tält Trysil på xxl?

Jag köpte ett förra sommaren. Var ute och gick med det i 4 dagar (tre nätter) i Jämtlandsfjällen varav det regnade två. Vi blev däremot inte blöt och jag upplevde att tältet var av god konstruktion då det stog emot riktigt hårda kastvindar den första natten. Det finns däremot några saker som jag upplevde som mindre bra. Dessa är:
* Absiden går inte att rulla upp till första pinnen utan måste rullas upp till den andra pinnen.
* Linorna och "spännarna" till linorna är inte av högsta kvalitet men fullt funktionella.

Är hur som helst väldigt nöjd. Tror inte man hittar ett tält i den klassen för 1495, som jag betalade. Det kommer att följa med på fler turer.

Hojta till om du vill se lite bilder på tältet "in action".
 
Har funderat på detta med tält jätte länge, läst halva utsidan och en hel massa andra sidor.
Jag är helt novis men ska göra en liten tur på bergslagsleden, hade först tänkt kungsleden men pga sjukdom får jag inse mina fysiska begränsningar och hålla mig längre ned och närmare "civilisationen". Därför har också mina tält tankar ändrats lite. Vi (jag och en jätte hund) ska vara ute ca en vecka.
Idag sprang jag på ett tält på xxl för 1000:- där man faktiskt satte upp yttertältet först, vilket är något jag letat efter.
Kan det vara vettigt att köpa ett så billigt tält för att prova med, se vad man vill ha och behöver för bättre tält längre fram? Eller kommer det blåsa sönder, läcka som ett såll och både hunden och jag stryka med på kuppen första natten? :p
Är det någon som har det här tältet eller sett det uppe?


Du har inte tittat på Nordmarka 2 "http://www.xxl.se/Root/Vildmark/T%C3%A4lt-och-Sovs%C3%A4ckar/T%C3%A4lt/helsport-Nordmarka-2%2C-T%C3%A4lt/p/1037133_1_Style"
Tror det kan passa dig på många sätt. Jag har ingen egen erfarenhet av detta men på pappret ser det helt ok ut för att ha med längs vandringar på slätten =)
Hoppas du hittar det du söker..
 
Du har inte tittat på Nordmarka 2 "http://www.xxl.se/Root/Vildmark/T%C3%A4lt-och-Sovs%C3%A4ckar/T%C3%A4lt/helsport-Nordmarka-2%2C-T%C3%A4lt/p/1037133_1_Style"
Tror det kan passa dig på många sätt. Jag har ingen egen erfarenhet av detta men på pappret ser det helt ok ut för att ha med längs vandringar på slätten =)
Hoppas du hittar det du söker..

Även Helsport Nordmarka 2 är ett tält som bara tillverkas för XXL enligt liknande konstruktion och material som ex Bergans Trysil. Måtten är liknande men Nordmarka 2 har bara 200cm i ligglängd och rejält lågt innertält (inget bekvämt tält för storvuxna personer). Den korta ligglängden och den sluttande fotgaveln gör det svårt att undvika att sparka mot tältduken när man ligger ner, med risk för att sovsäcken blir blöt av ex kondens i fotändan.
 
Även Helsport Nordmarka 2 är ett tält som bara tillverkas för XXL enligt liknande konstruktion och material som ex Bergans Trysil. Måtten är liknande men Nordmarka 2 har bara 200cm i ligglängd och rejält lågt innertält (inget bekvämt tält för storvuxna personer). Den korta ligglängden och den sluttande fotgaveln gör det svårt att undvika att sparka mot tältduken när man ligger ner, med risk för att sovsäcken blir blöt av ex kondens i fotändan.

du verkar ha koll på vilka tält som tillverkas enkom för xxl. vet du om ringstind superlight 1-2 i blå färg också är tillverkad enbart för xxl? den är alltid billigare än den gröna:

http://www.xxl.se/search?text=ringstind+superlight+1+2+tält
 
du verkar ha koll på vilka tält som tillverkas enkom för xxl. vet du om ringstind superlight 1-2 i blå färg också är tillverkad enbart för xxl? den är alltid billigare än den gröna:

http://www.xxl.se/search?text=ringstind+superlight+1+2+tält

Då XXL är en av mina lokala butiker har jag lärt mig detta, inte minst pga att dessa modeller saknas i Helsports resp Bergans normala sortiment.
Vad gäller din fråga ang Ringstind superlight så tror jag det tältet kom i blå färg första året, men att de nu bytt till grön färg. Studerar du bilderna på Helsports hemsida hittar du några kvarvarande bilder på tältet i blå färg.
http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Ringstind_Superlight_12
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Täl...gstind-Superlight-1-2,-Tält/p/1072613_1_Style
Då Helsport bytte till DAC stänger på sina tält i Pro- och Extremserien under 2013 pga mycket kritik mot de gamla stängerna, finns det risk att du får dessa äldre stänger om du köper en tidigare årsmodell av ex Ringstind (värt att packa upp och kolla innan köp).
 
DAC kan vara skillnaden. priserna fluktuerar på superlight, har som lägst varit nere på 4000, under det skulle det kunna vara intressant. med DAC förståss
 
Hoppsan, det var intressant. Bergans tälten brukar vara av bra kvalitet, kontaktade du XXL för retur?

Ja de brukar ju det, så vi tänkte att detta får vara ett bra budgetalternativ medan vi sparar ihop till ett bättre helsport eller hilleberg. Har tältat några gånger i ur och skur med vanligt Bergans compact och det har gått hur bra som helst. Har kontaktat XXL men inte fått någon respons om reklamation, de resonerade "man får vad man betalar för" och vi betalade 995;- ...
Regnade inte bara in genom sömmar och dylikt utan droppade rakt genom tyget.

Några andra detaljer som inte heller var så smidiga.

Rekommenderar att försöka hitta bättre Berganstält begagnat eller helt enkelt lägga till max en tusing till för ett bättre.
 
Har kontaktat XXL men inte fått någon respons om reklamation, de resonerade "man får vad man betalar för" och vi betalade 995;- ...
Regnade inte bara in genom sömmar och dylikt utan droppade rakt genom tyget.

Jag hoppas du inte godtog det. =/

Bora sa:
du verkar ha koll på vilka tält som tillverkas enkom för xxl. vet du om ringstind superlight 1-2 i blå färg också är tillverkad enbart för xxl?

Jag smyger in ett halv-svar här också. Hörde av mig till helsport angående fjellheimen tälten i superlightserien då personalen på xxl inte var säkra på vad som skiljde deras tält från den vanliga.

Här är svaret jag fick:
"Fjellheimen Superlight 3 Camp er akkurat det samme teltet, og det fins både hos XXL og flere andre butikker. Teltet kommer i både grønt og blått som standard, og er av akkurat samme kvalitet. Noen har valgt å kjøpe inn begge fargene, andre bare den ene. Så ja, den eneste forskjellen er fargen"

Såg också i butik att det hade de nya DAC-stängerna där, medan hemsidan inte är uppdaterad med dom. Så det är nog bättre att köpa på plats och kontrollera det. Som sagt handlade detta om fjellheimen men det känns inte helt främmande att samma sak skulle gälla för ringstind.
 
Ja de brukar ju det, så vi tänkte att detta får vara ett bra budgetalternativ medan vi sparar ihop till ett bättre helsport eller hilleberg. Har tältat några gånger i ur och skur med vanligt Bergans compact och det har gått hur bra som helst. Har kontaktat XXL men inte fått någon respons om reklamation, de resonerade "man får vad man betalar för" och vi betalade 995;- ...
Regnade inte bara in genom sömmar och dylikt utan droppade rakt genom tyget.

Några andra detaljer som inte heller var så smidiga.

Rekommenderar att försöka hitta bättre Berganstält begagnat eller helt enkelt lägga till max en tusing till för ett bättre.

Just vad gäller Bergans Trysil ringde jag Bergans i Norge i somras, då jag inte kunde hitta någon information om tältet på deras hemsida. Jag var speciellt intresserad att få veta mer om mått och materialval i tältet och fick tala med en kille på deras teknikavdelning. Han upplyste mig om att Trysil bara tillverkades för XXL varför tältet saknades på Bergans egen hemsida, men att tältet i mått och materialval (förutom färgen) skulle vara likvärdigt med Bergans Compact.
Så om du fått ett tält som läcker, borde du definitivt reklamera det då det måste vara kopplat till en felaktig tygbatch eller liknande produktionsfel som använts till yttertältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.