Tält från Hilleberg moget för soptippen ?

Jag såg detta helt urblekta Hillebergstält idag, när jag var och tittade på SM i fallskärmshoppning. När jag kollade (snokade) lite närmare såg det ut som om tältduken var sprucken (murken) på ett antal ställen.

Någon som sett / varit med om något liknande ?
Är den röda tältduken sämre än den gröna ur denna synpunkt ?

Hilleberg_1.jpg


Hilleberg_2.jpg


Per Brune
 
Mitt röda tält (15 år gammalt) är också väldigt solblekt. Men inte är det sprucket, murket eller på annat sätt mindre funktionellt iallafall.

Christian
 
Röda bilar bleks ju mer än andra,men om detta gäller tältduk vet jag inte.
Man får en känsla av att tältet på bilden varit stationärt uppsatt under en längre tid.

Jag har sett tält av märket "Wigvam" eller nåt sånt. Det stod ute under några soliga sommarveckor. Där gick det att trycka pekfingret genom duken på vissa ställen.
 
Visar vad solen kan ställa till med

Plast påverkas ju (blir spröd) av ultraviolett strålning, och är det inte så att polyamid påverkas mer än polyester? Hilleberg använder polyamid i sina vävar.
Om tältet är så uppenbart solblekt lär det ju ha fått mer än sin dos av UV-strålning...

Men jag tror att man tjänar mer på att inte utsätta tältet för onödigt solljus än att ta reda på vilken färg som tål mest.
 
Det är snyggt uppställt oxå!

Röd o gul infärgning av plastmaterial kräver förbjudna tungmetaller för att färgen inte ska blekna. Grönt är lite mindre "krävande".

Att väven i sig förstörs av solljus på sikt skriver Hilleberg om på sin hemsida:
"...Detta till trots bör man undvika onödig solexponering av väven, liksom kontakt med saltvatten och kemikalier av olika slag. Sådant inverkar skadligt på alla vävar."

Tror dock att tältet på bilden har varit med ett tag o går att använda tack vare att det är ett Hilleberg.. :)
 
Apropå material så har jag ett så gammalt Keron, att jag nästan är säker på att det är silikonbehandlad polyester i yttertältet.

Det påstod på den tiden vara överlägset PA.
 
Mezzner; sa:
Apropå material så har jag ett så gammalt Keron, att jag nästan är säker på att det är silikonbehandlad polyester i yttertältet.

Det påstod på den tiden vara överlägset PA.


Dagens Hilleberg är gjorda av Ripstop Nylon (=polyamid) belagt med silikon på båda sidor. Två modeller (Stalon Combi och Muddus) har dock siliconbelagd polyester, denna är dock lite tyngre.
[Ändrat av Saltis 2005-08-12 kl 18:26]
 
Re: Det är snyggt uppställt oxå!

Saltis; sa:
Röd o gul infärgning av plastmaterial kräver förbjudna tungmetaller för att färgen inte ska blekna. Grönt är lite mindre "krävande".

Aha. Jag tycker också man brukar se på t ex läskburkar som ligger ute att det röda bleks bort först, liksom det röda på jappförpackningar. Är det av samma orsak?

(Rött ljus har ju längre våglängd (dvs lägre energi) än t ex blått. Har det nåt med saken att göra?)
 
till millimeter

Gäller all röd och gul infärgning av syntetiska material vad jag vet. Dvs även färgskiktet på en burk.
Naturmaterial och slamfärger(faluröd) vet jag inte.
 
Solskydd

Solen är tuffare mot tyger mer än vad man kan tro. Ja skyddar alltid tältet mot solljuset med lösa tälduks-spillbitar (som ja köpt av Hilleberg)som ja fäster med klädnypor. Har bl.a. ett mer än 10 år gammalt Hillebergs Anaris 3 (modifierat ryggås med stormmattor å dubbla absider)som fortfarande är i prima skick.
 
Brune; sa:
Jag såg detta helt urblekta Hillebergstält idag, när jag var och tittade på SM i fallskärmshoppning.

Humortråden fanns visst på en annan plats, men du, är det ändå inte barbapappa som tar igen sig efter ett fallskärmshopp som fångats på bilden? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
skogsavenyn Tält för varma klimat? Hilleberg? Bo och sova 19
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Nya tält ifrån Hilleberg! Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...