Tankar om tröjmaterial

Sonen fick en Aclima wool fleece, 100% merino med flossad insida. Ska bli intressant att se hur den håller "flosset" över tid.
I övrigt hög villhöverfaktor på den.....

//P
 
Om inte syntetställ luktade så illa skulle jag välja dem alla gånger då de skickar iväg fukten från kroppen så jag är torr. Men detta gäller bara mina underställströjor från 80-talet. De som jag inköpt i nutid är glansiga, släta och kyler så förbaskat. Är inte nöjd med mina ulltröjor, då jag inte tycker att de värmer då de är blöta men Aclima nätvarianten är bättre. Ska tilläggas att jag använder underställ i mitt jobb.
 
Har en kompis som har en ylleunderställströja 200 från Woolpower och den började ganska snabbt att bli noppig vilket jag och hon tror att det beror på deras höga inblandning av syntet.
Någon som har erfarenhet av deras Woolpower full zip jacket om den också blir noppig?

Flera har redan hunnit svara men ja den blir noppig, och nej, det gör inget :) Den är inte så himla snygg faktiskt, men värmer gott och håller bra.
 
Tack för era svar både Clsw och Kimkim känner mig övertygad om att deras Woolpower full zip jacket är ett bra köp eller västen kanske är ännu bättre för mig eftersom jag svettas så lätt vid aktivitet.
 
Tack för era svar både Clsw och Kimkim känner mig övertygad om att deras Woolpower full zip jacket är ett bra köp eller västen kanske är ännu bättre för mig eftersom jag svettas så lätt vid aktivitet.

I så fall röstar jag för västen! Jag är en fryslort och svettas inte så lätt så köpte full zip först. Men klarade inte av att använda den i rörelse utan att få panik så fick införskaffa västen att ha dagligen och full zip är endast rastplagg/förstärkning hos mig. Hoppas det blir bra för dig vad du än väljer!
 
Använder bara syntet när det kommer konditionsträning. Annars är det ull för tjockare kläder och merinoull för underställen.
 

MisslyckadSjälvmördare

Gäst
Ylle som lagret närmast kroppen, gillar starkt Aclima WoolNet T-tröja, men allmänt så föredrar jag syntet. En regning dag så suger ju ylle åt sig en massa vatten, det gör ju inte fleece och det torkar snabbare. I regel billigare också. Woolpowers tröjor t.ex kan ju bli långa och sladdriga och tunga i ärmändarna som såklart blir blöta en regning dag. Vid en paddling t.ex så skulle jag använde syntet framför ull alla gånger. Men ull duger bra det med.

Det hänger lite mer på modellen än materialet, tummuddar, ärmmuddar, fickor och förlängt ryggslut, hög halskrage, huva osv betyder nog mer för mitt val vad jag använder än materialet i sig.
 
Jag bodde i Umeå några år och när det var -40 grader på vintern då var det ull som gällde. Jag testade både syntet och fleece under den tiden, men de höll inte måttet när det blev riktigt kallt.
 
Stort habegär på den tröjan, hur lyder recensionen?
Jag har en Aclima fleecewool hoodie, den absolut skönaste tröja jag äger, så mjuk och go, och vansinnigt varm.
Har väl haft den på mig en 30-40 dagar, tvättad två gånger på fintvätt utan centrifugering, än så länge inga tecken på att den "fluffiga" insidan börjar ge sig, men jag har varit väldigt rädd om den. Inte direkt burit ved och forcerat sly.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.