Tältkåta

Behövs innertält till ett Tentipi bp om man INTE eldar?
Fyller det någon extra funktion i form av kondensskydd med mera?

Ska inte vandra med tältet.
Definitivt inte.

Ett innertälts primära funktion är att få bort kondens, vilket du inte får i en kåta av bomull/polyester.

Den enda förbättringen är myggskydd.
Med innertält blir det hermetiskt tillslutet mot mygg, medan du får lägga fem minuter extra på att täta kjolen mot marken för att täta en kåta utan innertält.

Det beror såklart även på vilken myggtröskel man har. I ett riktigt mygghål kan det vara svårt att täta en kåta till hundra procent, men jag brukar lösa detta genom att tända en myggspiral när jag ska sova. Röken från den ventilerar ut genom toppen.

Skulle man få tio myggbett under natten är det ändå inget mot vad man får under dagen i ett dylikt mygghål.


Jag anser att innertält i en kåta med b/p-duk är totalt onödigt.
Det stjäl utrymme, tål inte glödsprätt från elden samt ökar vikten, och allt man får i utbyte är marginellt bättre myggskydd (om man tältar i myggornas mordor).
 
Tack så mycket för det utförliga svaret!
Sugen på ett Zirkon 9 bp. Vi har tre barn.

Vårt Primus Bifrost Y6 har nu gett upp efter cirka 50 tältnätter. Tältduken är fräsch men blixtlåsen har gett upp. Det har varit jättetrevligt med "vardagsrummet" där man kan sitta 10 spelmän och spela på spelmansstämma. Gissar att Zirkon 9 tyvärr inte slukar lika många spelmän, men jag kanske kan spara vardagsrummet från Primus-tältet och använda det som partytält på spelmansstämmor. Med lite modifikation. Man behöver ganska stor ståhöjdsrymd för att kunna spela i ett tält. Man måste sitta på en ganska hög pall och man behöver höjd för stråken.

Kanske ett lite udda krav i den här tråden. :)
Zirkon 15 skulle passa speländamålet, men den ser besvärligare ut att sätta upp. Zirkon 9 ser enklare ut. Enkelheten vid uppsättning lockar med Tentipi-tälten. Primus-tältet är bökigt att flytta på ofta. Det är 6 tältpinnar och 28 markpinnar som ska fästas.

Förutom spelmansstämmor ska tältet användas på campingar vid olika sportevenemang, semesterresor med bil och kanske nån fjälltur där vi flyger ut.
 
Tack så mycket för det utförliga svaret!
Sugen på ett Zirkon 9 bp. Vi har tre barn.

Vårt Primus Bifrost Y6 har nu gett upp efter cirka 50 tältnätter. Tältduken är fräsch men blixtlåsen har gett upp. Det har varit jättetrevligt med "vardagsrummet" där man kan sitta 10 spelmän och spela på spelmansstämma. Gissar att Zirkon 9 tyvärr inte slukar lika många spelmän, men jag kanske kan spara vardagsrummet från Primus-tältet och använda det som partytält på spelmansstämmor. Med lite modifikation. Man behöver ganska stor ståhöjdsrymd för att kunna spela i ett tält. Man måste sitta på en ganska hög pall och man behöver höjd för stråken.

Kanske ett lite udda krav i den här tråden. :)
Zirkon 15 skulle passa speländamålet, men den ser besvärligare ut att sätta upp. Zirkon 9 ser enklare ut. Enkelheten vid uppsättning lockar med Tentipi-tälten. Primus-tältet är bökigt att flytta på ofta. Det är 6 tältpinnar och 28 markpinnar som ska fästas.

Förutom spelmansstämmor ska tältet användas på campingar vid olika sportevenemang, semesterresor med bil och kanske nån fjälltur där vi flyger ut.

En 9a är väldigt rymlig.
Vi har då varit 8+ på stol i min 7a. Har man låga stolar med låg rygg (eller pallar) ryms man ganska många.
 
En 9a är väldigt rymlig.
Vi har då varit 8+ på stol i min 7a. Har man låga stolar med låg rygg (eller pallar) ryms man ganska många.

Ännu bättre!

Men stråken tar rätt stor plats så jag är beredd på att det kanske inte funkar att spela i. Och i så fall kan jag sy om Primus-tältet till det ändamålet. Innertälten i Primus-tältet är ändå kaputt så de måste ändå kastas. Det är en annan sak som lockar med Tentipi; Ett enda rakt blixtlås är lättare att laga. Just blixtlåsen blir hårt utsatta när man har barn som leker koja med tältet.
 
Bra idé!

Vi ska dock inte elda i tältet, fast helt säker kan man ju aldrig vara. Det är liksom en så annorlunda grej mot alla andra tält som finns, så man kanske tänker annorlunda när man väl har ett. Jag kan ju säga att när vi tältade på Legoland för två veckor sen hade jag gärna eldat i tältet! Att det kan vara så kallt i Danmark.

Ett användningsområde för Tentipi är på tävlingar. Hittills har inte tältlivet känts tillräckligt pålitligt för att tälta när jag och maken ska tävla. Kanske att vi kommer att uppleva det annorlunda med en annan typ av tält (kanske eldandet kan komma in där). I så fall finns det pengar att spara! Jag hade tänkt köra Kalmar IronMan nästa år, och om man ska bo på hotell som familj så kostar det 4000 kr/natt och man måste boka tre nätter. Det är priskartell. Skulle vara härligt kaxigt att sitta i sin lavvu istället för 200 kr/natt. Kanske man till och med kan tälta i mitten på April i Stockholm? Då brukar vi åka på TEC som maken brukar springa. Vi lägger rätt mycket pengar varje år på hotellnätter i samband med tävlingar.
 
Jag tror dig!

Är det värt att betala 3000 extra för ett Safir istället för Zirkon?
Fortfarande mycket billigare än en husvagn eller husbil...
Ja du.

Det man får extra om man tar en Safir:
*Bättre tältväv.
*Två extra inluftsventiler.


Det låter på dig som att ni kommer ha väldigt många brukstimmar, så jag hade nog rekommenderat att köpa en Safir.
 
Ett tips!
Tentipi säljer mäss/demotält på sin hemsida (kolla under Fynd på den svenska sidan). Där kan man spara flera tusen. De flesta exemplaren där "har någon fläck", och det får man ändå första gången man använder kåtan.
 
Tack skogsbaronen!
Ja, det kommer att användas i många år. Det är ju därför vi slitit ut vårt Primustält redan, efter bara sju års användande.

Ett tips!
Tentipi säljer mäss/demotält på sin hemsida (kolla under Fynd på den svenska sidan). Där kan man spara flera tusen. De flesta exemplaren där "har någon fläck", och det får man ändå första gången man använder kåtan.

Japp, jag har redan tittat där men tyckte inte alls priserna var så bra. Det är mycket lägre på Komplettfritid, även om det kanske blir några hundra i tull. Där är ju tälten helt nya.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.