Tälthjälp för nybörjare

Tjacka en sovsäck på blocket eller tradera. Klarar den 0 grader eller +5 är du kittad från 1:maj och en bit in på hösten här i Västergötland, där jag håller till. Dun är lättast. Jag köpte två gamla Caravan dunsäckar för 500 spänn förra året. Är helt ok, och det är inte hela världen om det sprätter en glödloppa.

Efter några punkterade liggunderlagsnätter föredrar jag cellplast. Lite obekvämare än ett fungerande uppblåsbart, men oändligt mycket bättre än ett punkterat …

Ångrar dock att jag inte köpte ett som man viker, även om jag i övrigt är mycket nöjd med mitt Bergans (extrem? Heter något sådant fräsigt). Det är lite otympligt med rulle.
Jag hoppas på Blocket, men kanske ger upp. Vill ha dun också!

Hade du kollat på blocket i går morgon och troligen bott i närheten så kunde du vått ett HB 1p trol akto för 2500 kr
Jag köpte ett HB Unna dock för 5600 inkl frakt 1V beg att tältet håller 20-30 år är jag tveksam till se HB med denna ålder men blev inget köp samt att de har väsentliga uppdateringar.
Jag har ju vaknat när märkestält som senare kopierades av ovan tllv saknade yttertält fast mkt bra uppsatt men var ju på Jojo leden på ca 11-1200 möh och vinden måste ökat regält bara på några timmar.Tältkamraten var ute och letade ganska länge innan ytterduken hittades.
Sådana upplevelser gör ju att man uppskattar lite kraftigare tält och tillverkat och designat av personer i Skandinavien.
Även väntat ca 1 dygn i spöregn och kraftig vind (SV sk. sommar)i ett 3 p tält men 2 välväxta personer och då ligga i ´Sardinburkar´som fladrar så man ej kan sova dvs under 30 D väv och blir kondens över allt och problem med att laga mat i trånga el obefintliga Absider NEJ Tack.
Spara då ist vikt på ombytes kläder och mat och ha kök som du vågar anv i absiden om ´svetslåge´kök de som går att köra på sparlåga.

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar