Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland?

En annan variant av Grönlandskajaken är T modellen den har lite mer volym än original modellen men den är fortfarande väldigt trång. Detta gjorde att jag fick ta fram en ny större variant denna kajak har helt annan bakgrund och är mer än Touring/lek kajak än en traditionell kajak denna är Greenland GT. Kort efter att den introducerades drog sig Wirsen ur och Tahe stod utan en mer traditionell jag fick då raskt göra en slimmad variant av Gten

Så om jag förstår det rätt så har Tahe Greenland och Rebel Greenland samma skrov, men olika lock. Och den nya Zegul Greenland har ett annat skrov.

Samma sak med Greenland T, där den gamla från Tahe har samma skrov som Rebel, och där Zegul är en ny variant. Att denna kajak är väldigt trång i Tahes utförande håller jag dock inte med om, min erfarenhet är tvärtom att det är en kajak som passar väldigt många.

Så om man tycker om de gamla kajerna från Tahe, så är det Rebel som idag tillverkar dem, om än med annat lock.

Att diskutera vem som har kopierat vem tycker jag i det här fallet är fånigt, eftersom de alla är kopior av kajaker från Grönland. Äran för designen skall gå till Inuiterna.

Så om jag förstår det rätt så har Tahe Greenland och Rebel Greenland samma skrov, men olika lock. Och den nya Zegul Greenland har ett annat skrov.

Samma sak med Greenland T, där den gamla från Tahe har samma skrov som Rebel, och där Zegul är en ny variant. Att denna kajak är väldigt trång i Tahes utförande håller jag dock inte med om, min erfarenhet är tvärtom att det är en kajak som passar väldigt många.

Så om man tycker om de gamla kajerna från Tahe, så är det Rebel som idag tillverkar dem, om än med annat lock.

Att diskutera vem som har kopierat vem tycker jag i det här fallet är fånigt, eftersom de alla är kopior av kajaker från Grönland. Äran för designen skall gå till Inuiterna.

Nja GT modellen och den nya Zegul Greenland enligt visade måttsatta renderingar har jag gjort hur det ligger till med T modellen har jag inte den blekaste om. Att T modellen är trång är information vi fått från återförsäljare inget vi hittat på själva. Själv är jag van vid slalomkajaker och har inte heller några större problem med trängre kajaker. Men det är en trend just nu att folk blir större och orörligare.

Och visst är det fånigt att bjäbba om vem som kopierat vem.

Annars tycker jag det är otroligt roligt att jobba i en competitve branch. Magnus på Point är en inspiration han har helt klart en egen linje.

Hans Friedel

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gammal tråd, men samma ämne:
Jag har långa ben och testade nyligen en gammal "Tahe-Ilaga", men fastnar på väg ner. Dvs knäna tar i främre kanten på sittbrunnen, innan jag fått ner rumpan. Jag kunde forcera mig ner, men det var verkligen verkligen på gränsen. Jag hade bara ben, med kläder hade det verkligen inte gått.
Sitta i sen var ok tror jag, förutom att bakre kanten gick in i ryggen vid bakåtrollar (men det kanske kan lösas med skumblock eller liknande).

Min fråga är: ovan i tråden nånstans sägs det att alla versioner av kajaken (Tahe, Zegul och Rebel) är i princip helt lika, men att locket är något förändrat.
Finns det därför chans att nya Ilaga kan vara lite annorlunda vad gäller sittbrunnen eller bara kanten på sittbrunnen?
En enda cm, eller bara utformningen av sittbrunnskanten skulle kunna göra skillnad för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips