Tankar om tröjmaterial

Sällar mig till ull-fundamentalisterna i alla lager, alla årstider och alla aktiviteter :). Skulle inte våga plurra på skridskor eller sitta svettig i skidliften i något annat. Jag både svettas och fryser alldeles för mycket för syntet.

Tunna underställ i ren merinoull är tyvärr inte så hållbara, men jag lagar tålmodigt begynnande småhål innan de släpper för mycket maskor och tycker det är värt det. Jag fyller ändå på förrådet när jag råkar springa på något högkvalitativt på loppis, och det är inte så sällan man hittar sådant till skamligt låga priser, eftersom folk inte begriper sig på hur fina de är.

Håller med om att man märker skillnaden med syntetinblandning, men upp till kanske 10% känns acceptabelt. Längre ut från kroppen ännu mer, men där behövs det inte lika mycket. Strumpor får man acceptera syntetarmering i, de blir orimligt kortlivade annars.

Har testat brynja, men tyckt den var alldeles för skavig under ryggsäcksremmar, inte bara längs de tjocka sömmarna. Kanske bara otur med modellen.

Gärna ullfrotté utanpå det tunna understället, i ett eller flera lager efter behov, både på benen och på överkroppen. Här är det OK med mer syntetinblandning, men förr eller senare får man laga även dem. Jag har en uppsättning från tiden när Woolpower fortfarande hette "Ullfrotté Original" :).

Längst ut mot skalplagget någon fluffstickad tjocktröja - jag växlar mellan ett par troligen hemstickade loppisfynd i kashmir- och alpackablandningar, de är faktiskt inte alls särskilt tunga och kaminvarma. Men jag väljer M90 "värmetröja" när jag behöver ett mer slitstarkt (men tyngre) alternativ, t ex på sommar/höstturer när jag ofta bär ryggsäcken direkt på ulltröjan. Ingen av mina tjocktröjor har kostar något tresiffrigt belopp.

Löst sittande skalplagg som går att stänga täta i alla öppningar. Vindstrut på kapuschongen. Dunjacka som rastplagg. Tre par riktigt tjocka ull/ullfrottéstrumpor och ullfilt-innersulor i skorna.

Allt med reservation för att jag normalt inte behöver klä mig för stillastående aktiviteter i tvåsiffriga minusgrader - då skulle jag nog behöva en dunöverall à la Himalayaexpedition :)

PS Nu skulle det handla om vinter, men när nu siden nämns som material, så vill jag också lyfta fram det som ett fantastiskt skönt alternativ för heta klimat. Då ska det inte vara den blanka täta kvaliteten - den brukar bli rätt svettig - utan de tunna, matta lite glest vävda (eller stickade) sorterna.
 
Håller med om att det är ull som gäller. Frysgrisar som jag klarar oss inte utan ull-undertröjor den här tiden på året. Vi hade Nobeltema på jobbet igår, jag hade långkjol, Devold-undertröja och kofta med paljetter. Det funkade bra!
 
Håller med om att det är ull som gäller. Frysgrisar som jag klarar oss inte utan ull-undertröjor den här tiden på året. Vi hade Nobeltema på jobbet igår, jag hade långkjol, Devold-undertröja och kofta med paljetter. Det funkade bra!
Haha, du får mig att minnas den regniga senhösten söderöver, när jag insåg att de mest stiligt urbant välklädda italienarna hade kashmirunderställ innanför sina finaste sidenskjortor, kostymer och teaterklänningar :). En ren överlevnadsfråga med tanke på deras råfuktiga, dåligt uppvärmda och obefintligt isolerade gamla stenhus, där sängkläderna kändes blöta att krypa in i på kvällen. Så någon rustik nordisk frilufsarstil är ingen nödvändig koppling - snarast tvärtom :)
 
Ullfrotte har en hög inblandning av syntet så man kan inte vara allt för känslig för syntet i innersta lagret om man använder det. Ullfrotte har däremot en bra konstruktion för att kännas torrt vilket många anda underställ inklusive rena ullställ inte har.
Jag kör som vanligt med en bomullstshirt innerst och sen ull där ullen suger åt sig svetten från bomullen och min hud klarar sig samtidigt från utslag. Jag har vid kyla inte varit med om att T-shirten känns blöt så länge jag har skött ventilationen.
 
Poängen med ull är att det fortsätter värma även när det är fuktigt.
Bomull närmast kroppen fungerar inte på vintern där jag bor. En blöt bomulls t-shirt kyler ner och det är inte bra när termometern visar-30.
När jag flyttade hit från västkusten insåg jag snabbt att mina vinterkläder var sommar-eller höstkläder i Norrbotten!
 
Ullfrotte har en hög inblandning av syntet så man kan inte vara allt för känslig för syntet i innersta lagret om man använder det. Ullfrotte har däremot en bra konstruktion för att kännas torrt vilket många anda underställ inklusive rena ullställ inte har.
Jag kör som vanligt med en bomullstshirt innerst och sen ull där ullen suger åt sig svetten från bomullen och min hud klarar sig samtidigt från utslag. Jag har vid kyla inte varit med om att T-shirten känns blöt så länge jag har skött ventilationen.

Att inte få blöta undertröjor beror nog mer på låg aktivitet än själva ventilationen. Jag använder också
t-shirts i bomull på vintern och kan blöta ner tröja efter tröja men då gäller det att kunna byta till torrt vid raster. För min del har det handlat om tyngre arbeten där det varit lätt att byta om i en rastkoja. Givetvis parerar man värmen med att inte dra på sig för mycket utan lagomt men blöt blir jag.
Är det däremot inte möjligt att byta om som i ovan exempel då är det lågväxel och att inte bli så svettig. Givetvis gäller ylle då när det är vinter.
 
Självklart är det viktigt att inte börja svettas när det är riktigt kallt. Ibland har man dock inget val (kör fast med skotern, ska dra fast renar i gärde, etc) och därför kör jag med ylle.
Hemikring med snöskottning eller längdskidåkning när man snart kan byta om igen är det ju inte lika noga.
 
Ullfottéväst (från Woolpower) är riktigt bra också. Att det bara är en väst gör att den ventilerar bra och inte samlar fukt under armarna. Påverkar inte heller hur många andra tröjor man får på sig heller. Värmer utan att det blir för mycket, även i aktivitet.
Har en kompis som har en ylleunderställströja 200 från Woolpower och den började ganska snabbt att bli noppig vilket jag och hon tror att det beror på deras höga inblandning av syntet.
Någon som har erfarenhet av deras Woolpower full zip jacket om den också blir noppig?
 
Har en kompis som har en ylleunderställströja 200 från Woolpower och den började ganska snabbt att bli noppig vilket jag och hon tror att det beror på deras höga inblandning av syntet.
Någon som har erfarenhet av deras Woolpower full zip jacket om den också blir noppig?
Jag har tre ylletröjor 200 från Woolpower och alla nopprar sig, men värmer lika gott ändå. Den som inte nopprar sig är lite-modellen.
 
Ni skriver bara om tröjor. Viktigare är det som är runt benen som jag ser det. Då börjar jag med ylle tunna sedan fleece näst lager. Men smaken är som baken. Till det extra överdragsbyxor med hellång dragkedja.
 
Ni skriver bara om tröjor. Viktigare är det som är runt benen som jag ser det. Då börjar jag med ylle tunna sedan fleece näst lager. Men smaken är som baken. Till det extra överdragsbyxor med hellång dragkedja.

Nu är ju tröjor det som tråden handlar om, så det är inte så konstigt om det diskuteras. Men vill du diskutera andra saker är det bara att starta en tråd.
 
Har en kompis som har en ylleunderställströja 200 från Woolpower och den började ganska snabbt att bli noppig vilket jag och hon tror att det beror på deras höga inblandning av syntet.
Någon som har erfarenhet av deras Woolpower full zip jacket om den också blir noppig?

Har en full zip jacket 400. Den blev noppig rätt snabbt men värmer som sagt gott ändå. Ingen tröja man köper för att den är snygg tänker jag. Den kommer ändå mest befinna sig under jacka. Använder min året om och det är nog det bästa klädköp jag gjort alla kategorier, varm och skön för att det är ull, hållbar för att det är syntet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...