Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn

Hej,
Planerar en tur mellan Enafors-ramundberget I juli/augusti. Ankommer med tåget runt halv sju på kvällen och missar därav transfer till storulvån och planerar att gå leden upp mot ulvåtjärn och där välja om jag går mot blåhammaren eller direkt mot via storulvån sylarna.

Har funderat lite kring tältplats och undrar om någon vet av något bra ställe att tälta/sova på, antingen i/runt Enafors eller påväg upp mot ulvåtjärn som kan vara vettigt att hinna vandra innan natten faller på (är för övrigt oerhört rädd för Björn så nattvandring är inte riktigt min grej, även om det här får bli lite KBT mot det)

Andra tips över min tur mottages såklart mer än gärna!!

Tack på förhand 😊

Hej!

Kom hem från en tur från enafors till ulvåtjärn - blåhammaren-sylarna-storulvån för några dagar sedan. Vi kom också fram vid den tiden och gick en bit genom skogen och slog läger innan silverfallet. Dagen efter gick vi upp för stigningen. Där uppe fanns en nödstuga men det var nog ändå smart att slå läger nedanför fallet/stigningen. Sen var det en halv dagstur till ulvåtjärn och där fanns också en nödstuga om det skulle behövas :)

Ha en fin tur

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej!

Kom hem från en tur från enafors till ulvåtjärn - blåhammaren-sylarna-storulvån för några dagar sedan. Vi kom också fram vid den tiden och gick en bit genom skogen och slog läger innan silverfallet. Dagen efter gick vi upp för stigningen. Där uppe fanns en nödstuga men det var nog ändå smart att slå läger nedanför fallet/stigningen. Sen var det en halv dagstur till ulvåtjärn och där fanns också en nödstuga om det skulle behövas :)

Ha en fin tur
Hej och tack för så utförligt svar!
Minns du hur långt det var fram till fallet?

Hej!

Från E14 fram till fallet är det ca 4.5 km. Det finns flera fina "hyllor" att tälta på längs med fallet. Från starten av fallet till kalfjället är det knappt 2 km och ca 250 höjdmeter. Se film av turen inkl terrängen vid fallet och uppe på fjället vid nödstugan.

Hej!

Från E14 fram till fallet är det ca 4.5 km. Det finns flera fina "hyllor" att tälta på längs med fallet. Från starten av fallet till kalfjället är det knappt 2 km och ca 250 höjdmeter. Se film av turen inkl terrängen vid fallet och uppe på fjället vid nödstugan.
Hej,

Tack snälla. Kikade på videon, såg ut att vara väldigt fint, precis den motivationen jag behövde för att ta mig iväg 😄

Inget svar på någon av frågorna egentligen men en bild från tältplats en bit ovanför Silverfallet, någonstans på ca. 900-1000 m. Vill minnas att det var lite blåsigt men i övrigt väldigt fint.

Bild 010.jpg

Gå via Blåhammaren, en middag där är aldrig fel.
Tror inte att du kommer ha några problem med att hinna till Ulvåtjärn innan det blir mörkt.

Gå via Blåhammaren, en middag där är aldrig fel.
Tror inte att du kommer ha några problem med att hinna till Ulvåtjärn innan det blir mörkt.

Håller med om att middagen på Blåhammaren är bra
men
att säga att 16km med ganska många höjdmeter inte kommer vara några problem innan det blir mörkt är lite att ta i när det är mindre än 3,5 timmar till solnedgång. För vissa är det lugnt, för andra inte.

Håller med om att middagen på Blåhammaren är bra
men
att säga att 16km med ganska många höjdmeter inte kommer vara några problem innan det blir mörkt är lite att ta i när det är mindre än 3,5 timmar till solnedgång. För vissa är det lugnt, för andra inte.
Hej,
Tack för värdefull input!

Hm, tror 16 km kan bli lite tufft första kvällen. Tror planen får bli att hinna till fallet, alternativt upp mot kalfjället. Så letar jag mig vidare mot ulvåtjärn och blåhammaren middag dag två 😋

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips