Tankar om tröjmaterial

Nu när kylan slagit till här i norr men temperaturen även pendlar upp och ner så plockade jag fram gamla och nyare tröjor från förrådet.
Och tröjor blev det… ett berg från ett helt liv radades upp med minnen från skogsarbeten på 70 talet med Helly Hansens fiberpälströjor som går att vända ut och in beroende på önskemål till nutida inköp. Från HH och diverse ylletröjor till fleece i olika tjocklekar. Tunna undertröjor i syntet inte att förglömma.

Då temperaturen pendlar här har jag roat mig med att ändra vad jag tar på mig dag från dag beroende på aktivitet. Rätt intressant iakttagelse hur det skiljer och hur man kan växla blandningar av plagg. En tjock fodrad ytterjacka med en mix av tunnare tröjor under eller en tunnare skaljacka ytterst med tjockare lager innerst. Kanske en tunn syntettröja innerst om det blir mycket svett och det är lätt att göra ett ombyte eller en undertröja i ylle annars. Visst har man erfarenhet sedan tidigare om att välja olika plagg men det har inte varit något jag tänkt speciellt mycket på.

Så nu har jag tänkt att alla mina tröjor ska få hänga med ut varje dag som en slags tröjornas egen kavalkad…😊

Jag undrar jag vad era tankar är om materialval och mixade blandningar av plagg för att hålla en bra kroppstemperatur under olika förhållanden. Finns det något som är favoriter exempelvis?
 
Har helt övergett syntet, utom i träningsplagg eller om jag vet att det blir svettigt och jag sen kan byta.

Ull i allt från t-shirt till tjocktröja, blir det kallare har jag dun.
Favoriten är nog en ullhoodie från Icebreaker.
OBS, detta är kopplat till Utsidans fokusområde, utsidan, alltså inte vardagsplagg, då förekommer bomull ganska ofta.
//P
 
Jag är ett stort fan av brynjetröjor. Har endast testat Aclimas ullbrynja, så jag kan inte uttala mig om syntetbrynjor. Det ger en väldigt behaglig och torr värme även när man är aktiv och svettas, känns aldrig klibbig eller ofräsch. Kan kännas lite kall när man är stillasittande, men aldrig så man börjar frysa. Med en ullfrottetröja utanpå så bygger man upp otroligt mycket luftisolering! Brynja borde i teorin väga ganska lite, samt torka fort. Kan även tänka mig att en brynjeT-shirt vore bekvämt för jobbpendling med cykeln.

Jag gillar generellt materialblandningar. För underställ och strumpor brukar 70 ull/30 poly vara ganska lagom. Polycotton till skalkläder är också genialt i all sin enkelhet.
Mina senaste köp är underställströja 80 ull/20 siden, samt anorak i bomull/nylonblandning. Inte dock hunnit testa så mycket att jag vill ge mig på en recension än.
 
Jag är ett stort fan av brynjetröjor. Har endast testat Aclimas ullbrynja, så jag kan inte uttala mig om syntetbrynjor. Det ger en väldigt behaglig och torr värme även när man är aktiv och svettas, känns aldrig klibbig eller ofräsch. Kan kännas lite kall när man är stillasittande, men aldrig så man börjar frysa. Med en ullfrottetröja utanpå så bygger man upp otroligt mycket luftisolering! Brynja borde i teorin väga ganska lite, samt torka fort. Kan även tänka mig att en brynjeT-shirt vore bekvämt för jobbpendling med cykeln.

Intressant det du skriver för jag har också Aclimas ullbrynja och gör precis som dig och tar en ullfrotte över. Nu när det varit mycket kallt har jag faktiskt gjort tvärtom och haft frottén närmast kroppen. Vet inte om det är inbillning men tycker det värmer bättre.

En annan fundering är om mycket tunna underställströjor av ylle verkligen funkar så bra. Att de just är så tunna borde inverka menligt på själva yllegarnets värmande egenskaper. Däremot har jag haft dessa som lager två ibland som fuktfångare.
 
Delar om blandmaterial, ull/poly innerst, har länge kört med T-tröjor från Di-Lana i Italien, sidenlångisar värmer ute och är svala innomhus. FMs Värmetröja 90 finns i låglands och 400 g vinterutförande, dito byxor finns även.
Först vid stillasittande i redigt svalt väder behövs Värmejackan och byxorna.
Skal på skal och reglera efter aktivitet

go tur
 
Enligt mig finns inget som slår 100% ull närmast kroppen när det är kalt. Skulle föredra att ha en tjock ull kofta men är ekonomin lika begränsad som min så funkar en flossad fleece tröja bra. Strumpor kan innehålla lite syntet för hållbarhetens skull, annars så gillar jag inte alls syntet/ull blandningar och tycker det tar bort ullens värmande känsla och positiva egenskaper som ullens naturliga flamsäkerhet tex.

Undviker helst bomull på vintern men en vaxad bomulls jacka skulle jag tänka mig och har sina fördelar över syntet när man sitter framför brasan, eller om man får för sig/tvingas att sova vid elden utan sovsäck. Finns ju i och för sig flamskyddsmedel till syntet men börjar det väl brinna så ger smält plast otäcka skador. Päls är väll egentligen bäst men inte lika praktiskt eller kostnadseffektivt.

Men jag föredrar oftast tunn ofodrad syntet skaljacka och flera lager under, framför fodrad jacka. Största fördelen är att jag tycker det är lättare att reglera värmen och blir man blöt så går det snabbare att torka. Men i strängare kyla så är nog en fodrad jacka rätt skönt ändå.

Det har varit mycket prat överallt om Merinoull senaste åren och det är mjukt, har bra uppsugningsförmåga är värmande och funkar mycket bra till underställ. Men till en tröja finns det faktiskt bättre alternativ och inte många nämner Alpaca eller Baby Alpaca ull.
Baby Alpaca är mjukt och har betydligt mer värmande/luftigare egenskaper än annan ull av samma vikt och borde vara ultimat till en varm tröja/kofta. Dessutom ett sätt att spara lite vikt.
Verkar tyvärr omöjligt att få tag på tyger/kläder men garn finns det massor av, kanske dags att man lär sig sticka. Har en glest stickad mycket tunn mössa i Baby Alpaca som är otroligt värmande för sinn tjocklek "så länge det inte blåser" samtidigt som den inte är för varm att använda på sommaren på grund av sin gleshet😎
 
Delar om blandmaterial, ull/poly innerst, har länge kört med T-tröjor från Di-Lana i Italien, sidenlångisar värmer ute och är svala innomhus. FMs Värmetröja 90 finns i låglands och 400 g vinterutförande, dito byxor finns även.
Först vid stillasittande i redigt svalt väder behövs Värmejackan och byxorna.
Skal på skal och reglera efter aktivitet

go tur

Civilt hette FM värmetröja 90 väl något från varumärket ullfrotte som med vidgade marknadsvyer och oskyddat varumärke bytte namn till woolpower. Norrlandsvarianten påminner om nuvarande Full zip Jacket 400.

Bra grejor (dock inte vindtät) oavsett om det är grönt eller annan färg, men inte billigast.

Hemsidan deras funkade inte bra i firefox för mig men bättre in chrome (på win10):

/Patrik
 
Enligt mig finns inget som slår 100% ull närmast kroppen när det är kalt. Skulle föredra att ha en tjock ull kofta men är ekonomin lika begränsad som min så funkar en flossad fleece tröja bra. Strumpor kan innehålla lite syntet för hållbarhetens skull, annars så gillar jag inte alls syntet/ull blandningar och tycker det tar bort ullens värmande känsla och positiva egenskaper som ullens naturliga flamsäkerhet tex.

Undviker helst bomull på vintern men en vaxad bomulls jacka skulle jag tänka mig och har sina fördelar över syntet när man sitter framför brasan, eller om man får för sig/tvingas att sova vid elden utan sovsäck. Finns ju i och för sig flamskyddsmedel till syntet men börjar det väl brinna så ger smält plast otäcka skador. Päls är väll egentligen bäst men inte lika praktiskt eller kostnadseffektivt.

Men jag föredrar oftast tunn ofodrad syntet skaljacka och flera lager under, framför fodrad jacka. Största fördelen är att jag tycker det är lättare att reglera värmen och blir man blöt så går det snabbare att torka. Men i strängare kyla så är nog en fodrad jacka rätt skönt ändå.

Det har varit mycket prat överallt om Merinoull senaste åren och det är mjukt, har bra uppsugningsförmåga är värmande och funkar mycket bra till underställ. Men till en tröja finns det faktiskt bättre alternativ och inte många nämner Alpaca eller Baby Alpaca ull.
Baby Alpaca är mjukt och har betydligt mer värmande/luftigare egenskaper än annan ull av samma vikt och borde vara ultimat till en varm tröja/kofta. Dessutom ett sätt att spara lite vikt.
Verkar tyvärr omöjligt att få tag på tyger/kläder men garn finns det massor av, kanske dags att man lär sig sticka. Har en glest stickad mycket tunn mössa i Baby Alpaca som är otroligt värmande för sinn tjocklek "så länge det inte blåser" samtidigt som den inte är för varm att använda på sommaren på grund av sin gleshet😎
👍👍 Utmärkt och informativt inlägg!
 
Jag är ett stort fan av brynjetröjor. Har endast testat Aclimas ullbrynja, så jag kan inte uttala mig om syntetbrynjor.
Har både kortärmad och långärmad, samt långkallingar i Brynje syntet, (Meraklon), helt ok, även om de luktar svett efter några dagar. Långkallingarna använder jag gärna i sovsäcken. Min aclima t-shirt upplever jag som väl varm sommartid men bra på vintern.
/Ulf-Bertil
 
Aclima brynja är grym, både över och underdel. Men annars så har jag ogärna tunt ylle närmast vintertid, jag svettas mycket, det blir blött och torkar aldrig. jag har det sommartid på långtur för att dom luktar mindre.

Rent funktionsmässigt har jag oftast syntet närmast(men aclima brynja börjar konkurrera). Lager 2 är en annan sak, där har jag gärna woolpower ullfrotté vid lättare ansträngning.

Den gamla hederliga fiberpälsjackan är inte dum, ska man jobba i skogen med varierande intensitet där man stundvis flåsar så transporterar den fukt riktigt bra.

Ny bekanskap är https://www.pnjakt.se/art/hoodtroja-aclima-fleecewool-3.php
Överlägset den varmaste tröja jag haft på min kropp.
 
Fiberpäls finns ju numer i såna sportiga moderna varianter med lite ventilation och kanske något annat material under armarna. Då funkar det riktigt bra.

Ullfottéväst (från Woolpower) är riktigt bra också. Att det bara är en väst gör att den ventilerar bra och inte samlar fukt under armarna. Påverkar inte heller hur många andra tröjor man får på sig heller. Värmer utan att det blir för mycket, även i aktivitet.
 
Här i norra Norrbotten är det ull och lager på lager som gäller.
Sist det var rengärde i -30 grader var det
1 tunn undertröja i 100%merinoull
2 tjock undertröja 70% merino/polyester blandning
Hemstickad ylletröja
Fodrad arbetsjacka
Dunjacka (för raster)
Ju mer stillasittande desto fler lager.
Fleece funkar vid ständig rörelse men man svettas och blir kall om man slutar röra på sig.
Jag är inte så noga med klädmärken men har lärt mig den hårda vägen att det är ull och lager på lager som gäller.
Till vardags hemmavid och vid varmare väder älskar jag Engelsons fleece skjortor. De är dock på tok för svettiga och plastiga när man ska ut på tur och det är kallt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.