talt pa ryggen

Ja, da var det det har med packningen igen, men jag kan bara inte klura ut det pa ett bra satt.

Tankte kopa en ryggsack, troligen lundhags v12, 90l, men jag vet bara inte var jag ska gora av taltet. Har varit ute pa manga manga vandringar av olika langder genom aren, men aldrig nagonsin bestamt mig for var jag helst vill ha taltet (forutom langst ner under ryggsacken, men har forstatt att det kanske inte ar sa bra ur barsynpunkt). Problemet ar att taltet ar for stort for att bara inuti ryggsacken, och bak eller bak snett lite under ryggsacken kan ju inte heller vara bra med tankte pa hur sacken ska packas med tungt sa nara ryggen som mojligt. Vet faktiskt inte, men ni kanske har nagon bra ide eller erfarenhet! Verkar va dalig balans att ha det langst upp och lite konstigt men vem vet...jag lar garna av de som tror sig veta!

tack sa mycket om ni kan hjapa mig!

jonas
 
I liggunderlaget

Jag brukar ha mitt i säcken men om du inte får plats med det där så varför inte rulla in det i liggunderlaget och ta det på toppen av ryggan? Ur balanssynpunkt är det ju bara skönt att ha tyngdpunkten högt upp när man vandrar. Visst kan det påverka lite om man halkar men den risken tar i alla fall jag eftersom det är så pass mycket skönare att gå med hög tyngdpunkt än med låg.
[Ändrat av markustaljedal 2002-10-07 kl 23:24]
 
Jag brukar spänna fast tältet under topplocket, på så sätt hamnar tältets tyngd där jag vill ha den samtidigt som tältet sitter stadigt.
Nackdelen är att man måste ta bort/lägga tillbaka tältet varje gång man vill komma åt något i säcken, men det är för mig av underordnad betydelse.
 
Jag antar att om du har ett tält som består av flera delar, bågar, inner/ytter-tält etc, så har du redan funderat på att dela upp det för att få bättre plats/balans så jag skriver inte det :)
 
Under topplocket...

Brukar också spänna fast tältet under topplocket, och har sovsäcken nederst i min Bergan-ryggsäck (som har en ficka där bak, så man kan ta ut sovsäcken utan att riva ur allt). Sovsäcken tar stor volym och väger förhållandevis lite, med tältet är det tvärtom... Föredrar att bära tungt så högt upp som möjligt.
 
Ehlana; sa:
Tankte kopa en ryggsack, troligen lundhags v12, 90l

jonas

På den ryggsäcken går det säkerligen utmärkt att ha tältet under topplocket...
Fördelningen av vikten blir bra och tältet sitter ordentligt...
Men som någon skrev så måste man bort med tältet när man ska in i ryggan (inget stort problem direkt)

Jag brukar inte rulla in mitt tält i liggunderlaget, jag föredrar att snabbt och lätt kunna komma åt
liggunderlaget vid raster.
Samt att tält/liggunderlags paketet blir lite otympligt
(iallafall på min rygga)

Ha det !!

Peter
 
Satsa på att få ner det i säcken.
Packa bågarna för sig, kanske på utsidan med liggunderlaget och ta sedan resten i en kompressionssäck, lika som till sovsäcken, så går det nog ner. Det är ju en relativt stor ryggsäck.
 
______________________________________________________
peter_v(Peter Viklund) skrev:
Jag brukar inte rulla in mitt tält i liggunderlaget, jag föredrar att snabbt och lätt kunna komma åt
liggunderlaget vid raster.
______________________________________________________

Håller inte riktigt med om detta, du måste ju ändå rulla ut liggunderlaget då det ska användas och då är det bara att lägga tältet åt sidan.=typ 5sec plus i tid. Ok lite jobbigare blir det när man ska rulla ihop det igen men det är inte mer än max 10sec det tar extra att göra det. Fördelen man får av att bära tyngden högt tycker jag uppväger det 15sec tillägget, men det är självklart helt individuellt vad man tycker.

En vis man sa: Smaken är som baken, delad.
 
Under topplocket...

... på min Haglöfs Alaska brukar jag spänna fast mitt tält. Och tro't eller ej, några problem att komma åt prylarna i säcken har jag inte haft.

Men det är väl bara att testa sig fram och se och känna vad som passar bäst.

/Göran
 
Packar man bågarna på annan plats i ryggsäcken så är det enkelt att vika ihop tältet till ett lätthanterligt knyte som går att packa inuti säcken. Med fördel längst upp, både ur viktfördelningssynpukt, och så att man slipper riva ut all packning ur säcken för att få fram tältet när det är dags attt sätta upp det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.