Tälta för första gången i bergslagen/närke

Jag och min dotter (9) ska tälta i veckan för första gången om vädret tillåter. Har någon förslag på ett bra ställe i bergslagen/närke/örebro-området som är lättillgängligt, inte allt för långt att gå och gärna nära vatten. Alla förslag är av intresse
 
Jag skulle välja en liten camping typ Sör-Älgen i Hällefors för att dottern skall tycka det är roligt.
Jag tog ett kuvert per dag med en liten sak varje dag till min dotter när vi var själva första gången även om hon var mindre än din dotter. Typ en serietidning eller liknade per dag. En vecka är långt för småttingar.
 
Jag och min dotter (9) ska tälta i veckan för första gången om vädret tillåter. Har någon förslag på ett bra ställe i bergslagen/närke/örebro-området som är lättillgängligt, inte allt för långt att gå och gärna nära vatten. Alla förslag är av intresse
Inte för långt att gå -- varifrån? Tväggelåten på Bergslagsleden ligger iaf nära E18, men inte så det stör. En mycket fin plats är Bäckelid i Laxå kommun. Minns tyvärr inte hurdana förbindelserna är. Jag tältade på båda dessa platser 2010, på en tur från Ramundeboda till Ånnaboda. Det senare stället (som man vill lämna så fort det går) har vad jag minns bussförbindelse från Örebro, och en bit söderut, utmed leden, finns fin natur.
 
Inte för långt att gå -- varifrån? Tväggelåten på Bergslagsleden ligger iaf nära E18, men inte så det stör. En mycket fin plats är Bäckelid i Laxå kommun. Minns tyvärr inte hurdana förbindelserna är. Jag tältade på båda dessa platser 2010, på en tur från Ramundeboda till Ånnaboda. Det senare stället (som man vill lämna så fort det går) har vad jag minns bussförbindelse från Örebro, och en bit söderut, utmed leden, finns fin natur.


Ja det var lite dåligt förklarat från min sida, menade att det inte ska vara så långt att gå från där jag kan parkera bilen. Eftersom det är vår första övernattning tillsammans. Men det var ett bra tips. ska kolla upp det.
 
Nu är det 20 år sedan jag flyttade från Örebro men om minnet inte sviker så tycker jag att området kring Lillsjön skulle vara ett bra alternativ. Hitta en bra tältplats i närheten av det fasta vindskyddet så har ni nära till en säker eldplats, det finns en bäck med strömmande vatten och en fin sandstrand en kort promenad bort.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.