Tältkåta

Godafton La'vvu folk och tack för en mysig tråd :)

Finns det ngn som har Tentipi 5:a Safir och Tentipis Eldfell kamin som kan svara på:

* Upplevs Safir 5 + Eldfell kaminen trång under vintervistelse med 2-3 pers (oftast 1-2p) och björnhund/husky vintertid med packning,ved etc? Känns spontant som att man kan komma för nära Eldfellkaminen i sovposition, upplever ni det så?
35cm skillnad /radie mellan 5-7:an

* Upplever ni kåtan för låg för att hänga kläder och utr. säkert på tork över varm kamin?
40cm höjdskillnad på 5 & 7:an (vet ej om detta avser innermått?)

Vi har haft Safir 9:a och 7:a under åren men har tyvärr aldrig stött på 5:an med Tentipikaminen i.......

Vi ämnar köpa in en till Safir 7:a eller en 5:a beroende på era erfarenheter av ovan ställda frågor och ytterligare en Eldfellkamin helst rostfria Pro , samt Pro golvet ifall ngn har dessa till salu....
 
Senast ändrad:
Problem med plats?

Jag är sugen på ett Varanger 8-10 camp, men har en fråga till er som äger ett sådant eller ett i liknande storlek.

Hur svårt brukar det vara att hitta plats att slå upp tältet?
Det är ju ändå drygt 5 meter brett.
Främst ni som vandrar i skogen, åker på fisketurer etc. På kalfjället finns det ju mer plats..
 
Jag är sugen på ett Varanger 8-10 camp, men har en fråga till er som äger ett sådant eller ett i liknande storlek.

Hur svårt brukar det vara att hitta plats att slå upp tältet?
Det är ju ändå drygt 5 meter brett.
Främst ni som vandrar i skogen, åker på fisketurer etc. På kalfjället finns det ju mer plats..

Har aldrig stött på något problem. Har ett Dividal 8-10 (budgetvarianten av Varangern) och har aldrig haft problem med att hitta en plats. Är man dessutom inte fullt tält, kan man alltid acceptera någon knöl eller stubbe i tältet. Man får förstås anpassa sig efter terrängen. Den tätaste granskogen eller sumpkärret får man skippa. Har man tur hamnar man i en gles tallskog med mjuk och skön rismatta!
 
Har aldrig stött på något problem. Har ett Dividal 8-10 (budgetvarianten av Varangern) och har aldrig haft problem med att hitta en plats. Är man dessutom inte fullt tält, kan man alltid acceptera någon knöl eller stubbe i tältet. Man får förstås anpassa sig efter terrängen. Den tätaste granskogen eller sumpkärret får man skippa. Har man tur hamnar man i en gles tallskog med mjuk och skön rismatta!

Tack för det svaret, skönt att höra.
Jag har nu sugit lite på karamellen och är fortfarande intresserad. Hur stort är allt nerpackat? Och ska man ha tält + innertält + golv? Det väger totalt ca 13 kg, frågan är om det är för mycket.. (?)
 
Tack för det svaret, skönt att höra.
Jag har nu sugit lite på karamellen och är fortfarande intresserad. Hur stort är allt nerpackat? Och ska man ha tält + innertält + golv? Det väger totalt ca 13 kg, frågan är om det är för mycket.. (?)

Ja, det väger en del och blir några kollin beroende på om man ska med sig allt; ytterduk, innertält, mittstång, tältpinnar, golv och eventuella kaffeknektar, torkställ, lyktor osv.
I stort är det tre påsar; ytterduk, innertält, golv och mittstång. Man kan säkert vika ihop det så att golv och eller innertält får plats i den stora påsen med ytterduken. Har aldrig provat. Mittstången får man dock aldrig mer i den påsen. Men ska man vandra med det, så vill man ha det i mindre delar, så att man kan fördela ut det på gruppen.

Är det för mycket? Beror på vad man ska göra och hur mobil man vill vara eller hur lyxigt man vill ha det. Det funkar alldeles utmärkt med bara ytterduk när det är torrt och varmt. Men ska man ha det på vintern är det guld med golv och innertält och en värmekälla.
 
Ja, det väger en del och blir några kollin beroende på om man ska med sig allt; ytterduk, innertält, mittstång, tältpinnar, golv och eventuella kaffeknektar, torkställ, lyktor osv.
I stort är det tre påsar; ytterduk, innertält, golv och mittstång. Man kan säkert vika ihop det så att golv och eller innertält får plats i den stora påsen med ytterduken. Har aldrig provat. Mittstången får man dock aldrig mer i den påsen. Men ska man vandra med det, så vill man ha det i mindre delar, så att man kan fördela ut det på gruppen.

Är det för mycket? Beror på vad man ska göra och hur mobil man vill vara eller hur lyxigt man vill ha det. Det funkar alldeles utmärkt med bara ytterduk när det är torrt och varmt. Men ska man ha det på vintern är det guld med golv och innertält och en värmekälla.

Okej, du låter som att du har koll, och förmodligen kan du betydligt mycket mer än mig, så jag får väl helt enkelt köra på det tältet. Och som du säger, det kommer ju i olika kollin, så vi kan ju vara flera stycken som bär en del var.

Tack för dina svar!
 
Var ute med min 6 man seekoutside tipi+kamin (5kg).....kungligt gött med väme i tältet på kväll och morron. Funkar kanon med 4pers + kamin + prylar.



Hur veden kom dit;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...