Tält från Hilleberg moget för soptippen ?

Slarvertält

En annan slutsats skulle vara att Hillebergtält behöver bara den som är slarvig.

Jag har klarat mig bra utan Hillebergtält. Men Moskoselskåtan den vill jag inte vara utan.

Thure
 
Mezzner; sa:
Jag försöker gärna få till en tältplats med morgonsol. Det är ju alltid kallt på morgonen när man ska ur sovsäcken. Trots att jag mest "sommartältar". Fast å andra sidan kanske jag bara räknar fjälltältning på vinterhalvåret som vintertältning när jag tänker efter... Tältar man i juli stämmer det ju att det kan bli lite svettigt på morgonen.

Det känns inte som en överhängande risk att jag ska behöva byta tält just för att det blivit urblekt i alla fall.

Det är självklart inte urblekningen som är problemet, utan att väven blir spröd. Jag har ett gammalt Haglöfs vars väv jag redan har reparerat, så jag vet att det är dumt att försvaga den mer.

Men som jag skrev: solen är något jag väger in - det betyder såklart att jag försöker fixa morgonsol om jag tycker att det är viktigt. Det beror ju på var och när man är.
 
Solljus

I egenskap av trådskapare så läste jag lite grand På Hillebergs websida efter några svar på min inledande fråga. Någonstans stod det att solljus inte är bra för tyget. Eftersom samma sak gäller för fallskärmstyg, så borde ägaren av tältet tänkt på detta och inte ha tältet det uppslaget dygnet runt, veckovis åt gången.

Men man lär sig av misstagen.

Per
 
Fast jag kan inte låta bli att tänka: måste man låta bli att använda tältet för att det får mycket sol på sig kan det inte vara någe vidare tält. Ett bättre tält (för detta ändamålet) måste ju vara ett tält som iofs kanske tar lika mycket stryk, men som kostar mindre att ersätta.

Törs man inte använda en pryl man köpt för att man oroas av ekonomiska förluster är man fel ute.

Tycker,

Anders
 
Re: Slarvertält

thureb; sa:
.....
Jag har klarat mig bra utan Hillebergtält. Men Moskoselskåtan den vill jag inte vara utan.

Thure
Ja, Moskoselkåtan är det sista som får stryka på foten. Och i alla fall de varianter vi använder, med bomullsinblandning, lär nog tåla UV-strålning ganska bra.

Raskesven
 
Re: Farligt

Roberth; sa:
Hmm.. nu blir jag säkert "dömd till döden".. men varför verkar det som alla tror/anser att tält från Hilleberg
alltid är något helt fantastiskt??

Japp, du gjorde just den största av alla dödssynder :).
Du får betrakta dej som nedgrävd:)
 
andersmossing; sa:
Fast jag kan inte låta bli att tänka: måste man låta bli att använda tältet för att det får mycket sol på sig kan det inte vara någe vidare tält.

Men det är ju en jäsikens skillnad mellan att inte använda tältet och att inte resa det i solgass vareviga gång!

Att plast bryts ner av UV-strålning är ju inte direkt nån nyhet utan nåt som många som köper dyra utomhusprylar av plast (tex kanoter) tänker på. Du kommer helt enkelt inte undan, oavsett vad du betalar för ditt tält.
Och om man nu betalar Hillebergpriser för att tältväven ska vara starkast i hela världen är det ju inte vidare smart att bryta ner den styrkan genom att låta tältet stå i solen hela tiden. Om inte rivstyrkan är viktig kan man ju köpa nåt billigare.

Men intressant nog så är väl polyamid (som H-berg kör med) känsligare än polyester (som billigare tält kör med)?
 
Re: UV-skydd

thureb; sa:
Plast bryts ned av UV-ljus. Jag har noterat att nylondetaljer på min kajak (paddelfästen) tål UV-ljuset betydligt bättre om de är svarta än om de är vita. Jag gissar att den svarta färgen reflekterar UV-ljuset så att det inte tränger in i plasten så långt och förstör den.

Thure

Jag har noterat att mina röda linfästen på min kajak bleks betydligt snabbare än de svara.
 
Bildäck

Mezzner; sa:
Hm, det kanske ni inte tänkt på, men bildäck är väldigt ofta svarta. Det är inte en slump.

Bildäck och andra däck med för den delen innehåller något som heter kimrök. Enligt
http://web.telia.com/~u41104993/carbon.htm (som verkar ha tagit uppgifterna ur Nationalencyklopedin)

Det finns tre huvudsakliga användningsområden för kimrök. Det volymmässigt största är som förstärkande fyllmedel i gummimaterial vilket förklarar varför nästan alla slitstarka gummiprodukter är svarta. Den enskilt största produktsektorn är däck som globalt svarar för ca 2/3 av alla gummiprodukter. Kimrökshalten i gummidäck är normalt 35% vilket innebär att ett personbilsdäck innehåller 2–3 kg kimrök.
Ett annat viktigt användningsområde är som pigment i färg lack och olika polymermaterial. Kimrök är intensivt svart och kallas ibland också för "kolsvart" (eng. carbon black). I polymermaterial ger kimrök även ett UV-skydd genom att de finfördelade kimrökspartiklarna hindrar solstrålarna att tränga in i materialet och bryta ned det.

Per
 
Jo, det där stämmer bra på alla sätt, jag har t o m en påse kimrök bland målargrejorna. I däck betraktas kimröken kanske främst som fyllmedel, men i den mån det inte var helt tydligt i förklaringen du presenterade så vill jag nog trycka på att däcken inte skulle hålla särskilt länge utan kimröken just p g a UV-strålningen.

HB kanske borde göra röda, gröna och svarta tält?



[Ändrat av Mezzner 2005-11-03 kl 20:43]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
skogsavenyn Tält för varma klimat? Hilleberg? Bo och sova 19
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Nya tält ifrån Hilleberg! Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.