Tåliga vattenflaskor

Många larmrapporter som kommit det senaste decennierna kring diverse kemiska ämnen, läkemedel etc i vatten mm. beror framförallt på väldigt mycket känsligare mätutrustning inte högre halter.
 
nu kanske jag är helt ute och cyklar här, men var det inte så att bisphenolen av en slump är så lik östrogen i sin molekylära struktur att det typ "imiterar" hormonet när det tas upp av kroppen?

Om jag minns rätt, och det är i så fall en relativt ny upptäckt, så spelar det väl ingen roll att "det har funnits i plastflaskor typ alltid, och rör sig om gränsvärden"? I så fall har man ju bara inte sett ett samband tidigare. Hormoner behöver ju inte intas i någon större mängd för att ha effekt, särskilt hos barn. Jag har för mig att man gjort kopplingar mellan ökad plastanvändning och sänkt ålder för pubertet hos flickor i västvärlden osv..

Skitsamma, Detta påverkar säkert inte saker och ting om man pratar om att dricka ur en nalgeneflaska ett par veckor om året, men om det rör sig om att man genom hela livet från nappflaska till matlåda på jobbet har mycket plastkontakt med mat, så kanske det kan spela roll. Jag tror att det är den här i grunden sunda funderingen, som blåsts upp bortom rimliga proportioner i usa
 
Brämhults gör sina juiceflaskor i PE istället för PET. Har även lite större öppningar. PE skrumpnar inte vid 100 grader med blir lite mjukare..
 
inget som kniven inte kan fixa till:) bara karva lite så blir det toppen:) trevligaste med dem som vattenflaskor är ju att man får dricka upp innehållet i dem innan:)
 
Hej.

I friluftsbutikerna säljs en form av aluminium eller plåtflaskor, finns i granna färger och varianter med varningstext om man tänker ha bränsle i den samma. Den bör ju hålla för varma och kalla vätskor, fast den isolerar just inte. Vad dom hete har jag ingen aning om, har dock en själv till att ha spritköksbränsle i.

Vänligen / G
 
Köpte ett underställ från MCKinley (kanske inte det bästa, men gott nog),
och det var förpackat i en grym hårdplastflaska med skruvkork, fastsatt i flaskan. Rymmer 1 & 1/2 liter, och blev snabbt min prmiära vattenflaska. Smidig att haka fast på ryggan också.

Hur det är med värmehållning vet jag ej. Och vattnet fryser i minus 22.
Så jag kanske borde skippat detta tipset..
 

Cannonball

Gäst
Natos modell -58 är kanon, lite tung kanske men rejäl och bra med hyfsat stor öppning och packning i korken! Vet inte hur den isolerar, med den har ju funkat sen -58....
 
Nalgene

gör flaskor i olika plastmaterial. Polycarbonat=Lexan med halter av bisfenol är det genomskinliga material som har diskuterats som eventuellt hälsovådligt. Jag har rätt många års erfarenhet av deras högdensitets 1-liters PE-flaskor både de runda och de fyrkantiga. Jag brukar ha varm blåbärssoppa, varm nyponsoppa eller varm buljong i dessa. (Kokhett från början)

Flaskorna har jag inne i dunjackan i packningen och har då varm dryck hela dagen. De fyrkantiga flaskorna tar lite plats i packningen men efter ett par års användning är det risk att de börjar läcka i hörnen p g a sprickbildning. De runda verkar inte ha den nackdelen.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...3621&GTID=6e33055c8bb616355ecb90c611556739a33

http://www.globetrotter.de/de/shop/...3611&GTID=6e33055c8bb616355ecb90c611556739a33

Thure
 
Varför har vi mål-låst på kokhett vatten? Ska man ha det i en plastflaska är det ju inte hundragradigt mer än någon minut i alla fall?

Varmt vatten, typ 85 grader kan man hälla i en PET-flaska utan problem. Packar man den flaskan mitt i ryggsäcken mellan en massa fluffiga extrakläder på morgonen så går det att laga lunch på det vattnet mitt på dan. Ett par fiberpäls-sockor och en plastpåse borde göra tricket annars, och de ska ju ändå med i ryggan på ett eller annat vis.

NALGENE och dylikt avråder jag definitivt från: En 1,5-liters PET-flaska väger strax under 50g. En Nalgene 1-liters väger 175g (man tror inte det är sant när man håller i den i affärn!), den ger alltså ett viktpåslag på 17,5% till ditt vatten. Dessutom går det att krossa dem vintertid om de inte är toppfyllda. Allt som behövs är en bra vurpa. PET-flaskor har jag aldrig hört någon som pajat, men så kanske ingen har lyckats med just den super-vurpan än, det ska erkännas. Dock har jag själv kört över en fylld 1,5l läskflaska med en volvo-combi och både flaskan och bilen klarade sig.
 
har man bara en flaska eller, jag har hur många olika flaskor som helst och dessa varieras i oändlighet beroende på behovet.. ni har väl förresten testat trixet att koka vatten i en PET flaska?
 
Många larmrapporter som kommit det senaste decennierna kring diverse kemiska ämnen, läkemedel etc i vatten mm. beror framförallt på väldigt mycket känsligare mätutrustning inte högre halter.
Naturligtvis är det så. Men många av dessa föroreningar vet man ju inte förekommer naturligt, eller hur? Så vad är din poäng?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.