Tältplats inför Sulitelma-bestigning

Jag och mina färdkamrater avser bestiga svenska stortoppen i Sulitelma-massivet från norr. Har någon något tips på bra tältplatser i toppens norra förlängning? Vad jag förstår duggar de (tältplatserna alltså) inte tätt i det området.
 
Jag tältade på Stadaks västra stranden.

Jag diskuterar just nu på den finska forum "Relaa.com" också av bestigning till Sulitelma och tältplatser:

http://www.relaa.com/forum/retki/46623#comment-169333

Vi undrar, om det är möjligt att gå från Gailavagge (Viertjamoalgge) till Miehtervagge. Det går säkert att bestiga mellan 1063 och 1028 över Gailajågåsj. Men ingen av oss vet om det är svårt eller omöjligt att gå mellan toppar 1208 och 1544 upp till Miehtervagge.
 
Senast ändrad:
Jag tältade på Stadaks västra stranden.

Jag diskuterar just nu på den finska forum "Relaa.com" också av bestigning till Sulitelma och tältplatser:

http://www.relaa.com/forum/retki/46623#comment-169333

Vi undrar, om det är möjligt att gå från Gailavagge (Viertjamoalgge) till Miehtervagge. Det går säkert att bestiga mellan 1063 och 1028 över Gailajågåsj. Men ingen av oss vet om det är svårt eller omöjligt att gå mellan toppar 1208 och 1544 upp till Miehtervagge.

Det är lättgånget där med viss reservation för vingliga stenar., mestadels är det gröna fina saftiga gräslegor i Kailavagge. Naturligtvis är det uppåt. Det är ‘mer så’ än, vad man ser på kartan.. Allt lutar lite uppåt. Det gäller att ha starka knän. Det är väldigt mycket ‘uppför’ då det gäller Sulitelma.

Tältplatser är inte svåra att hitta, bara man inte går för högt, upp i skravlet. Ovanför Stadak är det fina områden bort vid jokkarna som kommer uppifrån.
Vid den lilla sjön 1132 har jag tältat. Det finns sedan en jättemoränrygg där. Den kan man klättra över för att se den otroligt fina glaciärsjön.

Båda två glaciärerna på väg till Suliskongen, eller du bara väljer Svenska toppen, är sevärda med sina smältvattensjöar.
 

Bilagor

  • suli tips 001 (2).jpg
    suli tips 001 (2).jpg
    96.2 KB · Visningar: 1,214
Det är lättgånget där med viss reservation för vingliga stenar., mestadels är det gröna fina saftiga gräslegor i Kailavagge. Naturligtvis är det uppåt. Det är ‘mer så’ än, vad man ser på kartan.. Allt lutar lite uppåt. Det gäller att ha starka knän. Det är väldigt mycket ‘uppför’ då det gäller Sulitelma.

Tältplatser är inte svåra att hitta, bara man inte går för högt, upp i skravlet. Ovanför Stadak är det fina områden bort vid jokkarna som kommer uppifrån.
Vid den lilla sjön 1132 har jag tältat. Det finns sedan en jättemoränrygg där. Den kan man klättra över för att se den otroligt fina glaciärsjön.

Båda två glaciärerna på väg till Suliskongen, eller du bara väljer Svenska toppen, är sevärda med sina smältvattensjöar.

Hej Anders! Tack för ett uttömmande svar.

Att tälta vid 1132 låter riktigt aptitligt. Antar att du hittade en grusbädd att slå upp tältet på. Vad är din bedömning? Finns det plats för ett tremannatält?
 
Ja jag tror nog det. Överlag är just den där lilla märkliga dalen eller sänkan fram till jättemoränen / till toppen 1369 ett spännande område att vara i. Det är totalt avskilt och märkligt, det ser ut lite som en slätt på någon vulkanö, typ Lanzarote... Om det är nu soligt alltså..
Det är en kämpig backe upp dit dock. Men kommer du österifrån ser du ju hur terrängen ter sig.
Är det pissigt väder är det kanske lämpligare att ligga nere vid någon klipphylla i lä, vid Stadak, där är det ju gräsytor att välja på.
Det är lite knaggligt platt grus vid sjön, som tär på både tältgolv och annat uppe ovanför branten där.
Det beror dessutom på mängden snö år ifrån år, och den tid ni nu är där.Är det tidigt på sommaren är det nog för mycket snö där.
Sjön 1283 är även den ett alternativ om det är sol.

Men i princip, är det märkliga och samtidigt de mest fantastiska tältplatser överlag i krokarna, mer än vad som berättas.. Inget är som privata tillflyktsorter, ska du veta. Detta område om något är verkligen ett område för finsmakare..Utsikterna! Ja dom är makalösa..
Jag tycker Sulitelma/Padjelanta däruppe vid kanten och branten av Sulitelma, är det finaste som finns i fjällen.

Jag blir helt avundsjuk när folk skriver om att dom ska dit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
pjurka Tältplats innan Mårmastugan? Fjällvandring 8
Avslzyx Tältplats mellan Kaskasapakte/Kebnepakte/Drakryggen? Fjällvandring 16
fjelltur Tältplats vid Singijávrri Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.