Tält utan innertält = Tarptält (?)

Väldigt nyfiken om nån här har provat tält utan innertält, i fjällen sommartid.
Självklart måste myggproblemet lösas men hur var det för övrigt?
Var viktbesparingen värt det?
 
Väldigt nyfiken om nån här har provat tält utan innertält, i fjällen sommartid.
Självklart måste myggproblemet lösas men hur var det för övrigt?
Var viktbesparingen värt det?

2010 gick jag Nikka-Abisko med hyfsat lätt packning. Använde då mitt Akto utan innertält och utan footprint. Hade två tältnätter, en strax efter Keb. och en i närheten av Alesjaure. Hade ruskigt mkt mygg vid Alesjaure och hela yttertältet täcktes av de små liven men de flesta var inte så smarta att leta glipor längs golvet. Just vid dörren fick jag täta med ett klädesplagg pga. en fördjupning i marken.

Jag tyckte det funkade riktigt bra och jag stördes inte av några myggor, de hölls på utsidan utan problem... Ska man sova många nätter så kanske möjligtvis kondensen blir besvärande men är man försiktig och inte stöter emot den fuktiga insidan samt ev. luftar sovsäcken när tillfälle ges så funkar det nog fint också.

Jag gick ensam denna gång och det var gött att kunna bre ut sig. Det var värt viktbesparingen tycker jag...
 

Bilagor

  • Abisko.jpg
    Abisko.jpg
    32.1 KB · Visningar: 720
Tack för inlägget Emil.
Låter väldigt positivt att myggen var ett mindre problem än väntat, är beredd att sova under myggnät men det kanske räcker att bara säkra ventilationen.
 
om det är lite kyligt och blåsigt så blir det mycket kallare utan innertält

Ja du har säkert rätt att man är lite mer skyddad med innertältet (vilket jag föredrar). En annan sak som jag kom att tänka på är att jag på min tur hade ett par rejäla regnväder, vilket inte var ett stort problem eftersom jag hade pitchat tältet på upphöjd mark, men kondensen på insidan av yttertältet "lossnade" vid regnväder så man nästan trodde att det regnade igenom. Men såklart var det inga mängder utan bara lite fukt. Man får som sagt passa på att lufta vid fint väder.

Hur som helst är det nice att ha lite olika valmöjligheter i olika situationer. Jag har också sett de som har ett Akto utan innertält som "förrådstält"...bredvid "sovtältet" vid läger under längre tid...
 
Funderar på att köpa ett Terra Nova Laser Comp, 860 gram. Nån som har erfarenhet av detta eller nåt annat Terra Nova lättviktstält?

Jag har ett Solar Photon 2 som jag är väldigt nöjd med, inga tecken på slitage, tål mycket vind trots tunna, lätta material.
Mitt nästa DIY-projekt blir en form av sele att spänna upp yttertältet med, den ska användas istället för markduken när jag använder det som tarptält, räknar då med att spara gott över 150 g i vikt. Den ska också kunna användas så jag kan slå upp yttertältet först när det regnar, resa innertält först i kraftigt regn är ju inte kul. :)

Lätt duk i botten på innertältet innebär naturligtvis att man får vara något försiktig med hur man hanterar tältet och var man slår upp det.
Jag kan rekommendera Terra Nova utifrån mina erfarenheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
Fjällkjell Sova utan att frysa. Lättpackning 63
sachsaren Utan kök? Lättpackning 30
FLU Lätt liggunderlag utan komfortkrav Lättpackning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.