Tält kombination?

Har kikat runt en del på olika tält och läst massor av positivt om Arctic alpine tälten. Tycker de ligger i rimlig prisklass också.

Jag vill ha:

- Ett rymligt 1,5-mans tält. Till solo-vandringar sommartid i fjälls med/utan medelstor (25kg) hund.

- Ett rymligt 2,5-mans. Till vandringar med sällskap av en person + samma medelstora hund. Skall även användas till fiske och eventuellt fågeljakt, även vintertid.

De tälten jag kollar på är:

- Arctic alpine design Veloce 2-manstält (1,7kg)
- Arctic alpine design WBT3 3-manstält (3,0kg)

Låter dessa som bra val?

Mina "krav" är:

Låg vikt
Lätta att sätta upp
Stor absid på 3-manstältet
Skall kunna tälta vintertid i 3-manstältet
Hyffsade priser

Har ni egna tips på andra tält så är jag tacksam!

Tack!

Hilleberg Nallo 3 GT helt klart. Stor absid för packning och hund, 4-säsongs, bra ventilation, lätt, stryktåligt, myggnät osv.

Man kan köpa båda Artic Alpine tälten för priset utav ett HB. Jag har själv WBT2 till mej och hunden plus all vår packning, helt perfekt även på vintern.

Northstartälten har bra komponenter dvs stänger, linor och som jag minns blixtlås. Modellerna är kopior på beprövade och väven verkar helt ok. Mkt bra budgetalternativ, man önskar att fler dylika fanns...

//J

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips