Tarfala - Singistugorna - tältplats?

Ska vandra Nikkaloukta-Tarfala-Singi-Keb-Nikkaloukta vecka 34. Förhoppningsvis ska det bli tid för ett toppförsök också.
Funderar nu var lämplig tältplats kan finnas utmed sträckan Tarfala - Singis på norrsidan av Drakryggen. undrar nu om någon vänlig skäl kanske har koordinater till lämpligt ställe för övernattning i tält..... Det lär ju vara svårt att hitta en lämplig plats.

Jag har passerat där och såg då tält uppe vid svarta sjön ( i passet), antar att det är som vanligt vid såna, bekvämligheten begränsad. Har även för mig att det ska vara tältmöjligt längst inne i Koupervagge, finns säkert tråd om detta eller nån som vet exakt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag gick från Tarfala och ut till Kungsleden ett par år sedan.
Då fick jag upp tältet längs leden en bit söder om vindskyddet (kommer inte på vad det heter).
Det är en ganska jobbig promenad längs drakryggen och där tror jag det är bökigt att tälta, däremot har jag för mig att det var rätt trevligt väster om drakryggen.
Med den varianten får man ett vad innan man kommer ut till kungsleden. Det var inga större problem att vada ända nere vid "y:et" när jag gick där men jag har ingen aning om hur det ser ut nu.

Jag gick från Tarfala och ut till Kungsleden ett par år sedan.
Då fick jag upp tältet längs leden en bit söder om vindskyddet (kommer inte på vad det heter).
.

Jag antar att du syftar på vindskyddet vid Kungsleden invid Koupervagges mynning? Där har jag också tältat, finns några bra platser kring jokken intill vindskyddet (finns även ett dass vid vindskyddet vilket kan vara bra att veta).

Om du ska vandra just Tarfala till Singi så finns det lämpliga tältplatser när du har passerat Drakryggen. Då blir det betydligt mjukare terräng. Inne i dalen är det blockterräng. Det finns någon yta längst inne i dalen och uppe vid Svarta sjön, men det är kanske en liten kort dagsetapp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips