Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor!

Hej. Ber om ursäkt för långkörare, hoppas på en seriös diskussion om tältande ute på isen.

Om resan är lång till de bästa fiskeplatserna kom jag på den briljanta idén att slå upp tältet på isen nästa gång man vill fiska två dagar i rad.

Beroende på fisket så kan tältandet ske på land, men vid gös och lake får man snällt lokalisera sig där fisken uppehåller sig. De fiskas ju även med framgång i mörkret och nattetid.

Jag gillar tanken av att ha några borrade hål nära tältet med ismetespö(knallskott och napplarm på) och ligga och läsa en bok eller se på en film inne i tältet. Råkar jag somna innan jag plockat upp metena väcks jag av napplarmen.

Jag är tämligen förnuftig på isen även om det tänjs på gränserna emellanåt. Har en del isvana men går aldrig ut ensam när isen provas ut med pik. Kommande dagar och om förutsättningarna är desamma är det ok att gå ut själv med pik men då får man också hålla sig inom samma område(gäller bara om det varit 10cm+ is och fortsatt minus).

När vi fiskar är vi ibland ute på tunnare is än vad man bör, men då är vi alltid minst två, alla har flythjälp, kastlinor, dobbar m.m samt håller avstånd mellan varandra. Hittils inget plurr.

Jag räknar med att mitt tält, sovsäck m.m jag har ska kunna göra det riktigt trevligt att bo ner till ca -8 grader. Är det kallare än -5 ska man ändå inte ute och fiska om man vill kunna sportfiska och köra C&R pga frysskador på fisken.

Tvivlar även på att jag lyckas få någon kompis att vilja stanna kvar och övernatta i tält, i minusgrader, på isen. Detta är alltså något jag får göra på egen hand.

Montering av tältet löser sig. Antingen genom att slå i tältpinnarna, hammare och spik, borra hål till pinnarna eller samla is från borrhålen och frysa fast tältpinnarna i(enklast) Siktar också på något som inte lämnar efter sig något.

Vi förutsätter att isen är jämntjock ca 15cm+ och av bra kvalité, sötvatten förstås, ingen jättestor sjö, prognosen säger som varmast -2 grader under perioden, vind 3-5msek. Platsen är södra Sverige.

1) Vad ser ni för risker med att tälta på isen?

2) Jag kommer inte gå ut ensam på isen, däremot blir jag lämnad ensam kvar över natten, tankar kring detta?

3) Jag kommer kolla väderprognos före och under tiden.

4) Hur illa måste förutsättningarna bli för att det ska gå åt helvete? Typ kraftverksdamm som havererar och det blir en störtflod i ett inlopp som översvämmar isen en halvmeter eller en storm som blåser upp och tar knäcken på isen?

5) Vettigt att märka ut tältet på något vis? Reflexband, lysstavar? Om en skoter/ATV blåser fram i natten? Kan ju hända att de kör även om det är olagligt på tänkta platser... Samtidigt vill jag inte locka till mig någon.

Att ligga ensam i tältet ute i skogen kan ju kännas tungt även det ibland, men att flytta ut tältet på isen tar det till en helt ny nivå och långt bortom min comfort zone. Hur tänker ni som tältar i fjällen i snö angående laviner och liknande?

Jag har heller aldrig varit med om att en is som är perfekt kvalité 15cm+ kollapsar på en liten vanlig insjö, även om vättern och vänern kan göra så. Vid ett plötsligt väderomslag står min bil parkerad ett par hundra meter bort och det blir enkelt att ta samma väg tillbaka, i värsta fall får jag lämna kvar utrustningen.

Vad är era tankar och idéer? Det sägs ju att man inte ska vara rädd för att till exempel långtidsensamvandra, tälta i skogen eller annat. Då tycker inte jag att man ska vara rädd eller orolig för att tälta på isen heller.Jag har också en väldans respekt för is och kallt vatten, men detta är något jag verkligen vill göra. Förnuftet säger att det borde vara lika ofarligt som allt annat uteliv så länge isen är bra, men tankarna ringer "ensam, på isen i mörker."

Råkade få skräckbilden i huvudet av när isen kollapsar och jag blir fast i tältet ner i vattnet... Är det skogstältarens motsvarigheten till att ha en björn utanför(eller inuti) tältet? :D
 
Senast ändrad:
Rent spontant tänker jag
1- förankra innertältet långt bort, kanske 20 m (?). Skulle hela tältet med dig plurra i så vet du åt vilket håll du ska.
2- kniv på kroppen, inte liggandes bredvid. Kanske en liten i handledenPlurrar du i när du sover så vill du inte leta efter en kniv, då vet du vart den är och kan skära upp tältduken och följa repet.
3- Använd en uppblåsbar kudde, fastsurrad i dig på nå sätt. Plurrar du i så kan du använda d som flytetyg.
4- ispikar fastsurrade i kudden. Så vet du att de hänger med.
5- Vattentät pannlampa.

Du kommer ju inte sjunka på studs, du får några sekunder på dig iom badkarsgolv de flesta tälten har.

Har aldrig gjort tältat på is, bara föreställer mig din värsta-scenario.

Slutligen: kör på. Du blir en erfarenhet rikare. Kanske passar tarp bättre än tält i sammanhanget?
 
En bädd av t ex granris eller isolerplattor är bra mot vatten som stöper upp i sprickor och snö. Du tynger ned isen även om den är tjock.

Ett alternativ är tältsäng.

Thure
 
Jag hade nog inte velat krypa in i ett slutet tält med två dukar och sova om isen inte är tjockare än så. Även om oddsen är på din sida, hade jag nog personligen varit nojig.
Hade nog valt en mer öppen lösning med tarp för att öka oddsen till min fördel om farhågorna besannas. En lina in till land som nämnts ovan är ju en bra livlina som inte är så svår att lösa. Något annat tillhands som flyter är ju ett bra tips, som första åtgärd och sedan få tag på linan och dra sig in.
Ett eller flera vakdopp innan är lämpligt så man vet hur man reagerar när man faller i så kallt vatten.
Hur lätt öppnar du sovsäcken i panik? Ett uppblåsbart liggunderlag eller något annat flytetyg i sovsäcken köper dig tid.

Men klart du ska sova på isen! Det kommer säkert gå bra. Men utgå från värsta scenario och förbered dig för det, så har du marginalerna på din sida och kan förhoppningsvis njuta av en gnistrande vacker vinternatt på isen, vyssad till sömns av isens härliga sång! :D
 
Jag hade tältat under dina förutsättingar. Dubbla liggunderlag inne i tältet för att inte frysa och gärna granris eller annat under. Kanske din värme smälter isen lite eller så kommer det kanske vatten från fisket på något sätt. I vilket fall blir det jobbot om tältbotten fryser fast i isen.

Jag underar på om tältspik i trä (grövre grenar ect) som du fryser fast kan vara lämpligt. Då trär du bara av linan när du river tältet och låter pinnarna vara. Beroende på längd kan det vara lämpligt att kapa dom längs isen innan då lämnar platsen.
 
Under Andrées polarexpedition rämnade isen en natt då de tältade på deras marsch tillbaka mot land. Antar dock att du kanske tänkt dig att tälta på en säkrare plats än norra ishavet. Är det på en mindre helt istäckt insjö med +15 cm is tror jag du kan sova lugnt. Sen kan det ju alltid finnas vatten på isen om det är mycket snö som tynger även om det är riktigt kallt ute.
 
Tack för svar, vidare tankar

Kul att många orkade läsa igenom hela inlägget och tack för alla tips.

Att "få upp" tältet från isen och bort från eventuellt vatten på isen: Granris vågar jag nog inte använda mig av. Marken runtom sjöarna är också delvis privat mark, så hugga granris får jag passa mig för.

Tanken är antingen att tejpa eller sy ihop en "botten" med bubbelplast i samma form och storlek som tältet och helt enkelt lägga under. Tältet kommer upp, luftspalt som isolerar, det blir bubbelplasten som fryser fast och inte själva tältet. Annat alternativ är cellplast men det blir lite mer skrymmande. Det skulle även gå att göra något mer permanent och vikbart och snyggt i sektioner av skumplast från billiga liggunderlag eller med stora ark var man nu kan köpa sådana? Huvudsaken är att inte behöva dra sönder tältet när det ska rivas... eller hämta hårfön.

Är det ett tjockt lager med snö på isen och hyffsat kallt vågar jag nog ha tältet ovanpå snön, men kräver kanske lite andra lösningar för att fästa tältet. Kommer montera upp tältet och kolla igenom hur jag ska göra, vill undvika att lämna metall i isen som stackars isfiskare råkar borra i och har ide för det: Plywoodremsor med hål + yxa, ner i isen, hålen anpassas för öglor och grejjer.

Tarp tycker jag inte skyddar tillräckligt bra mot vind och väder, men jag har tänkt på det. Känns inte lika ombonat. Tack för tipset.

Vättern skulle jag t ex aldrig slå upp ett tält, orsak: https://www.youtube.com/watch?v=ru5u4YeWS74

I det klippet går det långsamt, kan gå mycket snabbare och hända när som helst på säsongen. Precis sådant som man vill ha i tankarna när man stänger ögonen, å andra sidan vaknar man tidigt av detta med tanke på ljud och vibrationer, men risk finns att man inte kommer i land. Men det finns gott om tid att agera. Jag har aldrig sett tecken av detta på någon av de sjöar jag tänker mig tälta på. Det bör alltså rimligtvis vara bortom allt tvivel att tältet hux flux plumsar ned i vattnet. Krävs något helt extremt.

De riktiga farorna är atv, skoter, cross om mitt tält inte är uppmärkt, samt eventuellt meteoritnedslag http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/02/18/article-0-179E399E000005DC-148_634x409.jpg :)

Det är för varmt här nere i söder än, men bilder kommer.
 
Du kan ju köpa 3mm cellplast från byggfirmor m.m.
Används i emballage och under laminatgolv som stegdämpare t.ex - 2-3 lagers av det som footprint under golvet.

Hur scysst som helst och ligga i tält -25 och isen sjunger och smäller.
Låter mäktigt som fan.
Helfrusna, oreglerade sjöar med iaf en 15-20cm händer det inget med.
Det kan kanske komma ut lite vatten från borrhålet vid luftrycksförändringar samt om ni är kanske en 4 pers på liten yta då isen bågnar lite.

Havsis och stora sjöars is med fritt vatten nånstans kan gå fort däremot.

Men annars är det bara och ha borrhål i absiden om du vill.

Finns isfisketält med lite ståhöjd också om du skall lyxa till det
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Karolina P En natt ute i månaden... Allmänt om friluftsliv 184
thomas.vastervik Ute med P1 Allmänt om friluftsliv 0
aronwidforss Att bo ute och plugga Allmänt om friluftsliv 99
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
camoscio En insändare i UTE-magasinet. Allmänt om friluftsliv 9
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...