Tåliga vattenflaskor

Behöver vattenflaskor som tål det mesta, gärna isolerande som håller vattnet kallt utan att frysa till is (om detta är möjligt). Ska även klara kokhett vatten. Vilka flaskor klarar detta?
 
Nalgeneflaskor klarar väl dina krav, och är lätta. Det finns väl lite olika isoleringsfodral till dem också. Jag har inga erfarenheter av exakt hur hållbara de är.

Själv har jag använt olika typer av militära fältflaskor, och de funkar bra, och håller bra, men är i regel lite väl tunga. Min favorit är nog den moderna amerikanska varianten typen av nån sorts fetplast som tål det mesta. Finns bra "hellyhansenfodrat" fodral till.
 
Men

de sorter som bryggerierna distribuerar i är många gånger bättre en speciella från sportshopen....Dessutom när du tömmt innehållet gratis....
Thermos är inte speciellt vikteffektiv......
 
Just för att hälla kokande vatten i, är Naglene-flaskan funkis och PET-flaskan kass (tappar formen och för liten öppning för att hälla från kastrull). Annars vinner PET-flaskan.
 
Sirapsflaskor är mitt lilla tips i samanhanget, inte för att dom håller värmen så bra men de tål det mesta och har dessutom en gradering som är mycket användbar i olika samanhang
 
Jag röstar för Nalgene med stor öppning för lättare påfylling av vatten, pulver och isbitar. Kompletera med en tunn finstrumpa i ylle så håller den värmen i ett par timmar vid minusgrader utan att den tar mer plats.
 
Sirapsflaskor är mitt lilla tips i samanhanget, inte för att dom håller värmen så bra men de tål det mesta och har dessutom en gradering som är mycket användbar i olika samanhang

Läckande sirapsflaskor med saft är vi nog flera som har erfarenheter av och den typen av flaska är nog bland de sista jag skulle rekommendera, trots den utmärkta graderingen ;)
 
Om jag inte är helt felunderättad anses Nalgene och andra plastflaskor numera vara lite lätt hälsovâdliga, varför de pà senare tid tappat stor del av sin fsg i exempelvis USA.

Ett alternativ är aluminum-flaskor, vilka är bàde tâliga samt har modeller med viss isolering, vilken kan förstärkas med särskilt fodral ("ISO BAGS"). Men de bör vara av märkena Laken (Spanien) eller Sigg (Schweiz). Billiga aluflaskor frân kina kan vara ganska hálsovâdliga de med.

http://www.laken.es/index2.php?s=bpa
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.