tält Trysil på xxl?

innerhöjden är ju bara 90... jag ställde fram två stolar och mätte upp 90 och spände upp en halsduk mellan stolarna på den höjden. För mig funkar 90 men då är jag 170.

Bra tanke och metod:). Själv är jag 193cm, så för mig är 95cm i innerhöjd minimum för att jag skall kunna sitta i tältet och ex klä mig eller laga mat. Tänkt på att 90cm på just dessa tält är begränsad till en liten högsta punkt (pga tältets form), och att tjocka liggunderlag inverkar negativt på tillgänglig höjd;)
Blir ni inregnade någon dag och behöver tillbringa mer tid i tältet kan man givetvis knäppa ner innertältet och på så sätt få bättre med plats inomhus:)
 
De banorna tänkte jag i också en gång, att knäppa ner innertältet för att få mer utrymme.
Men myggorna delade den tanken med nöje...
 
De banorna tänkte jag i också en gång, att knäppa ner innertältet för att få mer utrymme.
Men myggorna delade den tanken med nöje...

Det är alltid den chansen man får ta, regn eller mygg:) Myggnät i ventilationsöppningarna på yttertältet underlättar, men uslingarna brukar ha en tendens att ta sig in under tältduken mot marken om det finns en glipa eller när man tvingas öppna yttertältet.
 
Nu var jag på xxl igår och haffade en försäljare där och ställde tre frågor om tältet.
Regnar det rakt igenom? Nej
Om det ändå gör det? Då är det fel på det.
Och då kommer jag tillbaka med det till dig? Ja!
Han sa till mig att det ska hålla minst ett dygn mot regn, att en åskskur kan pressa sig genom väven men att vanligt regn i det området jag ska till inte är några problem.
Så jag köpte det
En normal människa hade väl väntat till våren med att sätta upp det.... därför satte jag upp det i vardagsrummet. Nu var ju det lite svårt eftersom pinnarna inte gick att trycka genom golvet :p
Men jag fick upp det hjälpligt. och jag sitter rakt i det på en fläck lika stor som mitt huvud där tältet är som högst. om jag spände åt remmen som går under tältet kunde jag få vrida lite på huvudet också.

Jag som bara tältat i 99:- iglotält från rusta är grymt imponerad vilka smarta lösningar det är på mycket. Dörren med myggnät är ju helt klockren! Men lite trångt kommer det bli innan hunden och jag kommit på hur vi ska bära oss åt där inne.

Men, jag hade sönder påsen när jag packade ner tältet... Det är väl inte hela världen.
Fast jag har ju egentligen ingen aning om hur man packar ett tält så där är min nästa fråga.
hur gör man? jag är uppfostrad i "vika ordentligt skolan" men så hörde jag att man helst ska knöla ner det för att slippa veck på samma ställe som sliter på tältet.Fast det var ju så jag gjorde när påsen gick sönder.
och vad packar jag bäst tältet i nu? en sån vattentätpåse?
 
;) en bekant till mig hon använde silvertejp när hon provmonterade sitt nya tält i vardagsrummet

Packpåsen kanske dom byter åt dig då den bör hålla för att packa ned tältet mer än en gång...
klart är det stängerna som gått genom väven kanske dom inte accepterar reklamationen :)
 
Men, jag hade sönder påsen när jag packade ner tältet... Det är väl inte hela världen.
Fast jag har ju egentligen ingen aning om hur man packar ett tält så där är min nästa fråga.
hur gör man? jag är uppfostrad i "vika ordentligt skolan" men så hörde jag att man helst ska knöla ner det för att slippa veck på samma ställe som sliter på tältet.Fast det var ju så jag gjorde när påsen gick sönder.
och vad packar jag bäst tältet i nu? en sån vattentätpåse?

När jag packar ihop tältet gör jag följande:
1. Rullar ihop stormlinorna till små nystan när jag tar ner tältet, för att undvika att de trasslar sig
2. Gör rent markpinnarna från lera och jord innan jag lägger dem i sin påse
3. packar ihop stängerna i sin påse
4. Viker upp yttertältet inkl alla stormlinor ovanpå innertältet så att tältet bara är så stort som golvet
5. Viker upp en tredjedel av tältets bredd utmed långsidan, samma på andra sidan (borstar av ev jord och gräs med handen). Nu är tältet inte bredare än packpåsens längd, och den ev smutsiga och fuktiga undersidan av golvet är utåt, dvs kommer inte i kontakt med ytter- eller innertält.
6. lägger påsarna med stänger på tältet och rullar ihop tältet från fotändan mot huvudändan. Ser till att jag får i varje fall ett lager tyg mellan markpinnarna och stängerna för att skona de senare från en skador. Genom att jag följer samma procedur vet jag direkt nästa gång jag skall sätta upp tältet var huvudändan är (bra mht om marken lutar eller vindriktning när man skall sätta upp tältet nästa gång).
Självklart måste man inte rulla in stängerna i tältet,beror helt på vilken ryggsäck du har och om du vill bara stängerna separat från tältet. Bergans stänger är bara ca 30cm ihopfällda, så ganska kompakta och lätta att få plats med i tältpåsen.

Bra att ha en rutin då man snabbare kan sätta upp eller ta ner tältet i busväder. Allt som allt tar det bara några minuter att sätta upp eller ta ner tältet.
Skall du förvara tältet mer än något enstaka dygn är det viktigt att det är absolut torrt. Ev jord, fågelskit eller dylikt tar du bort med en mjuk trasa och ljummet vatten. Använd aldrig lösningsmedel, rengöringsmedel, diskmedel mm på ett tält då det skadar impregneringen.
 
När jag packar ihop tältet gör jag följande:

Jag brukar fästa påsen med markpinnar i snöret man försluter tältpåsen med genom att sätta dit en liten karbinhake samt låter alltid två markfästen på tältets kortsida sticka ut ur påsen en aning. Det gör att man kan sätta upp tältet på ett säkert sätt även i stark vind.
 
Hund i tält

Nu är det tråkigt nog länge sedan jag var hundägare. Min jycke kunde inte riktigt koppla av i tält. En liten fågel eller mus utanför gjorde han galen. Det var lugnare med vindskydd när han kunde ha kontroll på omgivningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.