talt pa ryggen

Att ha tältet längst ner på ryggan tycker jag verkar väldigt dumt. Det blir lätt att man blir baktung vilket kräver mer energi när man går, dvs. ryggan styr dina rörelser mer istället för att du styr ryggans rörelser. Med detta i tankarna packade jag tältet under topplocket. Men eftersom jag har en sån här billig rygga med styrsel som liknar en tvättsvamp, gick det ganska dåligt. Visst är det lättare att gå men om inte tältet sitter som det ska blir det jobbigare än om tältet satt längst ner och spökade med tyngdpunkten (flera stanna-och-fixa-pauser)

Min plan är att skaffa en ny rygga som kan inhysa tältet i själva ryggan. På så sätt får jag:
- Tyngdpunkten där man vill ha den
- Mindre risk att skada tältet eftersom det är skyddad på ett bättre sätt
- Mindre risk att se ut som en julgran... fasa

mvh/samme
 
Tältet bär man...

i ryggsäcken. Dela upp bågar och duk, pinnpåsen kan du ha i duken. En 75 liter säck räcker finfint sommarid. Vintertid behöver du måhända mer volym för mat och kläder.
Det enda man behöver ha utanpå ryggsäcken är liggunderlag och vintertid spade. Bli aldrig julgran!
Packa högt och nära.

Go tur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.