Tält till familjen

Hej!
Vi letar efter ett tält till oss två vuxna och två stora barn 16 resp. 14 år. Vi har läste en hel del trådar i ämnet men inte riktigt hittat svar på vårat behov och situation med nästa vuxna barn.
Vi vet egentligen inte hur länge barnen är intresserade av att följa med. Just nu är det kul, spännande och ett äventyr.
Tältet vi söker ska användas i jämtland/härjedalen i sommar. Nästa år hade vi tänkt börja på kungsleden.

Tälten som vi tittat på är Helsport fjellheimen 6 camp, då har vi bara ett tält med oss. Vi har även tittat på varianten med två st. Bergans compact light 3.

Vad säger forumet om ett eller två tält?
Kom gärna med ytterligare tips på tält.

Tacksam för lite hjälp.

Jag hade valt två tält då ni säger att ni inte vet om barnen vill fortsätta. Det vet man ju aldrig med sig själv heller men inbillar mig att det är lättare att sälja ett 2-3 personerstält än ett gjort för 6 personer. Dessutom, om ni själva väljer att fortsätta med tältandet men barnen inte, så måste ni ändå sälja det stora tältet om ni inte vill släpa runt på ett vardagsrum :)

Mvh // Johannes

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Eftersom du skriver att du inte vet hur länge barnen är intresserade att följa med ska du givetvis satsa på två tält. Dels för att inte behöva släpa med ett onödigt stort tält om det i framtiden bara är två som ska ut och dels för att kunna sälja ett av tälten när de inte vill följa med längre (det går iofs även att sälja ett sexmannatält och köpa ett mindre, men jag tror att marknaden för stora tält kan vara något begränsad). Om jag var 14 eller 16 skulle jag heller inte vilja dela tält med mina föräldrar utan skulle nog vilja ha möjligheten att ställa ett eget tält en bit bort...

Sedan kan jag tycka att du tar i lite då du tittar på tält med plats för sex personer trots att ni bara är fyra som ska ut. Här är ju smaken delad, men två stycken tvåmanstält med stor absid är vad jag skulle ha letat efter eftersom jag inte gillar att tvingas dela sovutrymme med ryggsäcken... Sexmannatältet har dessutom en aningen "orättvis" utrymmesfördelning för fyra personer - om tanken är att knöka in barnen i det lilla utrymmet avsett för två personer medan ni andra två delar på en yta avsedd för fyra tror jag att det kommer att gå rätt snabbt att bara bli två på kommande resor...

[EDIT] Glännman hann skriva sitt inlägg medan jag fortfarande filade på mitt.

Varit igenom processen med två uppväxande barn som steg för steg kastat loss för egna äventyr, och håller med om alla synpunkter du fått från Glännman och Patrik_L. Det behöver inte sluta med att era barn inte vill "frilufsa" - men det är högst sannolikt, att de vill göra det tillsammans med någon annan än er två ;).
Även medan barnen fortfarande vill vandra med mamma och pappa, kan det ju vara både mer spännande och lärorikt, att de får ett eget tält att ta ansvar för - inkl val av tältplats och uppsättning.

Det finns såklart fördelar med ett stort gemensamt tält, men dem tycker jag ändå inte att Fjellheimen 6 tar vara på, eftersom det är så uppdelat. Då kan det vara roligare och mer flexibelt med två mindre tält och ett enkelt tarp, som man spänner däremellan som gemensamt "vardagsrum".

Även vi har varit genom den processen. När barnen var små gick det fint att sova i vårt gamla 3p fjälltält men senare blev valet 2st 2mans tält då det ger mer flexibilitet. För er som har så stora barn rekommenderar jag definitivt två mindre tält än att köpa ett stort till alla personer. Det ger er betydligt bättre flexibilitet även när "barnen" vill ge sig ut på egna äventyr, men gör det även många gånger lättare att tälta i fjällen då det kan vara lättare att hitta två mindre ytor att tälta på än en stor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips