Tälta på hårda underlag

Hej
Är det någon som har tips på bra metod att få ner markpinnarna när marken är stenhård? Inte berg utan tjäle eller stenigt.
Eller bra pinnar som tål att misshandlas?
Jag har kikat på Hillebergs Pro peg och Stinger titan, fungerar de utan att bli krökta?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
dask; sa:
Jag har kikat på Hillebergs Pro peg och Stinger titan, fungerar de utan att bli krökta?

Hillebergs Pro Peg går att böja om man inte har dem helt rakt ner och trampar lite för hårt på dem. Detta i "vanlig" fjällterräng i Siellavaggi. Inget större problem i sig själv men att misshandla dem i ordentligt hårt underlag lär nog böja dem. Funderar själv på Stinger Titan men är det nog hårt och det finns stenar kan man alltid använda stenar för att tynga ner snörena.

Även jag har lyckats böja några stycken Pro Pegs utan att ta i alldeles för mycket, så dom är nog inte vad du söker...

- Christian

dask; sa:
Hej
Är det någon som har tips på bra metod att få ner markpinnarna när marken är stenhård? Inte berg utan tjäle eller stenigt.
Eller bra pinnar som tål att misshandlas?

Sätt snören i fästena på tältet. Någon meter eller vad som verkar behövas. Linda linan/snöret runt en pinne i ändan. Kläm fast pinnen mellan stenar, lägg på extra stenar om det behövs. Spänn linan (en linspännare på linan).

Har du vandringsstav eller kan hitta lite träbitar/pinnar som är längre än vanliga tältspik är det ännu bättre.

Lägg inte stenar på själva linan.

Mvh
Peter P.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips