Tältplats mellan Kaskasapakte/Kebnepakte/Drakryggen?

Hej!

Finns det någon möjlighet till att slå upp ett tunneltält i området mellan Kaskasapakte / Kebnepakte / Drakryggen i Kebnkaisefjällen.

Med tanke på höjden 1400+ inbillar jag mig att det kan bli svårt; ingen vegetation (mossa) = bara stenblock.

Platsen är tänkt som basläger för diverse strapatser (klättring + glaciär) under mitten av augusti.

Tack på förhand!

/Örjan
 
Borde inte vara omöjligt

Jag passerade över passet på väg runt Keb sensommaren 1998. Det är ganska slätt och lättgånget när man väl kommer upp i passet men om det är svårt att stoppa ner tältpinnar kan jag inte uttala mig om (eftersom jag inte försökt) men det är inte regelrätt blockterräng där uppe utan det borde vara möjligt att hitta slät mark för tältet. Om man tar med sig några lite större packpåsar (såna man kanske har packningen i i ryggan) så kan man ha stora stenar i dom och använda dom istället för tältpinnar i ändarna på tunneltältet.

Läs mina erfarenheter från passet på min hemsida http://fjallen.get.to/ under rubriken "Kebnekaise 98"

Lycka till med vandringen! :)
///Claes
 
Tror det är omöjligt

Som Claes skriver är det nästan endast blockmarker där. Nån mossfläck kanske finns, men i så fall är den troligen fuktig, eller knölig. Tror inte den kan användas för läger. Om ni hittar ett snöfält som håller är det nog enda räddningen.

I Kuopervagge, däremot, direkt nedanför Kaskasapaktes västbrant finns möjlighet att tälta på sjöstranden. Men även där får man försöka välja plats. Det är rätt blött även där. Dessutom är det nog inte helt riskfritt m.t.p ras från branten.

Jag tältade på en liten grusterass på väg mot passet mot Kaskasvagge en gång. Det gick fint om än hårt.

Därifrån hörde vi flera gånger under kvällen och natten stenras från Kaskasapakte. Man kände sig liten, trots att vi på inget sätt var i riskzonen.

Lycka till!

Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2002-06-25 kl 18:31]
 
Det gick för mig...

Jag hittade en anständig plats för mitt Nammatj 2 GT för några år sedan. Det största problemet var väl att det lutade en del, men ingenting som inte gick att stå ut med. Det kryllar väl inte av tältplatser i Kaskasavagge och Kuopervagge, men ett par tält går det allt att få plats med även om det inte är några kanonplatser direkt. Jag har för mig att Tore Abrahamsson skriver en del om tältplatser i ovannämnda dalar.
 
Men du menar att du lyckades....

.. i det nämnda området mellan Kaskasapakte-Kebnepakte-Drakryggen?

Var det någonstans i närheten av Svarta sjön, eller...?

Mvh
Bert
 
Gick i området förra sommaren....
Vid svarta sjön finns ett litet område med sten bortplockad som i tarfala vid stugan ungefär.
Den var dock mycket liten och inget jag skulle vilja bo i....... Nere vid sjön som Bert pratar om sov vi och det var helt ok......

/Andreas
 
Re: Men du menar att du lyckades....

Ajdå, jag läste nog inte frågan tillräckligt noga. Jag blev nog litet förvirrad när Kaskasapakte och Drakryggen nämndes att jag missade att du nämnde Kebnepakte och 1400+ också... :)
Nu när jag insett mitt misstag så måste jag påpeka att det är ett hyfsat ogästvänligt ställe att ha sitt tält på även om det nog bör gå att få upp tältet, åtminstone något väster om Svarta sjön. Jag har för mig att det inte är alltför stenigt där även om det naturligtvis förekommer en hel del sten...
Jag har för mig att jag sett bilder på några som tältade ganska nära Svarta sjön.

Förhoppningsvis så finns det väl andra som har letat tältplats där... ;)
 
När jag passerade där -96 så stod det ett uppslaget tält i passet, på hyllan ovanför Svarta Sjön. Måste säga att jag blev förvånad!
Ingen gräsmatta precis, bara småsten. Samma typ som vid Tarfala eller Unna Räita, röjd av ett flertal tältare genom åren.
 
Kan gå

Jag har passerat två gånger där och båda gångerna såg jag små plättar som röjts av, ganska nära passet ovanför svarta sjön. Där kan man tälta om man inte har för stora krav på bekvämlighet.

Som andra har skrivit får tältet säkras med sten.

Lite ruggig plats onekligen, men samtidigt fascinerande ödslig :).

V,

J
 
Re: Kan gå

joru; sa:
Lite ruggig plats onekligen, men samtidigt fascinerande ödslig :).

V,

J
Onekligen! Jag kom från en tältnatt i Kaskasavagge, och Kuopervagge bredde ut sig i all sin magnifika prakt från passet, men när jag nått dalbottnen hade molnen drivit in och molnbasen låg c:a 50m upp. Fick för första och enda gången (hittills!) ta fram kompassen för att hitta riktningen till Tarfalapasset. Mellan Passglaciären och Svarta Sjön började jag förnimma röster i dimman, och SÅ dålig var sikten inte att andra vandrare skulle ha synts. Var det Ibmel, bergens ande, eller någon av de andra Samiska gudarna som talade till mig? Å andra sidan hörde jag röster året därpå också vid passage söderifrån, men det visade sig vara två klättrare på Kaskasapakte som jag senare kunde se i kikaren på toppkammen! Vad vet man???
 
Tälta i Kuopwrvagge

Det går bra att tälta uppe i Kuopervagge, nära sjön finns det flera platser röjda. Jag har själv sovit där ett par gånger i mitt tunneltält.
 
Går bra att tälta

Hej, kom precis hem från Kebnekaise och råkade faktiskt tälta precis på det ovannämnda sället, mellan Kaskaspakte och Kebnepakte på 1450 m.ö.h.(väster om svarta sjön) där finns ett par fläckar att slå upp tält på, men där kan nog lätt blåsa upp ordentligt, så förankra tältet väl...
Om någon har GPS med sig och tänker tälta där så är koordinaterna N67.92758 E18.53966 för en fin plats :)
// Ola
[Ändrat av motumba 2002-07-22 kl 01:05]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16
pjurka Tältplats innan Mårmastugan? Fjällvandring 8
fjelltur Tältplats vid Singijávrri Fjällvandring 2
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.