Tält för fjällvandring

Har planerat att ta en tur i de norra delarna av landet i början av juli, alternativt mitten av augusti. Äger ej egen utrustning i någon större utsträckning utan har försökt låna så mycket som möjligt av vänner. Nu står jag dock utan tält fortfarande och funderar på att investera i ett som ändå är av bra kvalitet. Har kollat runt lite på olika trådar och sidor nu men är inte riktigt klar över vad jag borde köpa. Tält som jag överväger är MSR - Hubba Hubba, Fjällräven - Vålå Dome II, Helsport - Jostedal 3, Hilleberg - Akto (begagnat, annons här på utsidan). Har även sett att någon tipsar om Eureka som finns på northstar.se, men vet inte hur dessa är, likaså McKinley och Everest...

Jag är ute efter ett tält för 1-2 man som väger max 3.5 kilo, helst har metern i sitthöjd, gärna med absid som går hela vägen ner till marken (upplever jag som brist hos Hubba Hubba), samt att det inte överstiger 3000:- i pris.

Jag är extrem nybörjare, men har ett intresse för fortsatt friluftsliv i den mån tillfälle ges, så kom gärna med tips över saker jag bör tänka på.
 
Tält är ju helt ute numera, nu är det tarp som gäller. Sikta helst på ett som väger under 350 g.
 
Två svar och ingen som sagt SÖK!, vart är forumet på väg?
Måste ju tro på mitt eget köp Terra Nova Laser Comp. 2800 kr 1 kg

Annars finns ju spalt km med trådar om tält i kategorin "Har överflöd med pengar kom med tips"

Lycka till :)
 
Kan du få tag på ett Hilleberg billigt så go for it, annars fjällräven.

Ofta så gör de skandinaviska tälttillverkarna de bästa fjälltälten. Amerikanska tillverkare gör bra tält men inte optimalt anpassade för fjällbruk.
 
Japp tält är ute, tarp är ute också...

Ja tält ska vara ute.:)

Nu är det yoga och meditation för övernattningen som gäller det väger inget och som vältränad utövare sitter man ju 15 cm över marken i luften och vädrets makter går runt en av respekt så man besväras inte av blåst eller regn...

Tält kan man leta efter länge, det är personligt vad man trivs med.
Bäst skulle vara om man kunde låna lite olika modeller av vänner och provbo.
Jag har ett Vaude Taurus I som jag är nöjd med, har under 6 år hållit mig torr, varm och myggfri i allt från fjällen till Gotland och helgvandringar runt om i mellansverige. Till nästa år blir det nog utbytt till Nallo GT för jag vill ha en störe absid.
 
Efter att ha kikat lite på tarp konstaterar jag att det inte är ett alternativ, riktigt tält får det allt vara =)

Om någon har erfarenhet eller bara kunskap om de jag kikat på så vore det tacksamt med synpunkter, både vad som är bra och vad som är dåligt med dem. Kom gärna med fler förslag på vad som kan vara aktuellt, och om möjligt var man kan köpa dem. Har upptäckt att många tält inte finns att köpa annat än ifrån utlandet, om det då blir ifrån USA undrar jag hur det funkar med moms och tull och liknande, någon med erfarenhet?
 
Om du vill ha ett tält med möjlighet för 2 någorlunda bekvämt gåt Akto bort.

Fjällräven gör inte dåliga tält. Det Vålå du tar upp verkar dock lite väl tungt, är Fjällrävens budgetvariant och uppfyller inte ditt meterkrav i höjd. Tror att Fjällrävens Skule RS/2 håller bättre kvalitet och vore bättre. Det är lättare, håller 1 meter höjd i innertält, har liten absid, passar in på din 1-2 personers beskrivning. Naturkompaniet ger 500 kr. i "utrustningsbidrag", så ska du skaffa även något annat, som kök eller liggunderlag eller annat ,får du Skule för 3500 kr:

http://www.naturkompaniet.se/naturkompaniet/Products/Product.asp?ItemId=19&SectionId=1733

Kan vara en bra utgångspunkt för att snäva in vad du söker. Använd sökfunktionen och kolla vad som skrivits om Skule mfl, och kolla andra tält i recensionsbanken, fundera lite. Det är svårt att rekommendera tält för andra, men Skule är nog ett hyfsat val och inte det dyraste. Jag har inte själv använt det, men andra kan säkert kommentera det utifrån praktisk erfarenhet.

Raskesven
 
Har börjat överväga att gå upp något i prisklass, detta då jag tittar runt lite på både Hilleberg och Fjällräven. Efter mycket god service på Naturkompaniet lutar det nog åt att jag köper ett Fjällräven Akka, men jag vet ännu inte om jag ska välja shape eller inte. Att gå upp 2000:- i pris för ett Hilleberg känns inte motiverat i min situation direkt. Läste en recension här om Akka Shape R/S 3 (http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=219), verkade dock något gammalt, någon som vet om saker blivit åtgärdade som det klagats på eftersom de nu kommit ut med en 2-mansversion också?

Lite funderingar på ett Vaude Taurus kvarstår dock fortfarande då det är såpass mycket billigare och ändå verkar vara ett bra köp. Ett Akka väger ändå ganska mycket mer...
 
... Läste en recension här om Akka Shape R/S 3 (http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=219),
Lite funderingar på ett Vaude Taurus kvarstår dock fortfarande då det är såpass mycket billigare och ändå verkar vara ett bra köp. Ett Akka väger ändå ganska mycket mer...

När jag läser recensionerna är jag ganska säker på att de gäller "vanliga" Akka och inte Shape eftersom den är betydligt nyare (kom väl typ -05...?)

Vi har två Akka av den gamla modellen (-98, -03 dvs innan RS) och ett Akka Shape i familjen och jag gillar Shape för det är lättare än de gamla men tyvärr på bekostnad av takhöjden som bara är OK precis där tältet är som högst.

Har även ett Taurus II men det tar jag inte till fjälls för i fjällen vill jag ha en absid som rymmer att ha ryggsäckarna liggande i.

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Ainon 1-2 personers tält för fjällvandring Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...