Tält från Hilleberg moget för soptippen ?

Re: UV-skydd

thureb; sa:
...Jag gissar att den svarta färgen reflekterar UV-ljuset så att det inte tränger in i plasten så långt och förstör den....
Thure

Är det inte så att den svarta färgen absorberar UV-ljuset och omvandlar det till värme redan på plastens yta, och hindrar strålarna från att tränga djupare in i plasten?
 
Andra utmärkta tält!

Det finns givetvis andra bra tält. Det jag använder mest är Tältcentralens Solö, ett rymmligt 1-persons självstående kupoltält ,för halva priset jämfört med motsvarande Hillebergs. En finess ja uppskattar är det lilla utskjutande taket över öppningen.
 
Det var inte så lätt att klicka på deras olika menyval. Men det KAN ha berott på att de har ett stört reservdels sortiment.
 
Mysteriet med den störda reservdelens sortiment...

Vem är det som har stört reservdelens sortiment? Vad finns i reservdelens sortiment?

Eller menar de egentligen störtreservdelssortiment, med grejer som man behöver byta när man har störtat?

Men de var en bra sajt. Den enda länken som funkar på förstasidan går till förstasidan! Det kan ju alltid vara bra att veta vad de har för webbadress när man är inne på deras webbplats.

(Ja, jag vet. Jag är bara sarkastisk för att jag inte får kolla vad de har för prylar)
 
Jag blev ju också lite störd, men upptäckte att även "Kontakter" var i funktion. Jag har därför e-mailledes påtalat problematiken med reservdelarna, men lät dem tillsvidare komma undan med en varning!
/Språkpolisen


PS.
(Egentligen kan man ju säga att "Hem" funkade också, eftersom man hamnar på "hemsidan" när man klickar på "Hem"...)

Sarkastisk?
 
Mezzner; sa:
Jag har därför e-mailledes påtalat problematiken med reservdelarna, men lät dem tillsvidare komma undan med en varning!
/Språkpolisen
Jag har också skickat en påtalan. Med länk till denna tråd. Så de får säkert snart spaning på all förbättringspotential de har att hämta här...
 
Vet att Hilleberg inte rekommenderar att låta tältet stå uppe längre perioder. Mitt användande ser i dagsläget ut så att tältet ofta slås upp någon gång vid 15:00-17:00 (extremfall redan vid 14:00 om man paddlat snabbt) för att stå uppe till 06:00-09:00 kommande morgon. Självklart slits tältet av detta, men det känns mer troligt att jag kommer tröttna på tältet innan tältet tröttnar på mig.....

Det är ju alltid kul att köpa nya tält, och om jag behåller tältet 5 år tror jag nog att jag är mentalt redo att sälja det och köpa nytt. Fast o andra sidan är jag väldigt nöjd med mitt Staika, och känns inte super att köpa ett nytt likadant om man kunde ändrat sitt användande marginellt för att få det vara fräscht längre.

Men frågan blir väl egentligen, är det värt att försöka få in rutinen att inte slå upp tältet direkt när man kommer fram till sin fina skärgårdskobbe, utan istället vänta tills solen blir svagare. Kanske vid 19:00 eller dylikt.
 
Vet att Hilleberg inte rekommenderar att låta tältet stå uppe längre perioder. Mitt användande ser i dagsläget ut så att tältet ofta slås upp någon gång vid 15:00-17:00 (extremfall redan vid 14:00 om man paddlat snabbt) för att stå uppe till 06:00-09:00 kommande morgon. Självklart slits tältet av detta, men det känns mer troligt att jag kommer tröttna på tältet innan tältet tröttnar på mig.....

Det är ju alltid kul att köpa nya tält, och om jag behåller tältet 5 år tror jag nog att jag är mentalt redo att sälja det och köpa nytt. Fast o andra sidan är jag väldigt nöjd med mitt Staika, och känns inte super att köpa ett nytt likadant om man kunde ändrat sitt användande marginellt för att få det vara fräscht längre.

Men frågan blir väl egentligen, är det värt att försöka få in rutinen att inte slå upp tältet direkt när man kommer fram till sin fina skärgårdskobbe, utan istället vänta tills solen blir svagare. Kanske vid 19:00 eller dylikt.

Tror inte du behöver ha någon som helst tanke på detta om du tänker använda tältet här i Skandinavien (med undantag då för veckovis exponering mitt i sommarsolen i södra delen av landet) . Det är UV-strålningen från solen som bryter ner nylontyget (=Polyamid), men den strålningen på våra breddgrader är ganska låg. Polyester har inte samma känslighet för UV-strålning som Polyamid. Sätt du upp tältet och ta ner det när du vill:)
De röda tälten har som alla röda färger större tendens att blekas, men det är inte samma sak som att väven bryts ner och tältet blir förstört;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
skogsavenyn Tält för varma klimat? Hilleberg? Bo och sova 19
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Nya tält ifrån Hilleberg! Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.