Tältbredd

Hej

Sitter å kollar på ett framtida tältinköp för 3 pers.
Vi har alla liggundrlag som är ca52 cm breda, de tunneltält jag har kollat på så rymms inte 3 st liggunderlag utan att de kommer att överlappa varandra i fotändan. Hur tänkte tälttillverkarna här?
Är det bara kupoltält som är alternativet då. Måste man köpa ett 4 manna till 3, 3 manna till 2 osv.

Har kollat Fjällräven, hilleberg, Helsport mm och alla verkar ha samma problem om man vill få plats med 3 underlag i ett 3 pers tält

Med vänlig hälsning, Håkan
 
Hillebergs Keron-serie är tunneltält som inte är smalare i fotändan. Fast de är kanske lite större än vad du har tänkt dig?
 
Ja det kan ju var ett alternativt, dock så va ju inte vikten så imponerande
Vill nog ha nått runt 3 - 3.5 kg. Det är väl bara å knö in liggunderlagen annars.
/ Håkan
 
Jag tycker överlapp är bra. Vi brukar lägga allt möjligt mellan liggunderlagen för att undvika köldbryggor. På vintertur är det kanske dock bättre med ett 4 manna tält till 3 "man." Vad fan ska man använda för uttryck i detta könsneutrala samhälle? AHHHHHH!
 
Nej om man vill hålla nere vikt (och utgifter...) lär Keron inte vara det bästa alternativet. Om man däremot prioriterar utrymme och tålighet är det ett bra val.

...Vad är det för fel på "3-personerstält"?
 
De flesta 3-manna tält verkar vara runt 160cm i bredd vilket är ganska trångt för 3 vuxna, speciellt som man gärna vill ha liggunderlag som är runt 60cm i bredd. För mig hade ett idealist 3-manna tält varit kring 180-185cm i bredd i innertältet, men de finns ju inte med möjligt undantag för HB Kaitum 3GT.

Ett tips för att få bättre utrymme är att titta på tält med symmetriskt innertält med raka gavlar, ex HB Keron 3 eller 3GT. Där kan den som sover i mitten lägga sig åt andra hållet så blir det mer plats både för att vi alla tar mest plats över axlarna samt att även många liggunderlag smalnar av mot fotändan.
 
Kaitumtälten smalnar inte av vid fot och huvud ände. Har själv Kaitum2
http://hilleberg.se/sv/product/kaitum-3

Då Hillebergs måttskisser över Kaitum 3 inte var tydliga avseende bredden på innertältet vid huvud- och fotände ställde jag den frågan direkt till Hilleberg i email för en tid sedan. Här är deras svar:
----
Hej,

Där är Kaitum 3 som Keron 3, dvs 160 cm.

Mvh / Regards

Hilleberg The Tentmaker AB

/Kenneth Westman Drake
----
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.