Tältkåta

öppen eld i tältkåta

Funderar starkt på en tentipi tältkåta och att ha en öppen eld på galler eller liten eldlåda då.
Ser på bilder att ni eldar rätt nära mittstången.
i instruktionen stod mer att man skulle ha mittstången mer längs duken,men så ostadigt det måste bli!?
Provade sätta upp en Zirkon BP 7 hemma igår,väldigt generöst utrymme för två vuxna + två hundar.Tanken är väl att vi ska kunna vara några till pers i kåtan.
Måtten jämfört med en 5pers verkar inte speciellt större;på snöret knappt15 cm mer,så ytan man behöver för sjuan verkar rätt försumbar.
 
Funderar starkt på en tentipi tältkåta och att ha en öppen eld på galler eller liten eldlåda då.
Ser på bilder att ni eldar rätt nära mittstången.
i instruktionen stod mer att man skulle ha mittstången mer längs duken,men så ostadigt det måste bli!?
Provade sätta upp en Zirkon BP 7 hemma igår,väldigt generöst utrymme för två vuxna + två hundar.Tanken är väl att vi ska kunna vara några till pers i kåtan.
Måtten jämfört med en 5pers verkar inte speciellt större;på snöret knappt15 cm mer,så ytan man behöver för sjuan verkar rätt försumbar.

Värme är dåligt för mittstången, helt riktigt.
Att ställa den snett är dock ännu värre, då den mycket lätt böjs.
Jag brukar försöka elda längst bort i eldlådan.


15cm större radie är mer än vad man tror. Den extra höjden bidrar också till en känsla av mer rymd.
Har du tänkt använda den på vintern med kamin försvinner också mycket utrymme.
 
Enda som händer med mittstången när flammorna ibland slickar den är att resårsnöret inuti mittstången ibland går av, utöver att den sotas. "Boinngg" låter det. Sedan byts resårsnöret ut tills det går av nästa gång. Jag försöker bara hålla nere flammorna lite men inte sikta på att elda i någon del av eldlådan. Ställer den 5-10 cm från mittstången, men ställer inte mittstången snett. Kaffepanna eller tom stekpanna är en bra flamdämpare om lågorna skjuter lite väl mycket fart.

De 15 cm blir 30 i diametern, och avståndetr mellan markpinnar ökar så det blir som sagt större utrymmeseffekt än vad man kan tro. Eftersom jag vandrar mycket med min kåta i fjäll och skog är dock storleken 5 lämplig för mig.

Raskesven
 
pytteliten eld i liten eldlåda och korta pinnar då en bit ifrån den raka mittstången.
Köpte Zirkon 7-kåtan.Ej tänkt bära den... Ställt upp på gården och fått invigas som "kaffe på maten-ställe" med hundarna som sällskap.
 
Pytteliten eld behöver du inte begränsa dig till. Måste kunna få lite värme spridd i kåtan, torka upp, laga mat etc etc.

Det här är lagom när inte så kallt:

11fa9f915c4e855272da17fd34cfc470.jpg


men det går så här också när kallare:

0fac015b5a407ec77384eaef78e2462b.jpg


En syntetkåta är mer känslig men det går där med, utan innertält.

Raskesven
 
Enda som händer med mittstången när flammorna ibland slickar den är att resårsnöret inuti mittstången ibland går av, utöver att den sotas.

Raskesven

Jag tror nog att mittstången tappar sin härdning och blir något mjukare också. Hur mycket vågar jag inte säga, men man ska nog undvika att lågorna vidrör stången under längre perioder.

Fast man får ju göra en avvägning. Eld måste man ju ha, och att elda närmre duken är inte aktuellt =)

Är man rädd för att tappa härdning kan man ha med sig en knapp meter aluminiumfolie av tjockare typ, och sätta den mellan stången och elden.
Så gör jag på vintern när min kamin står 10cm från mittstången och lyser rött. Vid vanlig eldning tycker jag inte att det behövs.
 
Bjuder på ett par bilder från nattens äventyr.
 

Bilagor

  • 2013-06-27 18.21.12_liten.jpg
    2013-06-27 18.21.12_liten.jpg
    152.1 KB · Visningar: 2,117
  • 2013-06-27 17.26.58_liten.jpg
    2013-06-27 17.26.58_liten.jpg
    104.4 KB · Visningar: 1,699
Storlek

Det har varit flera storleksfrågor på de sista sidorna. Därför vill jag bara påminna om att olika fabrikat känns och räknar olika! Vår Bisonfemma är lika stor (nästan) som Tentipis men högre och därför med större användbart golvutrymme.. Skillnaden är så stor att den motsvarar en hel storlek. Nu räknar Bison generöst på personutrymme, en person är en välvuxen man med full vinterpackning, så det kanske också påverkar. Viktigt att minnas dock att en femma inte är lika stor oavsett fabrikat!
 
Jag vet att Tentipis comfortgolvs öppningsmöjligheter har diskuterats i tråden tidigare. Jag har ett och var inte nöjd med att det inte att öppna som ett U. Jag har löst det med hjälp av 2 http://http://www.smartasaker.se/zlideon.html. i storlek 5B. Vi har nyligen legat några nätter på en sandstrand och det har funkat utmärkt utan att strula. Man är förstås tvungen att oåterkalligen ta bort den gamla löparen.
 
Jag vet att Tentipis comfortgolvs öppningsmöjligheter har diskuterats i tråden tidigare. Jag har ett och var inte nöjd med att det inte att öppna som ett U. Jag har löst det med hjälp av 2 http://http://www.smartasaker.se/zlideon.html. i storlek 5B. Vi har nyligen legat några nätter på en sandstrand och det har funkat utmärkt utan att strula. Man är förstås tvungen att oåterkalligen ta bort den gamla löparen.

Bra tips!

Jag har länge funderat på ett golv, och öppningsmöjligheterna på det "billiga" har stört mig enormt.
 
Funderar starkt på en tentipi tältkåta och att ha en öppen eld på galler eller liten eldlåda då.
Ser på bilder att ni eldar rätt nära mittstången.
i instruktionen stod mer att man skulle ha mittstången mer längs duken,men så ostadigt det måste bli!?
.....
Jag inledde med att följa instruktionen och ställde mittstången lite snett. Den klena mittstången som då var till nuvarande Tentipis femma fick en böj när den jämt stod snett och kåtans markfästen spändes, som permanentades. Gav ett opålitligt intryck att redan stå i bågform på fjället, innan det ens börjat blåsa. Har nu länge ställt mittstången helt i centrum och eldlådan bredbid., vilket visat sig bättre.

Raskesven
 
Nu har jag slutat vela och köpt mig en Safir 7:a :)

Förhoppningsvis får jag den före helgen och då blir det ut och testa en natt!

En fråga bara hur har ni gjort med tältpinnar? Fungerar de som följer med tillräckligt bra för att spänna fast tipin? Och särskilt om man tältar på lite lösare mark, typ skogsmark med mycket sandinslag.

Och torkmöjligheter? Har ni köpt torkställning till eller gjort en egen lösning?

Min jungfrutur blir över till Estland veckan därpå och vad tror ni om att komplettera gasolköket med en gasollampa som ger 80 - 200W. Klarar den av att driva ut eventuell fukt ur tält? Kommer att bo på campingar och där är inte öppen eld tillåten (och har inte köpt en kamin än).

-J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.