Tappad karbin..?

Tjena..

jag tappade en ny karbin i mitt klinkersgolv hemma från ca 1m..
Hört att man ska kassera om man tappar karbiner..

men hmm golvet och 1m.. njaee..??????

En klassisk fråga som väldigt få klättrare kan svara på. 1 meter tror jag de flesta är överens om att det inte är någon fara, 30 meter tror jag de flesta säger kassera. Där emellan är det inte många som har kunskap att göra en bedömning. Man utgår helt enkelt för att att sprickbildning kan uppstå eftersom det gör det i andra sammanhang (tex flygindustrin). Aluminium är ju ett sånt där tråkigt material som utmattas efterhand och därför bör man göra flera slag på samma kabbe + göra utmattningsprov innan man gör det slutgiltiga dragprovet för att se vad den verkligen höll för. Att göra ett dragprov på en splitter ny kabbe som man tappat på några meters höjd säger mycket lite.

Känner du en minsta tvekan ska du självfallet kasta utrustningen, det är inte bara ditt liv utan även dina bästa vänners liv det handlar om. Och känner du dig osäker så kommer du känna dig begränsad i klättringen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
precis..

Det ringde en klocka ang tappade karbiner och jag tror ju också att det inte är ngn fara men som sagt så ska man inte ha minsta tvekan när man e ute i bergen,(iaf inte på utrustning) kanske den får pryda min väska istället för att ingå i racket.. synd med en ny dmm karbin iof hehe..

Jag skulle inte kassera en karbin som tappats 1 m. När man läser om tappade karbiner menas oftast att man tappar dom vid klättring, dvs mot klippa och från betydligt högre höjd.

Jag tycker definitivt att du ska kassera karbinen.

Om du skickar den till mig så kasserar jag den åt dig.
Vilket märke och modell är det?

Du bör också byta ut klinkerplattan, då mikrosprickor kan ha uppstått i den också. Annars riskerar du att göra illa dina fötter ordentligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips