Tape

"Båda går"

Kung Stalle; sa:
Sen får väl jag lov att vara lite besservissrig och meddela att det heter gaffa och inte gaffatejp.

Heter och heter... om folk säger gaffatejp så heter det gaffatejp. Och folk säger gaffatejp. :)

"Gaffa" är väl helt enkelt en kortversion av gaffatejp?

Som alltid när det gäller språkfrågor som börjar med "vad är egentligen rätt..." så är väl svaret: båda går.
 
Jag har för mig att jag hörde att NASA anväde sig av silvertape. De skulle tydligen klistras på utsidan av rymdstationen om det blev ett litet hål. Har för mig att arken var 1x1m. Hittar dock inga bevis för det hela nu...
 
Bästa tejpen.

Bästa silvertejpen finns på OK! Så är det bara. Den på clas Ohlson vet jag är skit när minusgraderna börjar krypa ner!
 
Vävtejp

Tejpen/Gaffa/Duck-tejp är en bomullsvävtejp med polyetenyta. Färg ofta silvergrå men finns i svart, rött mm också.
Välj en som går att riva av utan att sträcka sig eller "kladda" ihop, de funkar bäst, men köp en lite rulle och testa, sätt på en bit låt vara ett tag, prova sen att du kan ta bort den utan att rester stannar kvar.
/Gunnar
 
Nordesjö; sa:
nermander; sa:
I Norstedts Engelsk-Svenska lexikon från 1980 så står det om "gaffer":

1. gubbe, gamling; förr dial. tilltal far, 'kära far'
2. fam. [arbets]-bas

Japp, i Ohlmarks översättning av Sagan om ringen översätts "the old gaffer" (Sams farsa) till "gubbtjyven", vilket kanske inte låter riktigt kärleksfullt.
Nån som vet vad det översätts till i Erik Anderssons nyöversättning?

Gammelfar. Känns kanske lite mer kärleksfullt...
 
Re: Vävtejp

CanMan; sa:
Tejpen/Gaffa/Duck-tejp är en bomullsvävtejp med polyetenyta. Färg ofta silvergrå men finns i svart, rött mm också.

Den "billiga" silvertejpen har väl inte så mycket väv i sig direkt? (Så den är väl inte riktigt duct-tape då) Det är i alla fall rätt stor skillnad på olika prisklasser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
avslutmedlemskap0904 Tape Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.