Tåliga lågskor i skinn

Hallå där...

Efter ca två år är mina lågskor nu utslitna. Ett par Meindl jag hittade och köpte då jag tyckte att de borde hålla. Sömmar börjar nu släppa och insidan hälen på höger sida är på väg att gå igenom vilket har skett genom alla tider med mina skor..

Nåväl. Är det någon som har bra tips på tåliga lågskor i skinn. Inget tex hit och mex dit utan skinn. De flesta lågskor man hittar tycker jag antingen har texmex i sig eller är av något slags tyg utan skinn.

De används till vardags vilket innebär promenader, cykling, åka bil m.m i alla väder..

Mvh // johannes
 
Dubbla par

Hej,

Det låter som du sliter skor väldigt snabbt. Jag skulle prova att köpa två par att alternera med så de hinner torka ordentligt mellan användningarna. Fuktigt läder slits snabbt.

Kvalitetsskor av typen paraboot, wolverine, Aldén etc brukar vara slitstarka.
 
Tack för tipsen, ska kolla närmare på märkena Anders..

Seobserver - jag har aldrig sett randsydda arbetsskor helt i skinn. Du får gärna visa vart jag kan hitta dom..

Mvh // johannes
 
Christian - jag har faktiskt kollat på liknande skor fast R.M Williams då men vet även om Blundstone.. Dock visste jag inte om den fruktansvärda prisskillnaden mellan de två märkena. Undra om det är samma kvalitéskillnad som prisskillnad. Är det något du vet något om ?

Edit: Jag har erfarenhet av kläder från R.M Williams och älskar dom :)

Mvh // Johannes
 
Jag har faktiskt både R.M. Williams och Blundstone och visst är det skillnad. Konstruktionen på skorna skiljer sig åt vilket också ger dem lite olika utseende och känsla. Jag har i dagsläget ett äldre par R.M.W. Yardboot, vilket är samma sko som dagens Gardener, men utan nitad sula. Jag har tidigare även haft deras modell Craftsman.

Generellt tycker jag att R.M.W. har en stramare utformning och B något rundare. Med sin något stramare form blir R.M.W. mer dressad och fungerar därför bra till jeans och kavaj. Den är där emot tyngre än B och har även en solid sula. B har en luftdämpad sula och jag upplever den därför något mer bekväm vid lånvarigt bruk.

Kvalitén skulle jag våga påstå är likvärdig och den stora prisskillnaden oskälig. Men just på grund av prisskillnaden väljer jag kanske inte R.M.W. om det är skogen som är resmålet.

Både R.M.W. och B finns i en mängd olika utföranden men i Sverige hittar vi tyvärr bara några enstaka modeller från respektive märke.

Jag använder helt klart mina B mest och som vardagssko är den riktigt bra. Kan varmt rekommenderas! Du kan dessutom köpa dem för runt 700 kr.

Ett tips oavsett om du väljer R.M.W eller B är att uteslutande behandla dem med R.M. Williams Saddle Dressing. Ger ett riktigt bra resultat för den typen av läder och sko.
 
Tack för den recensionen :) Jag ska titta lite på det, får åka och prova både och och se vilken jag gillar bäst men Blundstonen ligger ju bra till, även om den inte är lika snygg så är den otroligt mycket mer snäll mot min plånbok. Dessutom kanske man kan köra på Blundstone om man fattar tycke till en början och sen spara ihop till ett par RMW för att ha vid finare tillfällen..

Mvh // Johannes
 
Rm Williams är randsydda (iallafall de modeller jag sett). Det gör att man kan byta sula och att en skomakare generellt sett kan reparera ganska mycket. En blundstone sko är inte randsydd utan är limmad. Ibland kan man göra vissa sulbyten på sådana skor också - fråga din skomakare.

Sulan är ju i allmänhet det man sliter ut på en sko först. Givet att den är av hög kvalitet och används rätt.
 
Sydda skor kan vara sydda utanpå, randsydda eller inne i skon. Alla kan repareras vid behov.
Klistrade, vulkade skor brukar behöva kastas.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Tåliga mobiler Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.