Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland?

En annan variant av Grönlandskajaken är T modellen den har lite mer volym än original modellen men den är fortfarande väldigt trång. Detta gjorde att jag fick ta fram en ny större variant denna kajak har helt annan bakgrund och är mer än Touring/lek kajak än en traditionell kajak denna är Greenland GT. Kort efter att den introducerades drog sig Wirsen ur och Tahe stod utan en mer traditionell jag fick då raskt göra en slimmad variant av Gten

Så om jag förstår det rätt så har Tahe Greenland och Rebel Greenland samma skrov, men olika lock. Och den nya Zegul Greenland har ett annat skrov.

Samma sak med Greenland T, där den gamla från Tahe har samma skrov som Rebel, och där Zegul är en ny variant. Att denna kajak är väldigt trång i Tahes utförande håller jag dock inte med om, min erfarenhet är tvärtom att det är en kajak som passar väldigt många.

Så om man tycker om de gamla kajerna från Tahe, så är det Rebel som idag tillverkar dem, om än med annat lock.

Att diskutera vem som har kopierat vem tycker jag i det här fallet är fånigt, eftersom de alla är kopior av kajaker från Grönland. Äran för designen skall gå till Inuiterna.
 
Så om jag förstår det rätt så har Tahe Greenland och Rebel Greenland samma skrov, men olika lock. Och den nya Zegul Greenland har ett annat skrov.

Samma sak med Greenland T, där den gamla från Tahe har samma skrov som Rebel, och där Zegul är en ny variant. Att denna kajak är väldigt trång i Tahes utförande håller jag dock inte med om, min erfarenhet är tvärtom att det är en kajak som passar väldigt många.

Så om man tycker om de gamla kajerna från Tahe, så är det Rebel som idag tillverkar dem, om än med annat lock.

Att diskutera vem som har kopierat vem tycker jag i det här fallet är fånigt, eftersom de alla är kopior av kajaker från Grönland. Äran för designen skall gå till Inuiterna.

Nja GT modellen och den nya Zegul Greenland enligt visade måttsatta renderingar har jag gjort hur det ligger till med T modellen har jag inte den blekaste om. Att T modellen är trång är information vi fått från återförsäljare inget vi hittat på själva. Själv är jag van vid slalomkajaker och har inte heller några större problem med trängre kajaker. Men det är en trend just nu att folk blir större och orörligare.

Och visst är det fånigt att bjäbba om vem som kopierat vem.

Annars tycker jag det är otroligt roligt att jobba i en competitve branch. Magnus på Point är en inspiration han har helt klart en egen linje.

Hans Friedel
 
Gammal tråd, men samma ämne:
Jag har långa ben och testade nyligen en gammal "Tahe-Ilaga", men fastnar på väg ner. Dvs knäna tar i främre kanten på sittbrunnen, innan jag fått ner rumpan. Jag kunde forcera mig ner, men det var verkligen verkligen på gränsen. Jag hade bara ben, med kläder hade det verkligen inte gått.
Sitta i sen var ok tror jag, förutom att bakre kanten gick in i ryggen vid bakåtrollar (men det kanske kan lösas med skumblock eller liknande).

Min fråga är: ovan i tråden nånstans sägs det att alla versioner av kajaken (Tahe, Zegul och Rebel) är i princip helt lika, men att locket är något förändrat.
Finns det därför chans att nya Ilaga kan vara lite annorlunda vad gäller sittbrunnen eller bara kanten på sittbrunnen?
En enda cm, eller bara utformningen av sittbrunnskanten skulle kunna göra skillnad för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
Lull Greenland Rope Gymnastics DVD? Paddling allmänt 1
hassex Zegul Greenland GT Paddling allmänt 21
manlan Kajakvolym Greenland T Paddling allmänt 11
sveom Angående ahe greenland Paddling allmänt 12
Philipp Greenland/Scoresbysund Paddling allmänt 0
Philipp Greenland: Prins Christian Sund Paddling allmänt 2
Utvandraren Zegul Rock Solid vs 3D C-Core Paddling allmänt 0
saffran Zegul BARA jämfört mot Empower? Paddling allmänt 7
Utvandraren Zegul Bara Paddling allmänt 15
Utvandraren Zegul Rock Solid Paddling allmänt 13
Trikåmannen Zegul Arrow nuka gt - två frågor Paddling allmänt 4
hassex Zegul Sea Rocket Paddling allmänt 18
Lgm Zegul 520 Hv Paddling allmänt 3
Fredrik Tillman Zegul 550 Paddling allmänt 2
henrich Zegul 530/Tiderace xplorer s/Avanaq Agile Paddling allmänt 0
pad Zegul 530? Paddling allmänt 1
frarol Coastspirit/Zegul 503, erfarenheter Paddling allmänt 4
LJR zegul 550 Paddling allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.