Tåg

Man kan ju hoppas att dom sätter in nyare vagnar, när det gäller sittvagnarna i ala fall.
Sov och liggvagnarna är ju renoverade men sitt är ju bedrövliga. Sen om det blir dyrare biljetter det återstår att se.
 
Det är inte SJ AB som äger loken och vagnarna. ASJ (Affärsverket Statens Järnvägar) tillhandahåller dem, förutom restaurangvagnarna, och skriver hyresavtal med operatören. Äger dem gör vi alla :)

Hade visst missat den teknikaliteten.
Men om staten äger både SJ och ASJ kommer dom troligen inte att att tillåta att SJ köper/hyr andra vagnar så ASJ tvingas stå med vagnarna outhyrda.
Såvida dom inte lyckas sälja även resterande vagnar till östeuropa, men jag är tveksam att det kommer att gå för även där börjar dom ha krav på komfort.

/Ulf
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Men om staten äger både SJ och ASJ kommer dom troligen inte att att tillåta att SJ köper/hyr andra vagnar så ASJ tvingas stå med vagnarna outhyrda.
I underlaget för upphandlingen står det att operatören får använda ASJ:s eller andra vagnar med lägst samma standard och att det skulle framgå i anbudet vilka vagnar de tänkte använda.
Jag har inte läst SJ:s anbud (och tänker inte leta reda på det heller men det är ju en offentlig handling så den som är intresserad kan gärna göra det) men jag tror nog det är en kvalificerad gissning att det i mycket stor utsträckning blir samma vagnar som nu.

Det borde snart vara sittvagnarnas tur att renoveras, fast än så länge är det är långt ifrån bara renoverade ligg- och sovvagnar som används.
 
Så länge dom inte höjer priset (och renoverar vissa specifika detaljer) så ska jag inte klaga för mycket. Att det är billigt att sitta upp är det viktiga.

("specifik" detalj som man blir glad om någon godhjärtad skäl var vandaliserat är den lilla balken som sitter mellan de olika sätene i sittvagnarna, tillbyggd på ren djävulskap för att man inte ska kunna ligga bekvämnt även om det skulle råka vara ledigt brevid.)
 

avslutad210712

Gäst
Både Tågkompaniet och Connex hade en del inkörningsproblem den första tiden, och att direkttåget till Göteborg tagits bort gillar jag inte. Inte heller att restiden till Sth och Göteborg är längre än förr.

Upphandlingen av norrlandstrafiken överklagades därför att ett av skall-kraven var att Göteborgståget skulle passera via Sthlm vilket både Tågkompaniet och Veolia (Connex) hade med i sina anbud medans SJ valde att inte gå via Sthlm utan man genar av genom landet (kommer inte ihåg var det är man svänger). Trots detta gav man trafiken till Sj vilket i mina ögon känns som konstigt om man inte uppfyller ett skall-krav.
 
Upphandlingen av norrlandstrafiken överklagades därför att ett av skall-kraven var att Göteborgståget skulle passera via Sthlm vilket både Tågkompaniet och Veolia (Connex) hade med i sina anbud medans SJ valde att inte gå via Sthlm utan man genar av genom landet (kommer inte ihåg var det är man svänger). Trots detta gav man trafiken till Sj vilket i mina ögon känns som konstigt om man inte uppfyller ett skall-krav.

Ja det skulle vara ett glatt beslut, om SJ skulle köra den svängen för oss Dalmasar med Göteborgståget.
Dom går rakt upp från Halsberg och via Avesta till Gävle.
 
Upphandlingen av norrlandstrafiken överklagades därför att ett av skall-kraven var att Göteborgståget skulle passera via Sthlm vilket både Tågkompaniet och Veolia (Connex) hade med i sina anbud medans SJ valde att inte gå via Sthlm utan man genar av genom landet (kommer inte ihåg var det är man svänger). Trots detta gav man trafiken till Sj vilket i mina ögon känns som konstigt om man inte uppfyller ett skall-krav.
Vad säger du? Betyder det att det bara blir ett Sth-tåg från sommaren? Kan du länka till (eller hänvisa till) någon info om detta? Har inte Norrbottningstidningarna skrivit om det? Var var jag i så fall då???

Det sista slipper du svara på :)
 
Vad säger du? Betyder det att det bara blir ett Sth-tåg från sommaren? Kan du länka till (eller hänvisa till) någon info om detta? Har inte Norrbottningstidningarna skrivit om det? Var var jag i så fall då???

Det sista slipper du svara på :)
Svarar själv, för nu har jag letat i Kuriren och läst om det. SJ kommer alltså att dela tåget i Bollnäs. Ett tågset går vidare till Sth och ett till Gbg. Det betyder att det blir som förr, dvs bättre än nu, när man ska till Göteborg! Man tackar!

Och jag var i Grekland när det stod i tidningen :)

Tilägg en stund senare:
Jo men det är sånt jag inte lägger på minnet eftersom att åka tåg till Stockholm inte ens är tänkbart för mig.
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=1458410&showsearch=yes#rikstrafiken
Vi skrev nog samtidigt. Hade inte sett ditt inlägg när jag skrev, men tack för länken.

Även om man inte åker tåg så är ju en oförminskad tågtrafik oerhört viktig för norra delen av landet. Dessutom gör ju miljötänkandet att man gärna åker tåg numer. Och så är det ju gångavstånd till tåget, till Kallax är det ju så långt! Inte behöver man åka till Stockholm heller, det finns många trevligare platser att kliva av på. Många skäl blev det :)
 
Senast ändrad:
Svarar själv, för nu har jag letat i Kuriren och läst om det. SJ kommer alltså att dela tåget i Bollnäs. Ett tågset går vidare till Sth och ett till Gbg. Det betyder att det blir som förr, dvs bättre än nu, när man ska till Göteborg! Man tackar!

Innebär det att restiden stlm-boden (eller annan ort där uppe för den delen) förblir oförändrad eller måste man plussa på lite i tid då?
 

avslutad210712

Gäst
Vad säger du? Betyder det att det bara blir ett Sth-tåg från sommaren? Kan du länka till (eller hänvisa till) någon info om detta? Har inte Norrbottningstidningarna skrivit om det? Var var jag i så fall då???

Det sista slipper du svara på :)

Om jag inte minns fel var du i Grekland då :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips