Tält

Jag tänkte köpa ett tält till en fjällvandring i sommar, men är osäker på vilket jag ska köpa. Jag har höga krav på det och och har tänkt att lägga några tusen på det. Tänkte bara höra era åsikter om vad ni anser är bra? Det ska rymma 2-3 personer och jag prioriterar låg vikt. Är det bara Hilleberg som gäller (trots att de fick dåligt i Råd och rön har jag aldrig hört någon tycka det??), eller det inns fler bra på marknaden?
 
Det har sagts förut men prova sökfunktionen! Det finns många bra alternativ till hilleberg. Själv kör jag med hilleberg och trivs med det.

/Andreas
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Fick ett tips häromdan om att Ferrino skulle göra bra tält, har tyvärr ingen erfarenhet av det märket men kan ju vara värt att kolla upp.
Hittade denna tråden här på Utsidan:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31090&pagenumber=1

Själv använder jag Hillebergtält och tycker dessa tält ligger i en division över de andra vanliga tält-märkena i sverige. Var iaf så jag tyckte när jag gick över till Hilleberg men det var ju några år sen.
 
Skulle vilja slå ett slag för Helsport också. Norges motsvarighet till Hilleberg ungefär. Kan dock vara lite bökigt att få tag på om man är rädd för att handla i butiker utanför sverige...
 
Sarala; sa:
Jag tänkte köpa ett tält till en fjällvandring i sommar, men är osäker på vilket jag ska köpa. Jag har höga krav på det och och har tänkt att lägga några tusen på det. Tänkte bara höra era åsikter om vad ni anser är bra? Det ska rymma 2-3 personer och jag prioriterar låg vikt.

Låter som Hillebergs Nallo 2 eller 3, GT om ni vill ha lite extra utrymme, Kaitum är oxå ett alternativ om ni vill ha två absider.

Jag har använt både Hilleberg och Helsport under ganska extrema förhållanden på Svalbard och finner dem helt jämbördiga. Pris och tillgänglighet är det som avgör där.
 
Testet i R&R är rätt vilseledande. Inget av tälten i testet är olämpligt för fjällen.

Det finns en hel del andra tältmärken som kan vara värda att kolla upp. Problemet är väl bara att det kan vara svårt att få tag på någon som använt det och kan ge något betyg. Dett på grund av att märket i fråga inte säljs mycket i Sverige. Hillebergare finns hur många som helst av.

Några andra tältmärken som verkar OK och är bra ur pris och viktssynpunkt är t.ex. (förutom ovan nämnda) Salewa, MSR och Exped. Kolla på exempelvis www.addnature.com.

Å själv har jag Hilleberg Nallo, fast ett som det inte regnar in i till skillnad från tältet i R&Rs test. :)

Mvh
Peter P.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

avslutat-1105

Avslutat
pal2; sa:
Testet i R&R är rätt vilseledande. Inget av tälten i testet är olämpligt för fjällen.

Det finns en hel del andra tältmärken som kan vara värda att kolla upp. Problemet är väl bara att det kan vara svårt att få tag på någon som använt det och kan ge något betyg. Dett på grund av att märket i fråga inte säljs mycket i Sverige. Hillebergare finns hur många som helst av.
Brittiska Vango gör rätt OK (och rätt billiga) tält. Verkar inte finnas att köpa någonstans i Sverige, så det är postorder som gäller.
 
Vi trivs med vårt AKKA R/S 4 = Lite billiare än Hilleberg men helt OK kvalité. Perfekt med dubbla absider och rymligt nog för tre + mycket packning.
 
Hilleberg Nallo 2 GT tex.
Fjällräven F.E.M

Båda finns på Naturkompaniet tex, som har 500 spänn tältbidrag eller vad dom kallar det. Man får 500 spänn utrustningsbidrag vid köpet, dvs andra varor för 500 spänn. 5000+500(-500), en liten tröst ;)

// Jocke, som ska satsa på Hilleberg Akto
 
Bergans kanske? Men egentligen Hilleberg Nammatj!

Hej!

Har du kikat på Bergans sortiment. De har tunneltält till riktigt bra priser. Både 2- och 3-mannavarianter som ser riktigt fina ut. Men egentligen kan jag bara rekommendera ett tält. Hilleberg Nammatj på grund av den otroliga detaljkvalitén och den överlägsna ventilationen. Dock kan tillägas att Bergans säljer tält till nästan halva priset.

MVH

Björn Nilsson
 
Sarala; sa:
Jag tänkte köpa ett tält till en fjällvandring i sommar, men är osäker på vilket jag ska köpa. Jag har höga krav på det och och har tänkt att lägga några tusen på det. Tänkte bara höra era åsikter om vad ni anser är bra? Det ska rymma 2-3 personer och jag prioriterar låg vikt. Är det bara Hilleberg som gäller (trots att de fick dåligt i Råd och rön har jag aldrig hört någon tycka det??), eller det inns fler bra på marknaden?
Du nämner: Fjällvandring sommar, 2-3 pers och prioriterar låg vikt.

Du lär få svårt att hitta ett tält som matchar Nallo3 2,4 kg.
Själv skulle jag välja GT varianten 2,8 kg.

Genomtänkt lättanvänt och bra detaljlösningar, är det som talar mest för hb tycker jag(har ett Stalon och ett Akto).
Helsport ser också intressant ut, jag har inte kollat på deras tält dom sista årgångarna.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.