Tält - trångt åt fötterna?

Kan ni hjälpa mig med tälttips?

Jag är på jakt efter ett tält till följande:

- Användningsområde: Svensk skog (primärt), vår/sommar/höst. Av och till norska fjällvärlden, ej så långt norrut och definitivt sommartid.

- Antal personer: 1 - mig själv. Ibland en till (vi är mycket goda vänner så vi kan ha det trångt, behöver inte vara specellt mycket plats till övers).

Andra referenser: Hyfsat stor absid är ett måste. Det räcker med en ingång. Behöver inte alls vara superduper-UL, men det är ju tacksamt om det inte väger bly heller. Helst inte för lågt i tak heller (är 186cm lång). Budget blir en senare fråga (råd är inte nödvändigtvis något man har, det är något man tar sig).

Problem: De tält jag har tittat på på nätet blir för trånga nere vid fötterna! Om jag skulle dra med mig kompisen så har både han och jag Exped 'LW' liggunderlag - ergo 65cm×2 = 130cm... de flesta tält 'snörper ihop' nere i fotändan, så även om det är ok plats i huvudändan så är det inte plats till två breda liggunderlag i hela tältlängden... :-/

Någon av er som har ett tält att rekommendera innanför dessa kriterier?!?
Tacksam för all hjälp.

(",)

Msr hubba hubba,Robens Mythos Duo el liknande..

Har själv en Mythos Duo och även beställt en Marmot earlylight2 för jag ville ha en självstagande Dom har dubbla ingångar och absid.. bra med utrymme!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tält bör handlas efter innerutrymme samt om yttertältet går ner i marken, låg vikt är trevlig.
Trots att ego har några HB så skulle jag råda dig att titta på Norska och Engelska tält, har även Swiss made, Exped och det imponerar.
Vill ni ha utrymme fundera på 3p tält men 2 p går utmärkt, Liggunderlagen säger ju att ni behöver ett 140cm brett tält, innerhöjden är något man måste leva med.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips