Tagit ut traditionerna?

Traditioner är något viktigt för envar. Somliga ej.
Men för er som gör så - vilka traditioner har ni "tagit ut" och firar på kanske ett otraditionellt sätt?


Vi firade nyåret med familjen i söndags med äpplen (äpplepaj) och smaskig honung som traditionen följer. Självklart utomhus med en inledande dagstur till utsikt över solnedgång över vättern. Helt magiskt.

En annan tradition vi har i familjen är att "fira" vintersolståndet. Detta brukar bli till en matlagning på en grillplats eller annan fin plats med utsikt. Har provat att övernatta i samband med det men barnen är lite för otåliga under mörkrets timmar innan läggdags... Men nu när de är i skolåldern så ska vi nog försöka på nytt nästa år.
 
Försöker förstå din fråga men blir inte riktigt klok på vad du menar med "tagit ut" traditionerna. Kan du förklara?
Och på vilket sätt relaterar det till rubriken "allmänt om friluftsliv"? Menar du att man firar utomhus?
 
Exakt 😊 när traditionen/firandet sker utomhus i samhörighet mer eller mindre med naturen.
Nån kanske firar jul genom att övernatta under en gran eller sin födelsedag i på toppen av Kebnekajse. Vad vet jag 😊
 
Jag har kånkat med marängbotten, chokladsås och ett litet ljus i åtta dagar (utan att botten smulades sönder) för att överraska min fru på födelsedagen. Det var ingen enorm prestation vare sig planeringsmässigt eller att faktiskt utföra (bortsett från att marängen höll, det är jag nöjd med) men det satte lite piff på en födelsedag i fjällen. Midsommar har firats på paddling flera gånger, men det är inte heller jättesvårt att rådda ihop, mycket trevligt ändå.
 
Jag har kånkat med marängbotten, chokladsås och ett litet ljus i åtta dagar (utan att botten smulades sönder) för att överraska min fru på födelsedagen. Det var ingen enorm prestation vare sig planeringsmässigt eller att faktiskt utföra (bortsett från att marängen höll, det är jag nöjd med) men det satte lite piff på en födelsedag i fjällen. Midsommar har firats på paddling flera gånger, men det är inte heller jättesvårt att rådda ihop, mycket trevligt ändå.
Så fint av dig! Då vet hon att du är en keeper 😊👌
 
Vi brukar grilla korv kvällen före julafton, så vi slipper otåliga barn. Nu är de stora, men det händer ännu. Dessutom brukar vi paddla canadensare på Annandag jul.
 
Jag och en kompis har börjat köra Julaftonsgubbcykling, tidigare har jag kört "Julaftonsrando", dvs en kortare topptur på skidor och pannlampa några jular. Skönt att komma ut och göra något fysiskt.
Här en bild från Julafton 2019 med feta däck på lösa spår.

Fatbike_Julafton-5107.jpg
 
Ok, då fattade jag rätt. För oss som bor mitt i naturen blir det ganska självklart att vi "firar" en del utomhus. Barnens kalas hölls alltid ute, det ena på hösten med brasa och reflexspårning i skogen och det andra på första dagen på sommarlovet, oftast på stranden. Vi gillar brasor så påsken firas som i Österbotten med påskbrasa på lördagen och hade jag haft sällskap ikväll hade det blivit en höstdagsjämningsbrasa också. Samma på valborgsmässoafton. På midsommar är man ju ute hela natten och på julen har det hänt att vi har dukat ute och jag har suttit i snöfall och stekt plättar över elden. Sedan hör det också till att vara ute på lilla jul (här lördagen före första advent) och fiska julgädda.
 
Mina arbetskollegor försökte dra med mig i 1:a majtåget i Huskvarna när jag bodde och jobbade där men då satt jag på sjön och fiskade istället.:) Kaffe och mackor var vad jag hade med mig och ibland en lättöl om det var varmt och törsten gjorde sig påmind. Aldrig starkare för jag var tvungen att kunna köra hem.:)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...