Tält kombination?

Har kikat runt en del på olika tält och läst massor av positivt om Arctic alpine tälten. Tycker de ligger i rimlig prisklass också.

Jag vill ha:

- Ett rymligt 1,5-mans tält. Till solo-vandringar sommartid i fjälls med/utan medelstor (25kg) hund.

- Ett rymligt 2,5-mans. Till vandringar med sällskap av en person + samma medelstora hund. Skall även användas till fiske och eventuellt fågeljakt, även vintertid.

De tälten jag kollar på är:

- Arctic alpine design Veloce 2-manstält (1,7kg)
- Arctic alpine design WBT3 3-manstält (3,0kg)

Låter dessa som bra val?

Mina "krav" är:

Låg vikt
Lätta att sätta upp
Stor absid på 3-manstältet
Skall kunna tälta vintertid i 3-manstältet
Hyffsade priser

Har ni egna tips på andra tält så är jag tacksam!

Tack!

Hilleberg Nallo 3 GT helt klart. Stor absid för packning och hund, 4-säsongs, bra ventilation, lätt, stryktåligt, myggnät osv.

Man kan köpa båda Artic Alpine tälten för priset utav ett HB. Jag har själv WBT2 till mej och hunden plus all vår packning, helt perfekt även på vintern.

Northstartälten har bra komponenter dvs stänger, linor och som jag minns blixtlås. Modellerna är kopior på beprövade och väven verkar helt ok. Mkt bra budgetalternativ, man önskar att fler dylika fanns...

//J

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips