Tarfala mot Kebnemassivet

Skojar du!!

Det finns hur mycket som helst att göra!!
T.ex.

1. Ta sig upp och bara köra lite sightseeing/ kamraträddningsövningar på glaciären. (Väl investerad tid för att undvika förstasidan på Expressen!) Dessutom kan man öva lite extra och fira ner i en bra spricka eller glaciärbrunn. En helt ny värld öppnar sig.

2. Södra Klippberget via västkammen. Fin exponerad kamtur, 2-3:a klättring sista 10m till toppen. Frestas bara INTE att göra en travers. Det går bra ett tag men när man sen ska ner hamnar man i stenskravlet från helvetet med veritabla matsalsbord som kommer glidande!

3 Ostkammen på Kebnepakte. Fin exponerad kam med några riktigt stimulerande klätterpassager. Nedstigningen kan bli något av en skräckis om vädret trilskas. (Vi gjorde den i snöblandat regn och var rätt glada att vi inte kunde se neråt genom molnen...)

4 Kebnekaise nord och sydtopp via halspasset. Underbar tur med lätt och omväxlande terräng. Allt från branta snöfält till lätt klippklättring. Kamvandringen mellan nord och sydtoppen är en klassiker och mycket njutbar i vackert väder. Lämpligtvis går man ner östra leden och hem över storglaciären. Ett aber kan vara bergschrunden på väg upp till halspasset, ibland kan de vara såväl breda som djupa. En tur som kräver lite snöankare och skruvar för oss svenskar.

5 Dito via Pallins korridor. Ingen klippklättring men betydligt brantare snöfält. Snabbare och en kul alpin känsla. I.ö som ovan och om ni skulle hitta en silver metallic olympus my80 kamera vid insteget så är den MIN!

6 Nygrens led. Också lätt klättring och en del snöfält. Väldigt rolig faktiskt. Man kommer upp strax söder om nordtoppen så vid det här laget börjar ni nog kunna kamvandringen och östra leden rätt bra. (Jag har faktiskt aldrig gått upp för den, bara ned...)

7 Kaskasapakte via ostkammen. Man knallar upp för sydvästra kaskasatjåkkaglaciären, traverserar vänster runt lillietoppen och sen kommer en kamvandring som är värd hela resan. Exponerat, vilt, vackert och ett litet hopp. En replängd 4:a klättring och en 50m firning ned. Den enda 2000m toppen utan lätt reträtt! Var snabba och vänta på stabilt väder.

8 Kaskasatjåkka. Samma anmarsch som ovan men man tar till höger när man kommer upp till passet. Ingen klättring nånstans men fin utsikt över dalen åt båda håll och fin utsikt från toppen också. 7 och 8 avslutas lämpligen med glissade nerför anmarsch- glaciären om förhållandena är bra.

Det var väl en månad du skulle vara borta??

Ha det superbra!!

JohanC
 
Jo lite...

...Nja, jag skojar inte för det är ju alltid kul att höra vad andra föreslår för turer. Jag sitter och läser SKFs Kebförare och det finns ju drygt hundratalet turer att välja på. Det som är svårt att avgöra från föraren (som för övrigt är gammal som gatan) är svårighetsgraden på turerna. Vi har nämligen lite blandad alpin klätterefarenhet i vårt gäng och måste därför anpassa turerna lite till det lättare registret, utan att tappa klättringen, helst.

Dina förslag ser ju riktigt trevliga ut. Några av dem är faktiskt samma som jag hade funderat över själv. Tyvärr har vi inte en månad på oss :) Jag hade definitivt tankar på att göra Nygrens för den har jag aldrig gjort själv. Klippbergen har jag för mig är just stenhögar och jag har ingen egentlig lust att ta ut folk där stenslag och glidande "matsalsbord" är vardag, men vi får väl se :) Enligt förare verkar östra väggen direkt (upp till sydtoppen) intressant men jag har aldrig hört någon tala om den. Klättras den fortfarande? Naturligtvis tvekar man lite grann över Kaskasapakte efter vad som hände i fjol däruppe. Men enligt föraren verkar östra kammen upp vara en lätt led med några svårare passager. Hur blir nedstigningen då? Sedan blir det säkert en dag med lite "lek" på glaciären, beronde på väder och hur vi känner oss.

Tack för alla tips/
Micke
 
Klippberget!!

Det är själva poängen! Om Ni går upp och ned österifrån på Södra klippberget slipper ni skravlet och får istället en mycket njutbar kamtur.

Kaskasapaktes ostkam är kul och ned går man lämpligtvis samma väg. Man får dock hålla höjd på kammen ned tills man når firningsankaret. -96 var det ett stabilt block med en hel massa slingor runt.

God Tur!!

JohanC
 
Errata!

Jag menar naturligtvis Västerifrån på klippberget, jag skrev fel i all upphetsning. Gå Västerifrån så slipper ni skravlet.

JohanC
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
yakman Tarfala Fjällvandring 0
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
elihe1 Tarfala Fjällvandring 9
haiwa svartasjön tarfala Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
vago tarfala-kaskavagge i 1:a v. i juli Fjällvandring 4
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
millimeter Kring Tarfala Fjällvandring 17
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
charlie mike Tarfala-Kuopervagge-Drakryggen-Kebnekaise topp Fjällvandring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.