. Nedgången till Vistas dalen kan vara lite ansträngande, ganska brant som avslutas med lite björk o vide. Man får vara försiktig vid dålig sikt o regn/snö, kan bli rejält halt på de steniga partierna.

Nu blev jag nyfiken, för 2 år sedan gick jag från Kaskavagge via Tjeuralakko till Nikka. Egentligen var det tänkt att gå till Tarfala men jag hade sällskap och följde därför med till Nikka. Som jag minns det så fanns det rösen åt bägge riktningar, alltså via Tjeuralakko till Nikka och via Tjeuralakko till Tarfala. Visserligen inte många rösen men ändå kunde man se i vilken riktning man bör gå. Stigen från Kaskasvagge upp mot Tjeuralakko var också tydligt och efter någon km delade sig "stigen".
När du skriver Kaskasvagge till Vistas menar du att gå över Nunni?
 
Yepp, gick över Njunni, inte lika mycket sten som Tarfalla-Kaskavagge, fint uppe på platån. Nu hade vi dimma o blåst, så fick inte så mycket utsikt tyvärr.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!
Så för att sammanfatta era svar, det är något lättare att gå från Tarfala över Kaskavagge till Vistas än tvärtom, men oavsett så väntar mycket sten och är knappast en nybörjartur vid regn, snö eller dålig sikt.

Har sett i tidigare trådar att det ska finnas stenrösen mellan Kaskavagge och Tarfala, men att de är få och glest placerade och svåra följa pga all annan sten.

STF beskriver leden här på ett kanske lite väl alldagligt vis:

"Vid STF Tarfala Fjällstuga tar den markerade leden slut. Du fortsätter vandringen norrut från Tarfala forskningsstation – som ligger en kilometer tillbaka längs leden. Därifrån finns en rekommenderad väg upp mellan två fjälltoppar. Under etappens första halva, till raststugan i Kaskasavagge, vandrar du upp till 1 600 meter över havet. Du befinner dig alltså i högalpin miljö och vädret kan snabbt växla, vilket betyder att extra vaksamhet krävs. Från högsta punkten väntar en lång utförslöpa fram till raststugan. Härifrån rundar du fjället Palkastak och lite senare kommer du ut i Vistasdalens fjällbjörksdelta och rishedar."

Pga vädret som blir sämre from vår första dag nu på lördag (5/9) då vi startar i Nikka, har vi nu planerat om vår tur för att istället för Tarfala-Vistas ta vägen från Tarfala över Kungsleden och Nallo bort mot Vistas. Tar två nätter mer, men känns säkrare.
Funderar lite på om vi ska hoppa över Tarfala och istället gå direkt mot Kungsleden från Nikkaluokta, och istället lägga in ett besök på Unna Räitastugan på vägen till Vistas för att få uppleva lite högfjäll. Vad tror ni är att föredra?
 
Många fina alternativ finns vid bra väder. Låt vädret avgöra, det skall vara bra väder för att gå vidare mot Kaskasavagge från Tarfala och turen till Unna Räita är bara fin om man ser i varje fall en del av topparna runt ikring.

Mkt kan hända med vädret innan ni är på plats.

Thure
 
Gick sträckan vistas-tarfala förra veckan.

Troligtvis lättare att gå motsatt håll, Tarfala är högre beläget än vistas, vilket medför att du kommer få gå mer utför än uppför. Bitvis mycket stenigt. Förra veckan när jag gick så snöade det, vilket medförde att man bitvis fick gå på alla fyra då det låg nysnö och var snorhalt.

Mvh
118649097_2649803058667177_7452872547269349148_n.jpg
 
Senast ändrad:
Nu blev jag nyfiken, för 2 år sedan gick jag från Kaskavagge via Tjeuralakko till Nikka. Egentligen var det tänkt att gå till Tarfala men jag hade sällskap och följde därför med till Nikka. Som jag minns det så fanns det rösen åt bägge riktningar, alltså via Tjeuralakko till Nikka och via Tjeuralakko till Tarfala. Visserligen inte många rösen men ändå kunde man se i vilken riktning man bör gå. Stigen från Kaskasvagge upp mot Tjeuralakko var också tydligt och efter någon km delade sig "stigen".
När du skriver Kaskasvagge till Vistas menar du att gå över Nunni?
Ett tips är att gå på 1100 meters höjd hela vägen från Kaskasevagge mot Nikka, ända till stigen som går ner från Cheivratjåkka. Då slipper man rätt mycket sten, rätt bra att gå faktiskt, var dock tvungen att vada ovanför Chievrajarue (slutet juli), vet inte hur det ser ut längre upp om man följer "leden" vid ca 1 200. Inte alls så mycket sten som Grundsten skriver om. Värre som sagt mellan 1200 och 1300 meter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
Ekko Tjäktja till Nallo, Kungsleden till Tarfala Fjällvandring 1
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Masa Kuopervagge till Tarfala, är glaciären barsmält? Fjällvandring 4
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
yakman Tarfala Fjällvandring 0
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
elihe1 Tarfala Fjällvandring 9
haiwa svartasjön tarfala Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
vago tarfala-kaskavagge i 1:a v. i juli Fjällvandring 4
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
millimeter Kring Tarfala Fjällvandring 17
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...