Taklampa för tält.

Om du nu absolut känner att du MÅSTE dubblera pannlampan, så är ju framlyktan från det minimalistiska cykelbelysningsset som det dräller av överallt för ett par tior idealisk - väger inget, räcker länge och ger lite lagom spritt allmänljus (åtminstone i den genomskinliga versionen).
Som Lundabo köper jag mina för 20 kr/setet på Tiger :)
Får inte kläm på vad du menar med dubblera. Menar du att man använder pannlampan både i taket och som pannlampa ? Jag har inte tänkt på pannlampa öht. Kan du länka till tiger, det är ingen idé att jag googlar på tiger, men det kanske du förstår själv ;-).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag utgår ju ifrån att du har med en pannlampa såhär års, om inte annat så av säkerhetsskäl. För mig räcker det fullständigt - jag får ju ljuset precis där det behövs vad jag än gör - men smaken är som bekant som baken.

"Tiger" finns i ett antal svenska städer; jag vet inte var du bor, så du får själv pricka den närmaste här :). Men den sortens små cykellysen säljs ju överallt, inkl. på ICA, om än inte fullt lika billigt.

"dubblera pannlampa" innebär att pannlampan är ett måste, dvs en ljuskälla som kan göra jobbet, och som du rimligen redan har.

Har du inte en pannlampa, skaffa en, och ta med den. Det blir mörkt fort, och att ha en ljuskälla som man kan använda och ändå ha händerna fria ska absolut inte underskattas.

Jag utgår ju ifrån att du har med en pannlampa såhär års, om inte annat så av säkerhetsskäl. För mig räcker det fullständigt - jag får ju ljuset precis där det behövs vad jag än gör - men smaken är som bekant som baken.
Nej, jag har ingen pannlampa, visste inte ens att det var ett "måste" i dessa sammanhang. Jag är en newbee, men det framgår med all önskvärd tydlighet, kan jag tänka :).

"Tiger" finns i ett antal svenska städer; jag vet inte var du bor, så du får själv pricka den närmaste här :). Men den sortens små cykellysen säljs ju överallt, inkl. på ICA, om än inte fullt lika billigt.
Boendes i Blöteborg och vad jag kunde se, fanns det ingen butik här. jag skall iväg till www.friluftsvaror.se snart och titta på en sovsäck. Får väl hoppas att dom kan hjälpa mig (utan att pracka på mig det dyraste dom har) Har tyvärr inte så mycket tid att flänga runt i butikerna, har ett jobb att sköta och förhoppningsvis har jag mitt pass på onsdag, så jag kan lätta ankar.

"dubblera pannlampa" innebär att pannlampan är ett måste, dvs en ljuskälla som kan göra jobbet, och som du rimligen redan har.

Har du inte en pannlampa, skaffa en, och ta med den. Det blir mörkt fort, och att ha en ljuskälla som man kan använda och ändå ha händerna fria ska absolut inte underskattas.
Tack för förtydligandet.Jaja, jag får väl skaffa en dyligt. Fast jag hade tänkt att slå upp tältet på campingar, men det kanske inte spelar någon roll ?

Tack för förtydligandet.Jaja, jag får väl skaffa en dyligt. Fast jag hade tänkt att slå upp tältet på campingar, men det kanske inte spelar någon roll ?
Inte säkert att det finns lyse bara för att det är en camping :).
Nä, seriöst, en tälttaklampa känns som ett väl specificerat sätt att lösa problem som en pannlampa löser, medan det inte är lika kul att gräva i packningen med taklampan mellan tänderna...

Inte säkert att det finns lyse bara för att det är en camping :).
Nä, seriöst, en tälttaklampa känns som ett väl specificerat sätt att lösa problem som en pannlampa löser, medan det inte är lika kul att gräva i packningen med taklampan mellan tänderna...
Och hur hänger man en pannlampa i tälttaket ?

Jag dubblerar pannlampa och en sådan här taklampa, mest för att den är fräck, Köpt på Skövde natur.

Bilagor

• Tältlampa.jpg
    Tältlampa.jpg
    20 KB · Visningar: 767
Jag hittade den på MM i Sollefteå men massor av affärer har billiga led lampor. Mitt tält har öglor för upphängning av tex torklina i taket.

Jag har en kraftigare pannlampa för vandring/jakt/skidåkning men den är onödig att använda i tältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips