Tältkåta

Jag har precis skaffat ett Helsport Varanger 8-10. Är inne på att köpa en Winnerwell Nomad M till detta, men är lite fundersam på isoleringsröret man kan köpa till. Står så här på Winnerwells sida om storlek L:

WARNING:

1. If to use the Heat Protector Chimney G2 3.5'' only without the use of Flashing Kit, there will be potential risk of melting or burning the tents.

Samma information står om storlek M hos flera återförsäljare. Hos Röda Stjärnan står:

Ska enligt tillverkaren endast användas tillsammans med flashing kit, utan genomföringen finns risk för antändning av t.ex. tältduk om det kommer nära.

Så min fråga blir - hur ska jag göra? I Varangern ska ju röret föras genom toppen och därmed kan jag inte sätta ett flashing kit utan att skära upp ett hål någonstans. Och det undviker jag helst..
 
Jag har precis skaffat ett Helsport Varanger 8-10. Är inne på att köpa en Winnerwell Nomad M till detta, men är lite fundersam på isoleringsröret man kan köpa till. Står så här på Winnerwells sida om storlek L:

WARNING:

1. If to use the Heat Protector Chimney G2 3.5'' only without the use of Flashing Kit, there will be potential risk of melting or burning the tents.

Samma information står om storlek M hos flera återförsäljare. Hos Röda Stjärnan står:

Ska enligt tillverkaren endast användas tillsammans med flashing kit, utan genomföringen finns risk för antändning av t.ex. tältduk om det kommer nära.

Så min fråga blir - hur ska jag göra? I Varangern ska ju röret föras genom toppen och därmed kan jag inte sätta ett flashing kit utan att skära upp ett hål någonstans. Och det undviker jag helst..

De vill väl inte ta ansvar för diverse olika lösningar på olika tält och lova att det inte blir problem.
Det går utmärkt att använda Heat Protectorn genom öppningen i Varandern. Men du får vara noga att sätta den så att duken inte går emot den vanliga skorstenen, för då smälter duken. Men det är ju hela poängen med att ha den. Tältet är dock flamskyddsbehandlat så det kommer inte börja brinna. (Kan säga allt detta av egen erfarenhet. Väntar på att upptäcka om lagningstejpen är mera lättantändlig, men har lärt mig få till genomförningen nu så det kommer nog ta ett tag innan det händer igen. :p)

Jag valde att köpa två korta extra skorstensdelar för att enklare kunna justera höjden på Heat Protectorn. Man jag har small, kanske inte behöver justeras så mycket på de större.
 
De vill väl inte ta ansvar för diverse olika lösningar på olika tält och lova att det inte blir problem.
Det går utmärkt att använda Heat Protectorn genom öppningen i Varandern. Men du får vara noga att sätta den så att duken inte går emot den vanliga skorstenen, för då smälter duken. Men det är ju hela poängen med att ha den. Tältet är dock flamskyddsbehandlat så det kommer inte börja brinna. (Kan säga allt detta av egen erfarenhet. Väntar på att upptäcka om lagningstejpen är mera lättantändlig, men har lärt mig få till genomförningen nu så det kommer nog ta ett tag innan det händer igen. :p)

Jag valde att köpa två korta extra skorstensdelar för att enklare kunna justera höjden på Heat Protectorn. Man jag har small, kanske inte behöver justeras så mycket på de större.
Tack för ditt svar!

efter att ha pratat med en säljare bestämde jag mig för att köra med mesh-skyddet istället.Säljaren menade på att Medium-rören är så pass smala att det ger mycket luftspalt mellan nätet och skorstenen.

insåg dock nu när jag ”bränner in” kaminen att jag måste ha fler sektioner! Hur långt över varangerns höjd vill man nå med skorstenen?
 
Intressant. Vad har du för kåta? Lurar på om kaminen passar i vår Tentipi 7:a i BP.

Thure

Hej! Jag kikar på denna just nu. Som familjetält. 2 vuxna och 3 barn, fn 3-7-9 år. Vad tror du om det, utrymmesmässigt? Har tyvärr inte möjlighet att klämma och känna på tältet i verkligen..
 
Hej! Jag kikar på denna just nu. Som familjetält. 2 vuxna och 3 barn, fn 3-7-9 år. Vad tror du om det, utrymmesmässigt? Har tyvärr inte möjlighet att klämma och känna på tältet i verkligen..

Vi är mkt nöjda. Har klarat 5 vuxna och en halvstor hund förra sommaren.

Köpte vår när våra tre barn var små dvs för 20 år sedan.


Thure
 
Kul, hoppas du blir nöjd! Hade varit kul med en recension framöver.

Ja, den kommer ikväll. Ska bli kul att slå upp den. Kommer säkert återkomma här i tråden framöver. Ska bla skaffa en kamin längre fram också tror jag. Och där är ju lite att välja på..
Jäklar vad det sved i plånboken, men ser framför mig många fina stunder med familj, och kamrater.
 
Är det någon som har koll på om det är någon skillnad på Tentipi Nibba och Zirkon (lätt väv)? Dom bytte namn där kring 2008 om jag har förstått rätt.

Jag har en Nibba 5 Lätt, och enligt gamla broschyrer jag hittat så har den en lättare väv än nuvarande Zirkon.

Nibba har en ytterduk som väger 67 g/m2, jmf med dagens Zirkon vars duk väger 85 g/m2.
Mantelarean är ca 18 m2 (om jag räknat rätt), och det ger ca 320 gram lättare väv.

Kollar jag datablad för Zirkon så ser det ut så här:
1621593436696.png



Nibba:
1621593490065.png



Enligt Tentipi så är en Nibba 5lätt ca 900 gram lättare, komplett med innertält.

Är det någon som vet vad som kan skilja sig? Mittstång, innertält, golvet i innertältet?
Jag hittar inga fler siffror än dom ovan redovisade.
Tänkte även kasta iväg ett mail till Tentipi och höra om någon där orkar ta reda på det, men tänkte jag kollar här också :)
Ska ev. sälja min 5a för att byta till större storlek, och det hade ju varit fint att kunna svara på eventuella frågor vad som skiljer sig mot Zirkon.

Mvh
 
Nu har jag vägt min mittstång till Nibba 5, och den väger ca 740 gram.
Jag har även en ny mittstång till en 5a som väger 660 gram.

Så ur den aspekten så är det anmärkningsvärt att Nibba 5 lätt är ca 900 gram lättare än Zirkon 5 lätt.

Jag ska ta och väga min Nibba sen vid tillfälle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.