Jag funderar på att köpa ett till tält som komplement till mina två andra. Jag har idag ett fjällräven skule shape 2 som är ca 20 år gammalt och ett hilleberg enan av den första generationen med den lättare tältduken. Enan har jag använt på soloturer mestadels till fjälls, både till fots och på cykel. Har ett footprint monterat vilket kanske låter konstigt på ett lätt tält men jag uppskattar verkligen att ha golv i absiden. Fjällräventältet har jag tidigare använt som solotält men numera använder jag det när jag vandrar med barnen(då använder vi båda tälten) och när jag vandrar med min flickvän och när vi tältar på bilturer. Fjällräventältet är lätt vilket jag uppskattar, kanske mest när jag vandrar med barnen. Det är enkelt att slå upp, även i vind. Men det är också litet och inte särskilt bekvämt. Det går inte att sitta upp, man får åbäka sig en del när man ska ut, det är trist att inte kunna öppna upp och njuta av utsikten och svårt att slå upp på hårt underlag typ en vändplan på en skogsbilväg. Inget av tälten är heller lämpliga för vintertältning vilket jag skulle vilja pröva någon gång. Därför funderar jag på ett till tält som rymmer två personer och som är bättre på de punkter jag räknat upp utan att vara alltför tunga. Jag har tittat lite på Hilleberg allak 2 vilket egentligen är lite för mycket pengar men jag vill heller inte köpa ett halvbra tält för 3/4 av det priset. Det verkar också vara svårt att hitta allak till lägre pris än det som hilleberg har på sin hemsida. Tror ni att allak 2 är det jag söker?
Tältfunderingar
- Trådstartare Arvidsjaur
- Start datum