Tälta på vintern

Hej! Jag undrar om någon har hunnit prova Fjällräven Labbas under vinterförhållande. Jag är lite skeptisk till detta och andra tält utan stormmattor eller är det inte nödvändigt med stormmattor för att stoppa snön.

Matz Zingmark

Stormmattor behövs inte

Jag har testat Hilleberg Namatj både med och utan storm-mattor. Det går hur bra som helst utan. Däremot kan mattorna vara ivägen. Vill man nädvändigt täta till den lilla ventilation som ges under tältet kan man ju ösa upp lite snö eller gräva ner tältet en bit. Det viktigaste att titta på vid köp av vintertält, förutom stabiliteten, är att ventilationen ät tillräklig. Det kan bli otroligt fuktigt på vintern.

Jag minns fortfarande min första vintertältning. Vi lät bli att öppna ventilationen, för att det skulle bli "varmt". Tro mig, det är inte värt dom extra graderna att sova i en fuktig sovsäck, Burr!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips