Tälttips sökes

Hej,
Letar efter ett lätt tresäsongerstält, lagom stort för två vuxna och en jaktlabrador. Det kan alltså vara ett stort tvåpersoners- eller ett litet trepersonerstält. Kikat på Big Agnes, men det finns kanske andra och bättre förslag. Ska användas för rätt snälla vandringar. Priset är mindre viktigt.

Hejsan,

Har aldrig sovit i ett Big Agnes så har ingen koll på deras tält. Men om priset är mindre viktigt är mitt favorit tresäsongerstält Hilleberg Helags. Mycket hög kvalité, som alltid i Hillebergs tält, och både ganska lätt och mycket vindstabilt. Dessutom gillar jag innertält med raka sidor i bägge ändarna som man slipper kontakt mellan sovsäcken och innertältet.

/ Stefan

Det här kanske? Finns en 3P modell också, men rymligt och skapligt lätt..

Köpte själv nyligen ett Argali Absaroka 4p tält till mig och hunden, lite likt Hyperlite tältet ovan men med vissa lösningar som jag tycker är lite bättre.. dock lite tyngre..

Senast ändrad:
De där Argali-tälten såg trevliga ut. Inte jättedyra heller. Beställde du från USA?

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
De där Argali-tälten såg trevliga ut. Inte jättedyra heller. Beställde du från USA?

Nix.. Beställde från https://gearfex.com/ som är EU återförsäljare..
Lite dyrare än priset på usa hemsida..

Senast ändrad:
Jag skulle rekommendera Helags 3 för två personer plus hund, i alla fall om hunden ska vara inne i tältet och inte är jätteliten. Vi är två vuxna och två hundar (KLM) i vårat Helags 3. (Om inte väderutsikterna är sämre, då brukar jag välja att bära ett Kaitum 3 GT). Jag skulle inte vilja ha mindre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips