Kör på vandringsstavar som mittstång på nästa fjälltur
DSC_3698.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
DSC_3704.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
DSC_3708.jpg by Rickard Andersson, on Flickr

Var på vagnsvandring i Skattungbyn för ett par veckor sedan så jag känner ganska väl till konceptet att bo i vagn/manskapsbod/litet hus. Mitt hus är annars inte jättestort heller (ca 45 kvm) så "tiny house"-konceptet är helt klart något som intresserar mig av andra orsaker. Men vitsen med tältkåta i det här fallet är att komma lite längre bort från civilisationen än där man vanligtvis kan ställa upp en manskapsbod, husvagn el. dyl. (Tar därför gärna emot fler tältkåtetips...)Som folkhögskolebostad skulle jag satsa på en begagnad manskapsbod. Leta på forumet på alternativ.nu så hittar du en massa tips. Där finns folk som bor så istället för hus eller lägenhet. Du kan också gå in på youtube och söka på "tiny house".
Har sett en kortfilm om honom men visste inte att han har skrivit en bok, tack för tipset!Om du verkligen vill bo i kåta kan jag rekommendera Markus Torgebys bok "Löparens hjärta". Han bodde i kåta i fyra år i Jämtland, och boken handlar om det.
Det låter dyrt att betala för ett rum som inte används. Nu har jag inga problem med wifi, men mitt år på folkis är det bästa jag gjort och det var toppen att bo på skolan. Skulle inte velat bo längre bort, och då är jag ändå en ensamvarg som vantrivs i lägenhet.
Hur är det med Eldfell vs. Heatpal om jag får återknyta till min tidigare fråga. Är det helt overkill med kamin under sommarsäsongen? Hittade en film på Youtube om Heatpal, och jag blev inte så imponerad. Hade förväntat mig bättre funktioner för en såpass dyr pryl. Den verkade svår att fylla på utsn spill, svårtänd och dessutom lång koktid.
Sorry, läst inte så noga.Nej precis, det är Tobbe som vill tälta på folkhögskola året om. Min fråga gäller värmekälla sommartid. Är det för varmt med kamin på sommaren? Det blir ofta neråt nollan när vi tältar. Främst vore det bra med nåt som kan torka kläder och driva bort fukt vid långvarigt regnväder.
Tobbe, du undrade vad en kåta kostar. Kolla på Tentipis modeller med slanor längs väggarna. Du kan bygga egna slanor. Då behöver du bara köpa tältduken.