Tält för max 2 pers, max 2 kg

Är på jakt efter ett lättviktstält för två personer. Kanske har ni här några råd?

- Tältet ska ha åtminstone 110 cm bredd för två liggunderlag (varav ett bredare).

- Förtält: Behöver inte vara stort, men det ska gå att sitta och laga mat med tak över huvudet.

- Styrka: Tältet ska kunna användas ovanför trädgränsen i september. Yttertältet bör gå ned till marken för att stå pall för oväder (hård vind och regnpisk från sidan typ).

- Kvalitet: Jag vill gärna ha grejer som håller bra. Förstår att det blir lite mindre styrka i ett lättare tält, men det ska ändå ha hyfsat pålitliga vävar. Inte för mycket "budget" helt enkelt. Men inte heller snordyrt, och det vore trevligt om något för under 5 lakan fanns som motsvarar mina krav.
 
Reinsfjell SL 2

Jag är också intresserad av Helsport Reinsfjell SL 2 men det finns inte mycket information om det.

Hittade detta på Fjellforum.no ägaren verkar nöjd men har inte använt tältet så mycket ännu.

2 kg för ett två personers självstagande tält är inte mycket, man vill gärna veta hur mycket avkall på slitstyrkan och vattentäthet som görs.
 
Där tältspik kan slås är oftast grusigt-stenigt, därför räkna med att du måste bära bättre tältspik i stål.
Erfarenhetsmässigt sträcker sig lätta vävar mer än kraftigare, att sova i dukfladder är för ego omöjligt, hur är det för dig?
Varför välja ett självstagande som av konstruktionen måste bli tyngre än ett bågtält, vid lika sovytor och vävar?
mina 50 öre
 
Funderar på detta tält själv. Praktiskt med två absider och en vikt under 2kg.
Vore intressant om någon har synpunkter och/eller praktisk erfarenhet av tältet.

http://www.xxl.se/vildmark/talt-och...einsfjell-superlight-2-talt/p/1100095_1_style

+-10% plus tältpinnar och rep kit.
vikten kan alltså lika gärna hamna på 2,4 kg inkl det man behöver ha med sig.

men trevligt tält annars tror jag,

påminner en del om expeds venus

http://www.ultralightoutdoorgear.co...-person-tents-c26/exped-venus-2-ul-tent-p1134
 
Helsport-tältet verkar jättefint, har sneglat lite på det. Skulle dock vilja veta mer om materialet. Vad är det för rivstyrka i vävarna? Vattenpelare?

Har även kollat lite på Fjällräven Singi Lightweight, som väger 2,2 kg. Verkar vara rejält material. Men lite tungt...
 
Helsport-tältet verkar jättefint, har sneglat lite på det. Skulle dock vilja veta mer om materialet. Vad är det för rivstyrka i vävarna? Vattenpelare?
Allt sådant står att läsa på Helsports egna sidor: vilken väv som använts på resp. tälts sida, och vävens egenskaper på en av "teknisk info"-sidorna (scrolla ner till tabellen).
Beakta, att Hilleberg och Helsport inte använder sig av samma mätstandard på rivstyrka i sina specar.
2000 mm VP tyckte jag själv lät som en nedre tröskel, men min Ringstind SL, ett annat tält med samma vävar, har klarat sig fint i 9 dagars ösregn + vindar på 22-23 m/s - och det utan att jag ens tätat sömmarna.
 
En sak jag hänger upp mig på med dessa mycket lätta tält är valet av tunna tyger till golvet. Helsport SL använder i princip samma tyg i golvet (Helsport Superlight 1000) som yttertältsväv på deras vanliga tält ex Ringstind.
Golvet är alltid utsatt för slitage och om man dessutom placerar tältet på våt markvegetation och sedan lägger sig i det även en rejäl vattenpelare. Självklart kan man komma runt detta genom att ta med sig en extra plastfolie att använda under tältgolvet, men det adderar samtidigt vikt.
Själv föredrar jag tält som har lite starkare/tätare bottenväv baserat på egna erfarenheter.
 
Tack för information med länkar! Intressant läsning.

Jag har sedan tidigare ett HB Nammatj som är känns så bombsäkert som det kan bli. Har tänkt att "med det tältet klarar man sig året om" (vilket så klart är sant). Men just hemkommen från en vandring i Abisko- och Narviksfjällen, med gjorda erfarenheter av närmare 30 graders värmebölja, har jag mer och mer börjat tänka på vikten av att packa så lätt som möjligt.

Jag har tidigare ägt ett mycket lätt tält och förstår att det måste bli slitage på golvduken med mycket användning. Att bli blöt inne i sitt tält har jag också erfarit, ingen angenäm erfarenhet, då känner man sig rätt utsatt. Plastfolie låter dock som en konstig metod för att skydda ett känsligt golv (?). Själv har jag en mycket praktisk s.k. multimatta från Exped som jag brukar använda som groundsheet. (Den väger nästan ingenting och är också mycket bra för raster!).

Jag är intresserad av Reinsfjelltältet. Jag gillar att det går att få så mycket vy inifrån tältet, fin utsikt från tältet är förbannat mysigt. Det var inte heller riktigt så dyrt som jag sett att det varit tidigare/hos andra försäljare.

Jag tycker också om att det har en självstagande konstruktion, bra både i stormiga väder och på klippor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas "Tyst" tält på max 3kg Bo och sova 11
sofus81 Tält för max 1500kr Bo och sova 68
avslutad130206 Tält för max 2000:- Bo och sova 23
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
Erik Sandblom tält packmått max 40cm Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.