Tält för max 1500kr

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
fick hem mitt tält idag. Det blev det urberg 2p tunneltält.
ganska lätt och tog inte så mycket plats.

testade att sätta upp det i lägenheten vilket inte var så lätt :p

har aldrig haft ett tunneltält innan men det står ju inte av sig själv som kupoltält gör så jag fick ju inte spänt upp det men det var bara två stänger vilket var smidigt.

Det jag gillade mest var att innertältet satt fast i yttertältet liksom, så man behövde inte sätta upp först ena och sen det andra.

Sen fanns det "stroppar" man kunde dra i för att efterdra och spänna duken. Riktigt bra det med. Det kanske finns på dom flesta tält men jag har bara ett rustatält att jämföra med och detta känns riktigt bra i jämförelse. och för 1000kr kan jag inte vara något annat än nöjd (första intryck)

Intressant diskussion. Jag har exakt samma frågeställning, har en budget kring 1500 kr och vill ha ett 2-mannatält. Är helt novis när det kommer till tält och friluftsliv egentligen. Vill bara ha ett 3-säsongstält som ska klara av regn men inga extrema väderlekar, och får gärna hålla ett par år.

Har kollat lite på TNF Stormbreak 2 för 1499 på XXL. http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/the-north-face-stormbreak-2-talt/p/1097108_1_style
Någon som har några erfarenheter eller kan bedöma tältet utifrån de spec. som anges? Mina invändningar till det här tältet är att det väger relativt mycket (?) 2,67 kg och så är jag osäker på hur bra den står sig med andra tält i dess vattentålighet.

Någon som har ett mera prisvärt/bättre tält i 1000-1500 kr klassen som de kan länka till? Jag har tyvärr inte fallit för några givna klipp/erbjudanden i mitt letande.

Intressant diskussion. Jag har exakt samma frågeställning, har en budget kring 1500 kr och vill ha ett 2-mannatält. Är helt novis när det kommer till tält och friluftsliv egentligen. Vill bara ha ett 3-säsongstält som ska klara av regn men inga extrema väderlekar, och får gärna hålla ett par år.

Har kollat lite på TNF Stormbreak 2 för 1499 på XXL. http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/the-north-face-stormbreak-2-talt/p/1097108_1_style
Någon som har några erfarenheter eller kan bedöma tältet utifrån de spec. som anges? Mina invändningar till det här tältet är att det väger relativt mycket (?) 2,67 kg och så är jag osäker på hur bra den står sig med andra tält i dess vattentålighet.

Någon som har ett mera prisvärt/bättre tält i 1000-1500 kr klassen som de kan länka till? Jag har tyvärr inte fallit för några givna klipp/erbjudanden i mitt letande.

XXL har två bra billiga tält, "Helsport nordmarka 2" vattenpelare tak/golv 3000/3000 ca 2,5kg. Och "Bergans trysil 2" vattenpelare tak/golv 3000/6000 ca 2,5kg.

Härom veckan veckan kostade helsport 1000kr och bergans 800kr, då var det rea annars kostade de 400-500 mer för helsport och 1000-1200 mer för bergans, men har varierat i pris ett tag. Håll utkik efter dessa tält rekommenderar jag, kanske sänker priserna igen.

XXL har två bra billiga tält, "Helsport nordmarka 2" vattenpelare tak/golv 3000/3000 ca 2,5kg. Och "Bergans trysil 2" vattenpelare tak/golv 3000/6000 ca 2,5kg.

Härom veckan veckan kostade helsport 1000kr och bergans 800kr, då var det rea annars kostade de 400-500 mer för helsport och 1000-1200 mer för bergans, men har varierat i pris ett tag. Håll utkik efter dessa tält rekommenderar jag, kanske sänker priserna igen.

Suck, att jag alltid ska vara för sen till sådana här lockvaror. Kan inte ens hitta de två tälten i sortimentet längre. Hur är Urberg 2p-tältet som jag såg att trådskaparen köpte? http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent#Green . Står detta sig bättre än NTF Stormbreaker 2? Får hoppas att de rear ut några andra bra tält nästa vecka, men då jag behöver tältet om ca 2 veckor känns mina möjligheter ganska små i nuläget. Kanske ska jag köpa ett billigt Rusta-tält och vänta på bättre tider?

Edit: Trist att man upptäckter att Urberg också var nedsatt till 50% för bara någon veckan sedan. Incitamentet att gå ut och investera i ett tält är ju inte särskilt starkt nu kan jag säga

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips