Tält för Island

Hej alla.

Vi ska nu införskaffa nytt tält, frågan är vad vi ska satsa på.
Ett av våra resmål är Island och vi tror att det är dom förhållandena som lägger ribban.
Storlek 3p med absid.

Förslag?

Mvh Leif

Inte ett förslag, men ett tips: det är bra om det finns ett " ground cloth" ( skynke att lägga under ) att köpa till, för de gånger man behöver tälta på vasst grus. Annars - vindtåligt är bra! Vi som är två och har vant oss vid små tält använde vårt marmot grid, med ground cloth från vårt tnf tadpole, vilket fungerade utmärkt.
Lycka till med tältvalet!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
HB Anjan funkar...

Hejsan,

Var på Island sommaren för 1,5 år sedan och tillbringade de flesta nätterna i tält. Bland annat var vi uppe Hornstrandir i nordvästra Island och gjorde en 5-dagars vandring.

Tältet vi hade med oss var ett Hilleberg Anjan. Och då Anjan är ett av Hillebergs lättaste tält funkar givetvis i princip alla andra Hillebergtält minst lika bra.

/ Stefan

Island borde inte ställa större krav än Svenska eller Norska fjällen, så de flesta tält från välkända tillverkare borde funka. En fördel i dessa klimat är definitivt ett tält enligt "skandinavisk design", dvs inner- och yttertält som är kopplade och reses eller tas ner samtidigt. Exempel på tillverkare är Hilleberg, Helsport, Bergans, Arctic Alpine Design mfl. Tunneltält med förlängd ("GT") absid ger stort utrymme för packning och matlagning om vädrets makter inte är på sitt bästa humör;)
Själv har jag ett Hilleberg Nammatj 2GT som jag är nöjd med, men det finns många andra modeller. Du skriver 3P tält, så jag antar att ni kommer att vara 3 personer som skall använda tältet? Vilken budget har du tänkt dig?

Hej alla

Tackar för svar

Du skriver 3P tält, så jag antar att ni kommer att vara 3 personer som skall använda tältet? Vilken budget har du tänkt dig?

Vi är två och reser med motorcykel och våran skyddsutrustning tar mycket utrymme så därför 3p och absid.
Budget? Bra grejer kostar så ingen budget satt.

Mvh Leif

Då ni inte kommer att bära tältet på ryggen kanske inte gramjakten är viktigast, utan andra egenskaper som utrymme, styrka mm överväger?

Ett tips är att titta på ett Hilleberg Nammatj 3GT som ett rymligt 3P tält med stor absid. Då alla stänger är lika långa i tältet blir takhöjden bra i både innertältet som i absiden. Jag har själv ett Nammatj 2GT för två personer och kan rekommendera modellen.

Bilagor

• 3(21).jpg
    3(21).jpg
    72.9 KB · Visningar: 1,087

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips